2026-09-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Tack

Rumt vatten finns, så det verkar som utkik saknats.
Märkligt att lotsen tog rodret, det har jag inte upplevt.
Själv har jag i vissa fall upplevt att lotsen tar rodret och ser inget fel i det med tanke på girplanering etc. Men det har alltid varit ett vakthavande befäl med god översyn.

Men i detta fallet så lät lotsen befälhavaren (som var ensam utkik) ägna sig åt adminstrativa uppgifter bakom sin dator. Och de skojade om hur kaptenen kunde gå hem. Och enligt utsago från både lotsarnas fackförbund och vissa i denna tråd så är det inte ovanligt. Canada's admirality har också påpekat ett liknande problem.
Citera
2026-09-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Själv har jag i vissa fall upplevt att lotsen tar rodret och ser inget fel i det med tanke på girplanering etc. Men det har alltid varit ett vakthavande befäl med god översyn.

Men i detta fallet så lät lotsen befälhavaren (som var ensam utkik) ägna sig åt adminstrativa uppgifter bakom sin dator. Och de skojade om hur kaptenen kunde gå hem. Och enligt utsago från både lotsarnas fackförbund och vissa i denna tråd så är det inte ovanligt. Canada's admirality har också påpekat ett liknande problem.
Slipping slope, enligt mig.
Rorgängare borde styra (även om man använder AP)för att kunna reagera snabbt, Överstyrman/kapten ska var på bryggan på bryggan för att kunna ta snabba beslut, lotsen kommunicerar med VTS, andra fartyg o dyl.
(det var visst en utomeuropeisk befälhavare och språkkunskaper kan variera), och en skarpögd utkik ska ila från bryggvinge>radar>bryggvinge för att upptäcka och rapportera in avvikelser.

Om det har ändrats så är jag glad över att ha gått iland.
Citera
2026-09-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Slipping slope, enligt mig.

[..]

En skarpögd utkik ska ila från bryggvinge>radar>bryggvinge för att upptäcka och rapportera in avvikelser.

Om det har ändrats så är jag glad över att ha gått iland.
Visst är det så. Främst om det står en traverskran med ett udda räckverk framför bryggan och båten har gravt akterligt trim. Och sedan hade de ställt ett härke till självlossande grävmaskin mitt i centerlinjen.

Och lotsarnas rutiner om detta är en vana: Slipping slope indeed.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-16 kl. 15:46.
Citera
2026-09-16, 16:24
Medlem
Citat:
Visst är det så. Främst om det står en traverskran med ett udda räckverk framför bryggan och båten har gravt akterligt trim. Och sedan hade de ställt ett härke till självlossande grävmaskin mitt i centerlinjen.

Och lotsarnas rutiner om detta är en vana: Slipping slope indeed.

Ja, tyvärr, ett systemfel. Norrmännen, via NIS, underhåller detta med ”undantag och special regler”.
Citera
2026-09-16, 17:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag tycker det är lite underligt att folk i fritidsbåtar ofta måste köra exakt mitt i farleden även när det finns gott om plats att hålla undan lite. Kör de kanske på den streckade linjen i sjökortsappen eller plottern?
Exakt mitt i är det bara de mest oerfarna som går.
Mer än 9 av 10 går där sträckan blir som kortast
Citera
2026-09-16, 17:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Se bifogad skiss. Den lila linjen är snipans Skippo-position, där den tar slut... ja. De lämnar gott om plats för säker omkörning. De röda pilarna och orangea streckade parallellinjen har jag ritat in.

https://drive.google.com/file/d/1fpWuHEsPTdRCSIhYRJ6jUrKSY8n11RHw/view?usp=sharing

Osäker på om avståndsmarkeringarna du gjort, 200+240m är korrekta?
Katten är 460 m lång i NordSydlig ritkning...
Citera
2026-09-16, 17:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Men det är ju inte det åtalet gäller - snipkaptenen är inte åtalad. Försvarsadvokaternas roll är att visa på lotsens/befälhavarens oskuld och uppenbarligen så anser de inte att det är någon bra strategi att försöka smeta över skulden på snipkaptenen (eftersom han inte är åtalad) utan nöjer sig med att hävda sina klienters oskuld.

Skuldfördelning har inget med vem som står åtalad att göra.

Ej heller har det nåt med strategi å göra.

Hade snipan haft ett stort ansvar hade definitivt försvarsadvokaterna skjutit in sig på det, annars hade de gjort ett dåligt jobb.
Citera
2026-09-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Hej!
Här tycker jag att du blandar ihop flera olika frågor och sedan drar en betydligt mer långtgående slutsats än vad vare sig pappans uttalanden eller sjövägsreglerna i sig visar.

Du tycker en massa saker, och du får tycka vad du vill om hur jag skriver mina inlägg. Att du inte kan hantera mer än en sak åt gången kan jag inte göra mycket åt, ej heller att dina åsikter är rena illusioner baserade på ren bokstavstolkning helt frånkopplade från verkligheten och den rättspraxis som finns och som demonstrerats tydligt i tråden.
Citera
2026-09-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Nu går du från att diskutera eventuella brister i pappans agerande till att själv slå fast både rättsligt ansvar och orsakssamband för två människors död. Det är två helt olika saker.

Nej, det är ren kausalitet, det andra följer av det ena.
Triviala saker för någon som förstår sig på juridik.
Citera
2026-09-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Läs 18d - ej likvärdiga.

Tack för komvuxbehörigheten.

Varsågod, du behöver den, sök hjälp!!!

Återigen, vad du fortfarande uppenbarligen inte klarat av att läsa och ta till dig, omfattar hela regel 18:

Citat:
Om inte annat föreskrivs i regel 9, 10 och 13 gäller följande:
Citera
2026-09-16, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Alternativt att staten stänger farlederna för fritidsbåtar.

Ha-ha, ja, om domstolen kommer fram till att regel 9b inte gäller i Sverige, då skulle det kunna bli en sådan effekt.

Men det är ingen risk, till skillnad från de imbecilla trollen i tråden, och åklagaren, så förstår rätten lagen
Citera
2026-09-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Finns det en juridiskt fastslagen definition av ”fritt vatten” med avseende på regel 9b, dvs klart fastslagen längd, bredd och djup på ”fritt vatten”?

Om inte kommer detta att tröskas i all evighet och juristernas plånböcker bli tjockare och tjockare!

Den ena parten kan säga: det var för trångt för Misje Verde att passera och motparten svarar: nej, USS Nimitz kunde ha passerat mig i full fart utan vidare!

Nu vet jag vad IMO är för organisation, de som inte vet kan tänka FIFA.

Det som är juridiskt intressant är farledens bredd. I detta fall har det i förundersökningen utretts att farleden är ca 300m bred. Det framkommer också i FUPen att denna farleden redan har fastslagits som trång i domstol, och det var samma åklagar då som nu, han hävdade alltså förra gången att det var en trång farled och denna gång att det inte är en trång farled. Sedan försökte åklagaren få en av de misstänkta att påstå att det inte var en trång farled pga fartygens beskaffenhet. Det är på gränsen till brott, igen, från åklagaren, då en åklagare inte får ljuga för en misstänkt i förhör. Det hör nämligen till saken att HD slagit fast att huruvida en farled är trång inte avgörs av de en olycka inblandade fartygen, utan av beskaffenheten hos farleden och de fartyg som normalt frekventerar farleden.

Farledens bredd kan räknas ut på lite olika vis, i FUPen så har man använt sjömärken för att avgöra begränsningslinjen och farledens bredd vid olycksplatsen. Det förekommer också att man använder vit fyrsektor, vilket jag bl.a. visat i tråden förekommit i rättsfall.

Det finns också prejudikat på att en trång farled inte är trång bara vid det trängsta stället utan också i angörande områden. Ett större fartyg ska kunna färdas säkert in i och ut ur en trång farled.

Att som vissa troll i tråden påstå att farleden är kilometerbred där olyckan skedde är bara helt befängt.

Farleden vid olyckan är alltså 300meter bred.
Snipapappan berättade att han kört på fyren i vit sektor.
Fyrens vita sektor, vill jag minnas är på den aktuella platsen 200m bred.
Snipan har alltså legat långt innanför farledens yttre kant, vilket också det är ett brott mot sjövägsreglerna för en snipa i den här farleden.

Nu kommer trollen i tråden att bli som tokiga igen, en det är bara för den som är intresserad att själv kolla upp fakta. Allt finns i sjökort, sjövägsreglerna, rättsfall som jag länkat i tråden och inte minst i FUPen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in