2026-09-17, 08:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sannolikt troll.
Men för att ändå resonera lite.
Mycket av det kommer ”ni” för det första inte att enas om. Bankskatt, miljardärsskatt,
etc kan glömmas. Åtminstone på det sätt V önskar det iaf. S är i stort sett emot det.
C är definitivt emot det.
Så ingen majoritet där.
Fängelse för 14 åringar har S stöttat. I princip hela krimpolitiken från Tidö har S röstat för.
Högre A-kassa kortsiktigt ja, det lär det bli. Dock ej för långtidsarbetslösa.

För det andra, med bara V, S och Mp är man i minoritet.
Stora ekonomiska frågor riskerar snarare landa på en högersida då C står närmre dem.
Har man ”otur” blir det rentav av högerbudget.

Vänsternsidan kommer att få problem. De stora valfrågor om guld och gröna skogar kommer att utebli. Man är helt enkelt för olika.
Dyrare bränslen lär det dock bli. Det är väl mp hjärtefråga. De kan nog vika sig på det mesta men inte det.

Energi öht är intressant. S är för kärnkraft sedan en kort tid. Övriga inte så.
Vad sker med energitillgången i Sverige utan den? Vilka företag vågar satsa?
Du har nog rätt i mycket.
Inga företag kommer satsa i Sverige med en vänsterbliven regering.
Kärnkraft kommer inget företag gå in som investerare i och statens pengar kommer gå till bidrag istället.
Slopad karens kommer öka sjukskrivningarna av friska personer.
Ökade skatter och mer bidrag istället för att folk har råda att betala sin lägenhet utan bidrag
De rika drabbas inte så mycket av kraftigt ökade drivmedelspriser, de har råda att tanka sina fina bilar men lågavlönade kommer få sälja sin bil och hoppas grannen kan skjutsa deras barn till träningen.

Min summering. Vi kommer få 4 år då Sverige saktar ner, anhöriga får komma till Sverige och leva på bidrag och tonåringar fortsätter med kriminella gängen.
Troligen kraftigt ökad arbetslöshet.

Jag är glad att jag sett till att ha en bra inkomst som pensionär men synd om de som inte har det. 4 galna år.
2026-09-17, 08:54
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tack! Håller tummarna för 175-174 i alla fall även om Tidö tyvärr inte vinner.

Ja, det här var vi inne lite på i tråden igår. Det är stor skillnad på om det skiljer 1 eller 2 mandat. Skiljer det bara ett mandat är jag helt inne på att någon C-ledamot kommar flippa över till högersidan, om inte annat behöver C-styret ta mer hänsyn till att så när som helst kan ske när de ska flytta sina röda linjer gentemot V.

Men i preliminära rösträkningen krävs det knappt 7.7k röster för att högern ska knipa vänsterns sista mandat (7.7k röster på M samtidigt som V inte får en enda röst) -- det kan helt enkelt inte ske på de 6 distrikt som är kvar.
2026-09-17, 08:57
Medlem
Commandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Men det är ju i storstäderna folk är mer utbildade förstås, vilket sänker andelen som är svaga för populistiska utspel.

Ja verkligen! Tänk om populistiska rörelser hade fått folk i våra storstäder att få för sig att ett land på ca 10 miljoner enskilt skulle kunna rädda klimatet på jorden, med allt från att dricka ur pappsugrör till att betala skyhöga skatter på drivmedel! Alltså bara göra livet dyrare och jobbigare för sig själva, samtidigt som man gör folk glada och stolta över det!

Det är verkligen skönt att sådan populism inte existerar, men vår mer utbildade befolkning i storstäderna, vårt folkliga creme de la creme, hade trots allt aldrig kunna falla platt för sådana populistiska utspel.
2026-09-17, 09:08
Medlem
Lavios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Du kan inte skriva ett sådant inlägg utan att framföra vad som blir bättre?

Sverige står inför en demografisk död. Vi kommer ha massiva problem, likt Finland, om vi inte löser problemet:

https://www.sitra.fi/sv/nyheter/invandringen-fordrojer-finlands-ekonomiska-problem-men-loser-dem-inte-pa-egen-hand/

Citat:
Finlands befolkning både minskar och åldras, vilket avspeglas på den offentliga ekonomins hållbarhet. Den stokastiska prognosen ger en sannolikhet på 80 procent att hållbarhetsunderskottet kommer att ligga mellan 0,9–3,6 procent av BNP under ett tidsspann på 100 år.

Sverige håller på att avbefolkas. Och nej, det är inte bara bland "etniska svenskar", även invandrare föder färre barn än tidigare. Problemet är globalt.

Att då, mitt i denna populationskris som kommer ställa ohyggliga problem inom pensionsutbetalningar, sjukförsäkringssystem, statsskuld, mm, gå till val på att ge ett parti som vill öka avbefolkningen av vårt land är nationalekonomiskt självmord. Robotarna kommer inte och räddar oss; detta är inte en sci-fi film.

En sak om man vill skruva ner migrationen, men nu har vi den absolut lägsta migrationen tillåtet inom EU. Att riskera mina och era barns framtid bara för att vinna nått jävla kulturkrig... Det är inte en risk jag är villig att ta.
2026-09-17, 09:19
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavio
Sverige står inför en demografisk död. Vi kommer ha massiva problem, likt Finland, om vi inte löser problemet:

https://www.sitra.fi/sv/nyheter/invandringen-fordrojer-finlands-ekonomiska-problem-men-loser-dem-inte-pa-egen-hand/

Sverige håller på att avbefolkas. Och nej, det är inte bara bland "etniska svenskar", även invandrare föder färre barn än tidigare. Problemet är globalt.

Att då, mitt i denna populationskris som kommer ställa ohyggliga problem inom pensionsutbetalningar, sjukförsäkringssystem, statsskuld, mm, gå till val på att ge ett parti som vill öka avbefolkningen av vårt land är nationalekonomiskt självmord. Robotarna kommer inte och räddar oss; detta är inte en sci-fi film.

En sak om man vill skruva ner migrationen, men nu har vi den absolut lägsta migrationen tillåtet inom EU. Att riskera mina och era barns framtid bara för att vinna nått jävla kulturkrig... Det är inte en risk jag är villig att ta.

Hur skall vi lösa denna avbefolkning av planeten? Det kanske är en bra sak? Ett självspelande piano så att säga.
2026-09-17, 09:21
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
får de ihop en regering lär de ge grönt ljus till Nordeuropas största moské som håller på att byggas i Skärholmen.
Det tog stopp förut pga ekonomi men de har fått medel nu så den lär sättas i drift

Vad har regeringen med moskebygge att göra?
Bygglov är kommunala beslut
2026-09-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Vad har regeringen med moskebygge att göra?
Bygglov är kommunala beslut

Utländsk finansiering av moskéer är något Tidö planerar att förbjuda.
2026-09-17, 09:28
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Utländsk finansiering av moskéer är något Tidö planerar att förbjuda.

Låter invecklat att förbjuda transaktioner till privatpersoner från annat land.
Ska dom blir kommunister?
2026-09-17, 09:33
Medlem
Citat:

Du tror att det är en privatperson som får in pengarna? Då ska skatteverket och bank in och ifrågasätta vad det är för summa? Luktar penningtvätt.
Det är donation till stiftelser.
2026-09-17, 09:35
Medlem
Citat:

Varför skulle det vara invecklat menar du? Nu är det ju stater som Turkiet som ligger bakom moskéinvasionen men att hindra penningtransaktioner över gränserna är ganska lätt nuförtiden. Organisationen som bygger och äger moskén i Sverige måste ju kunna redovisa sina böcker och visa var pengarna kommer ifrån.
2026-09-17, 09:36
Medlem
4 år? Högern kommer ju inte att komma tillbaka. Lär bli ännu större vinst för oss nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har nog rätt i mycket.
Inga företag kommer satsa i Sverige med en vänsterbliven regering.
Kärnkraft kommer inget företag gå in som investerare i och statens pengar kommer gå till bidrag istället.
Slopad karens kommer öka sjukskrivningarna av friska personer.
Ökade skatter och mer bidrag istället för att folk har råda att betala sin lägenhet utan bidrag
De rika drabbas inte så mycket av kraftigt ökade drivmedelspriser, de har råda att tanka sina fina bilar men lågavlönade kommer få sälja sin bil och hoppas grannen kan skjutsa deras barn till träningen.

Min summering. Vi kommer få 4 år då Sverige saktar ner, anhöriga får komma till Sverige och leva på bidrag och tonåringar fortsätter med kriminella gängen.
Troligen kraftigt ökad arbetslöshet.

Jag är glad att jag sett till att ha en bra inkomst som pensionär men synd om de som inte har det. 4 galna år.
2026-09-17, 09:40
Medlem
Endast fem valdistrikt som inte är färdigräknade enligt SVT, och det skiljer mer än 42.000 röster mellan Tidö/SD och "vänster planhalva". Oppositionen har i praktiken vunnit, och Uffe lär komma att lämna in sitt brev till talmannen innan söndag. Däremot finns det ju ingen självklar koalition som skulle kunna ersätta dem snabbt.

En JÖKen 2.0 vill man sannerligen inte ha, men C tycks ju fundera i de banorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in