2026-09-17, 05:36
Medlem
Har ni fått något resultat på er handstyrka?

Jag har precis börjat, men klarar inte av att hänga i 30 sekunder X 4 som man tydligen ska göra, så jag gör dem med en lägre vikt i latsmaskinen istället.
Citera
2026-09-17, 07:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag började med det i somras och är väldigt förtjust i övningen. Jag har ökat från 45 sekunder till 90 på den tiden och tycker absolut att övningen påverkar greppstyrkan.

Om du klarar 30 sekunder så tycker jag att du ska fortsätta med vanliga deadhangs, det viktigaste är bara att du måste lyckas att härda ut under varje set, du får inte släppa fören det kommer tårar. 😅
Citera
2026-09-17, 10:02
Medlem
Ett bra mått är att kunna hänga 1,5 - 2min som vuxen man. Det är ngt man kan träna upp såklart men sikta på att göra annat också i livet. Kost och vardagsmotion gör mycket mer än att bara gymma 2h per dag och sen sitta på soffan resten.

Var aktiv, gör saker du tycker är kul som också ger lite aktivitet och träna lite extra vid sidan om så ska du se på förändring.

Just dead hangs är ngt man lätt tränar upp med klättring. Det är också en av de roligaste aktiviteterna så tips att börja med det om du har lust.
Citera
2026-09-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

Jag har precis börjat, men klarar inte av att hänga i 30 sekunder X 4 som man tydligen ska göra, så jag gör dem med en lägre vikt i latsmaskinen istället.
Jag trycker ihop CoC 2 så jag är hyfsat stark i greppet men jag orkar hänga max en minut. Jag väger 105 kg så vikten påverkar ganska mycket.
Citera
2026-09-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

En övning jag gillar skarpt! Det ser lätt ut men icke.
Är det något som är viktigt så är det greppstyrka.

Jag hänger 2 min och efter där börjar det bli jobbigt. Hänger 40 sekunder ca i en arm. Känner ändå skillnad i underarmar och grepp.

Edit: tyckte klättrare hade en spännande fysik och väldigt funktionellt i vardagen. Därför började jag med Deadhangs 2 ggr i veckan tillsammans med Farmers Walk
Citera
2026-09-17, 11:16
Medlem
Straminskys avatar
spelar väl ingen roll hur länge du hänger, det finns inte "man ska" hänga si eller så länge utan så länge du märker över tid att du kan hänga längre så går det ju framåt.
Citera
Igår, 02:31
Medlem
Tack allihop.

Att det blev just 30 sekunder X 4 är för att jag såg en video med Kalle Lane, och han förespråkade det.

https://youtu.be/fLe4FswUshw?t=376
Senast redigerad av Mustellaminuta Igår kl. 03:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in