Citat:
Ursprungligen postat av
dolmes
Finns det en juridiskt fastslagen definition av ”fritt vatten” med avseende på regel 9b, dvs klart fastslagen längd, bredd och djup på ”fritt vatten”?
Om inte kommer detta att tröskas i all evighet och juristernas plånböcker bli tjockare och tjockare!
Den ena parten kan säga: det var för trångt för Misje Verde att passera och motparten svarar: nej, USS Nimitz kunde ha passerat mig i full fart utan vidare!
Nu vet jag vad IMO är för organisation, de som inte vet kan tänka FIFA.
Det som är juridiskt intressant är farledens bredd. I detta fall har det i förundersökningen utretts att farleden är ca 300m bred. Det framkommer också i FUPen att denna farleden redan har fastslagits som trång i domstol, och det var samma åklagar då som nu, han hävdade alltså förra gången att det var en trång farled och denna gång att det inte är en trång farled. Sedan försökte åklagaren få en av de misstänkta att påstå att det inte var en trång farled pga fartygens beskaffenhet. Det är på gränsen till brott, igen, från åklagaren, då en åklagare inte får ljuga för en misstänkt i förhör. Det hör nämligen till saken att HD slagit fast att huruvida en farled är trång inte avgörs av de en olycka inblandade fartygen, utan av beskaffenheten hos farleden och de fartyg som normalt frekventerar farleden.
Farledens bredd kan räknas ut på lite olika vis, i FUPen så har man använt sjömärken för att avgöra begränsningslinjen och farledens bredd vid olycksplatsen. Det förekommer också att man använder vit fyrsektor, vilket jag bl.a. visat i tråden förekommit i rättsfall.
Det finns också prejudikat på att en trång farled inte är trång bara vid det trängsta stället utan också i angörande områden. Ett större fartyg ska kunna färdas säkert in i och ut ur en trång farled.
Att som vissa troll i tråden påstå att farleden är kilometerbred där olyckan skedde är bara helt befängt.
Farleden vid olyckan är alltså 300meter bred.
Snipapappan berättade att han kört på fyren i vit sektor.
Fyrens vita sektor, vill jag minnas är på den aktuella platsen 200m bred.
Snipan har alltså legat långt innanför farledens yttre kant, vilket också det är ett brott mot sjövägsreglerna för en snipa i den här farleden.
Nu kommer trollen i tråden att bli som tokiga igen, en det är bara för den som är intresserad att själv kolla upp fakta. Allt finns i sjökort, sjövägsreglerna, rättsfall som jag länkat i tråden och inte minst i FUPen.