2026-09-16, 19:43
Medlem
Utan istället kallar sig etniska Svenskar det verkar att det här med vithet mest har med USA att göra och inte och inte så mycket hur etniska Europer ser på sig själva förutom dem i vitmakts och vita nationalistiska rörelsen.
Senast redigerad av Barbe 2026-09-16 kl. 19:45.
Citera
2026-09-16, 19:48
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Utan istället kallar sig etniska Svenskar det verkar att det här med vithet mest har med USA att göra och inte och inte så mycket hur etniska Europer ser på sig själva förutom dem i vitmakts och vita nationalistiska rörelsen.

Jag kallar mig varken vit eller etnisk svensk, trots att jag är det.
I vilka sammanhang menar du att folk kallar sig "vita"?
Citera
2026-09-16, 19:51
Medlem
Alla gånger jag köper sex så frågar hon om jag är svensk - vit...
Citera
2026-09-16, 19:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kanske för att etnisitet i Europa är förknippad med vilket geografiskt område man kommer ifrån, Europa har ju varit bebodd länge av folk med djupa rötter, samt invandring i modern tid.
Medans i USA är ju dom vita egentligen av europeisk etnisitet, men eftersom dom har den mixen dom har i landet så använder dom ytra olikheter för att beskriva eller placera sig själv så att säga.
Även om det inte är så idag så har det liksom varit en självklarhet att alla svenskar är vita(och vi tänker fortfarande så), men alla amerikaner är inte det.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-09-16 kl. 20:01.
Citera
2026-09-16, 19:54
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Det är väl för att USA med slaveriet och "one drop law" mm gjorde det kritiskt vad "vit" var för nånting vilket hänger kvar. I Sverige är det inte det minsta relevant. (tydligen om man köper sex då enligt diskplockaren, men det har jag aldrig gjort)

Jag kallar mig vare sig etniskt svensk eller vit, "Svensk", "Nordbo"... "Kalles Kaviar" kan jag dra till med när nån är sådär 100-generationer-i-Gävlebygden-Svensk. Men mest som att på ett skämtsamt sätt prata om det.
Citera
2026-09-16, 20:10
Medlem
För att det betyder något i USA, i Europa är alla (icke-invandrare) vita, förutom förutom folk från södra Spanien, Italien och Grekland.
Citera
2026-09-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag kallar mig varken vit eller etnisk svensk, trots att jag är det.
I vilka sammanhang menar du att folk kallar sig "vita"?
Jag undrar detsamma? När uppstår behovet att ta upp det?

- Hej skattemyndigheten, jag är vit och vill kolla upp en sak angående...?
Citera
2026-09-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är väl för att USA med slaveriet och "one drop law" mm gjorde det kritiskt vad "vit" var för nånting vilket hänger kvar. I Sverige är det inte det minsta relevant. (tydligen om man köper sex då enligt diskplockaren, men det har jag aldrig gjort)

Jag kallar mig vare sig etniskt svensk eller vit, "Svensk", "Nordbo"... "Kalles Kaviar" kan jag dra till med när nån är sådär 100-generationer-i-Gävlebygden-Svensk. Men mest som att på ett skämtsamt sätt prata om det.
Exakt när behöver du dra till med "Kalles kaviar"? Ser du väldigt exotisk ut eller har du bara en säregen dialekt?
Citera
2026-09-16, 20:44
Medlem
Anybodykillers avatar
Homogeniteten gjorde nog det till synonymer förr.

Amerikan var kring sekelskiftet uttalat anglo-saxiskt. Det fanns en uttalad syn på tex italienare, irländare och tyskar som andra folk. Tror tom finnar inte ens sågs som fullt vita ett tag.
Citera
2026-09-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag undrar detsamma? När uppstår behovet att ta upp det?

- Hej skattemyndigheten, jag är vit och vill kolla upp en sak angående...?
I England måste jag ibland fylla i blanketter av olika anledningar. Bland annat till myndigheter. De vill alltid veta vilket folkslag man tillhör.
Då kryssar jag i White Other, alltså inte brittisk.
Det är tydligen viktigt.
Man ska även kryssa för om man är man eller kvinna eller om man var född som en man eller kvinna men nu ser sig som något annat.
(Det gör mig arg. Speciellt om en sköterska frågar fastän hon kan tydligt se vad man är).
Religion brukar det frågas om också.
Citera
2026-09-16, 20:58
Medlem
lagfrukts avatar
För att amerikaner är idioter. Vem fan kallar sig vit? De flesta européer är dessutom beiga eller bruna. Finns endast ett fåtal som är vita på riktigt.
Citera
2026-09-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
I England måste jag ibland fylla i blanketter av olika anledningar. Bland annat till myndigheter. De vill alltid veta vilket folkslag man tillhör.
Då kryssar jag i White Other, alltså inte brittisk.
Det är tydligen viktigt.
Man ska även kryssa för om man är man eller kvinna eller om man var född som en man eller kvinna men nu ser sig som något annat.
(Det gör mig arg. Speciellt om en sköterska frågar fastän hon kan tydligt se vad man är).
Religion brukar det frågas om också.
Det är jag medveten om eftersom jag bott i både England och Usa, men i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in