2026-09-16, 19:05
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Har du koll på ryssens skuldkvot också?

Har du inga nyheter att komma med gällande kriget i Ukraina?
Ja det har jag faktiskt. Rysslands skuldkvot är 17,5%.
Citera
2026-09-16, 19:12
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Ja det har jag faktiskt. Rysslands skuldkvot är 17,5%.

Rätt intressant, eller hur? De hade ju ingen tidigare, eller är jag helt ute och cyklar? Det går fort? Fan.. nu kommer Frankenstein störa sig på ordet fort. Låt säga undan!
Citera
2026-09-16, 20:08
Medlem
Ukraina avancerar i Luhansk oblast.

Ukrainas väpnade styrkor har återgått in i Luhansk oblast.

låt det sjunka in ett ögonblick.
det betyder att Ryssland inte har 100 % kontroll över någon av de 4 oblast som han säger att han vill ha.

https://x.com/secretsqrl123/status/2100216251616309295?s=20
Citera
2026-09-16, 20:12
Medlem
JymdKjams avatar
Ett av rysseriets sista, mer prominenta, luftvärnssystem försvann i monstruös ammunitionsexplosion:

https://www.instagram.com/reel/DdWJnYNMSCN/?stkn=NWR5Y3p5dzZuand3
Citera
2026-09-16, 20:20
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Ja, garanterat. Inget USA = inget NATO.
Tror du seriöst att den enda som europèer hatar mer än Putin (USAs överbefälhavare) skulle komma till undsättning? Asien skulle han säkert hjälpa men Europa? Knappast.
Så fort USA skickar över sina militära medel hit så ryker Taiwan och därmed också större delen av USAs tech-herravälde.

När ska den vanliga ryssen sluta behöva försvara sig? (du gled över ämnet igen, dvs kriget i Ukraina)

‼️"I submitted a report refusing to participate in combat operations due to health reasons. They are simply sending us to our deaths, to be slaughtered. Please help."

Vladimir Nikolaevich Reshetnikov, born on July 19, 1975, serving in the 1461st Motor Rifle Regiment (military unit 95478), reported that he is being denied a medical examination (VVK) and, despite his health condition, they intend to send him on a combat mission.

The 1461st Motor Rifle Regiment is part of the 36th Guards Combined Arms Army (military unit 05776).

The soldier stated that, despite three spinal surgeries with implant placement, he is not allowed to undergo a full medical examination. Vladimir claims that his health is deteriorating: he cannot sit, stand, or walk for long periods, but he is still not being referred to the medical board.

Reshetnikov wrote a report refusing to participate in combat operations due to health reasons and is requesting that the necessary medical procedures be carried out:
“They won't let me get treatment, they won't let me undergo a full medical examination. They don't even look at the documents, nothing.”

According to the soldier, he is supposed to be taken to a doctor, and then transferred to the military police. He fears that they will take his phone away and may use physical force against him:
“And then they will bring me to the military police, where they might put me in a cell. They might even use force against me.”

Vladimir's wife contacted the prosecutor's office, but to no avail – she did not receive a response. Vladimir stated that he is not the only serviceman facing this problem, and he urged people to pay attention to the situation.

❗️Attention! If you or your loved ones are being sent to the front lines with health problems, please contact: @ne_zhdi_novosti_bot

https://t.me/ne_zhdi_novosti/7576
Citera
2026-09-16, 20:55
Moderator
-Info-s avatar
Enligt TV4 så dör ryska soldater vid fronten av svält:

Citat:
Soldatens vittnesmål från fronten: Ryska styrkor dör av svält

"Ryska soldater som får slut på mat kan lämnas utan hjälp och svältas ihjäl."

https://www.tv4.se/artikel/4EgymFOaMkyuVOvC7yKOxZ/vittnesmal-fran-fronten-ryska-styrkor-doer-av-svaelt

Jag vet inte sanningshalten i detta, men jag kan tänka mig att det kan hända ibland om logistiken havererar och ryssarna prioriterar annat.
Citera
2026-09-16, 20:57
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Patrusjev ryter till mot Sikorski: "Polska statsbildningen hade upphört att existera inom två-tre dagar vid eventuell konfrontation

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryska-hotet-mot-polen-skulle-inte-existera/
Citera
2026-09-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Patrusjev ryter till mot Sikorski: "Polska statsbildningen hade upphört att existera inom två-tre dagar vid eventuell konfrontation

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryska-hotet-mot-polen-skulle-inte-existera/

Precis som Ukrainas statsbildning skulle upphöra på tre dagar?

När inser du att det inte bara är propaganda utan usel propaganda? Som dessutom fick brallorna neddragna i realtid mot ukrainska hemvärnet 24-27 februari 2022?
Citera
2026-09-16, 22:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt TV4 så dör ryska soldater vid fronten av svält:

Jag vet inte sanningshalten i detta, men jag kan tänka mig att det kan hända ibland om logistiken havererar och ryssarna prioriterar annat.

Påståendet är bekräftat och sant för framskjutna ställningar vid 'nollinjen' (kontaktlinjen eller fronten) men tolkas ofta som att Ryssland som land har slut på mat.
Ryssland har gigantiska matöverskott nationellt. För man klarar inte av att exportera via svarta havet.

Svälten vid fronten beror på en total taktisk logistikkollaps på 'sista kilometern' orsakad av ukrainska FPV-drönare.
Men också beroende på ryska befäls syn på vissa trupper som förbrukningsvaror.

Citat:
Operativ bekräftelse:
Underrättelserapporter från ukrainska HUR, ISW (Institute for the Study of War), tillfångatagna ryska soldaters läkarundersökningar samt ryska militärbloggare (Z-kanaler) bekräftar att isolerade grupper lämnats i 10–25 dygn utan förnödenheter. Flera soldater har dött av akut uttorkning, förorenat vatten eller undernäring.

Japp, ISW. Enligt vissa är de som källa sämre än busification.org….🤣🤣
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-09-16 kl. 22:15.
Citera
2026-09-16, 22:02
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ett av rysseriets sista, mer prominenta, luftvärnssystem försvann i monstruös ammunitionsexplosion:

https://www.instagram.com/reel/DdWJnYNMSCN/?stkn=NWR5Y3p5dzZuand3
Mycket bra av Ukraina, igen!
Citera
2026-09-16, 22:04
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Sikorski, en politiker jag gillar.
Jag såg konferensen eller debatten där detta uttalades.
Mera sades följande;
”Om vi tog av oss handskarna skulle vi kunna slå ut den andra hälften av Rysslands oljeraffineringskapacitet på sex veckor. Ukraina slog ut en stor del på sex månader... Det ryska hotet mot Polen skulle inte existera.”

Förklaring eller Kärnbudskap: Polens och NATO:s konventionella precisionskapacitet (kryssningsrobotar och luftherravälde) gör Rysslands ekonomiska och militära infrastruktur extremt sårbar, vilket avväpnar Rysslands konventionella hot mot Polen.
Det har konstaterats av Ukraina.
Väst ser och lär.
Så Sikorski ger ett budskap till Kreml, som de egotrippade ryssarna inte gillar.
De har ju fått höra att de är oövervinnliga.
Inte riktigt har det visat sig.
Citera
2026-09-16, 22:07
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Precis som Ukrainas statsbildning skulle upphöra på tre dagar?

När inser du att det inte bara är propaganda utan usel propaganda? Som dessutom fick brallorna neddragna i realtid mot ukrainska hemvärnet 24-27 februari 2022?
Det är roligt att se Patrusjev ursäkta sin sega framgång i Ukraina med att de inte använde hela sin arsenal *host* *host* skrotkärnvapen *host* *host*
Och att tänka sig att han kan vara en av Vlads eventuella efterträdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in