2026-09-16, 21:05
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Arisk använder jag. Vit låter så konstigt.. folk har ju olika toner på huden beroende på säsongen.
Citera
2026-09-16, 21:05
Medlem
zombie-nations avatar
Kanske för att vi ändå vill känna att alla europeer är som oss och att vi inte ser ned på dem. Det är ju bara i Norden man är riktigt vit. Behöver ju bara komma till centraleuropa så har de mörknat betydligt. För att inte tala om syditalienare som absolut inte är vita.

Men i USA anses man vit med vilket europeiskt påbrå som helst och blandraser med italienare och irländare, de är stolta och anser sig vita. Var nätkompis med en sådan, han såg ned på svarta, men i mina ögon var han inte vit. Han hade hyfsat ljus hy men korpsvart hår.

Vithet är ju på en skala och vi ids inte rådda med var gränsen går. USA är annorlunda eftersom de anser att alla mulatter är svarta även om de är 90 % vita. Kollar ibland på youtube och någon amerikan som skojar och säger om ni inte förstått så är jag ju svart. Och jag bara glodde. I mina ögon en vit människa. Bara att håret var lite frissigt. Det behövs inte mer för att vara svart där. Är man blandad svart och asiat är man ändå svart. Sjuka resonemang de håller på med.

Ska man vara hård kan man inte ha svart hår eller bruna ögon. Då är man inte vit. Men då protesterar vissa som anser sig vita, och därför så gör vi ingen sak av vithet. Det blir lugnast så. Sedan kommer våra blå ögon från svarta människor och ljust hår och hy från stäppen. Så vi är absolut blandras som vi är.
Citera
2026-09-16, 21:27
Medlem
HBTKuks avatar
För att min hudfärg inte definierar mig. Jag är rätt många saker utöver vit, och de sakerna är långt mer relevanta än vad jag har för hudfärg.

Mest idioter som är fixerade vid hudfärg.
Citera
2026-09-16, 21:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Arisk använder jag. Vit låter så konstigt.. folk har ju olika toner på huden beroende på säsongen.

När använder du det?
"Hej, jag heter Xxxxxx, är xx år gammal, jobbar med xxxxxx och är arisk."

What?
Citera
2026-09-16, 22:00
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
När använder du det?
"Hej, jag heter Xxxxxx, är xx år gammal, jobbar med xxxxxx och är arisk."

What?

Använder det hela tiden. T ex när jag köper diverse tjänster eller gör affärer i allmänhet.
Citera
2026-09-16, 22:08
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
För att det betyder något i USA, i Europa är alla (icke-invandrare) vita, förutom förutom folk från södra Spanien, Italien och Grekland.

Bara så du vet en spanjor, iranier, greker, italienare är vita i USA. I europa får inte dessa folkgrupper säga något om "vit/vithet" då kan PK-europa bli rosen rasande!
Citera
2026-09-16, 22:09
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Använder det hela tiden. T ex när jag köper diverse tjänster eller gör affärer i allmänhet.

Varför?
Citera
2026-09-16, 22:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
I England måste jag ibland fylla i blanketter av olika anledningar. Bland annat till myndigheter. De vill alltid veta vilket folkslag man tillhör.
Då kryssar jag i White Other, alltså inte brittisk.
Det är tydligen viktigt.
Man ska även kryssa för om man är man eller kvinna eller om man var född som en man eller kvinna men nu ser sig som något annat.
(Det gör mig arg. Speciellt om en sköterska frågar fastän hon kan tydligt se vad man är).
Religion brukar det frågas om också.

Finns dessa blanketter ut på internet för jag är intresserad att se hur de liknar?
Citera
2026-09-16, 22:19
Avslutad
eftersom alla mer eller mindre alltid varit vita i Europa vet man inte vilket folk man pratar om ifall man bara säger vit. Tydligare med tex svensk, tysk, spanjor osv.
Citera
2026-09-16, 22:19
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Varför?

För att det kommer alltid på tal om.. och det är inte jag som tar upp det.
Citera
2026-09-16, 22:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Utan istället kallar sig etniska Svenskar det verkar att det här med vithet mest har med USA

Kan bero på att i USA finns etniskt svarta, gula och röda amerikaner. Dvs black, asian och latino. I Sverige är det så ovanligt med etniskt svenska svarta och även övriga raser, att jag tror språket inte hunnit med.

En adopterad svart är enligt mig en etnisk svensk aka svensk i folkmun. Det faller sig mera naturligt att som etnisk person oberoende av ras, i ett land som USA sedan hänvisa till sin ras som svart, vit etc, just för att det ofta är underförstått personen är just etnisk nordamerikan.
Citera
2026-09-16, 22:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
För att det kommer alltid på tal om.. och det är inte jag som tar upp det.

Visst, säkert...
Jag har varit företagare i typ 30 år och har haft tusentals kundkontakter.
Det har hänt att kunder vill försäkra sig om att de kan prata svenska med "gubbarna" jag skickar, men ingen har någonsin nämnt "arisk".
Senast redigerad av Stenballe 2026-09-16 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in