2025-09-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Essity är grovt undervärderad enligt Morningstar och jag kan endast hålla med om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Trist men stabil aktie, som en Volvo 244 på 80-talet.

Minus 20% på ett år, men jag har kvar mina.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-14 kl. 09:01.
Citera
2025-10-09, 18:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Minus 20% på ett år, men jag har kvar mina.

Ja i princip +-0 sedan introduktionen, man får väl se det som en trist men stabil aktie att äga.
Citera
2025-10-09, 18:22
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja i princip +-0 sedan introduktionen, man får väl se det som en trist men stabil aktie att äga.

Totalavkastningen för Essity är något högre, men visst har det varit en tråkig aktie att äga. Mer av en obligation än en aktie. Bra för folk som gillar att klippa kuponger.
Citera
2025-10-09, 19:05
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Totalavkastningen för Essity är något högre, men visst har det varit en tråkig aktie att äga. Mer av en obligation än en aktie. Bra för folk som gillar att klippa kuponger.

Köper man skithuspapper så får man skylla sig själv... (sköjar bara) förövrigt så är väl ett så simpelt tal p/e 14 rätt talande för att aktien faktiskt är fullvärderad i en sund aktiemarknad.
Citera
2025-11-03, 23:57
Medlem
DenverAirports avatar
Kimberly-Clark Corporation (NASDAQ: KMB), a global personal care leader, and Kenvue Inc. (NYSE: KVUE), a global consumer health leader, today announced an agreement under which Kimberly-Clark will acquire all of the outstanding shares of Kenvue common stock in a cash and stock transaction that values Kenvue at an enterprise value of approximately $48.7 billion, based on the closing price of Kimberly-Clark common stock on October 31, 2025. The total consideration represents an acquisition multiple of approximately 14.3x Kenvue’s LTM adjusted EBITDA or 8.8x including expected run-rate synergies of $2.1 billion, net of reinvestment.
Essitys största konkurrent Kimberly-Clarks aktie rasar på beskedet att de ska köpa Kenvue. Kenvue är en avknoppning från Johnson & Johnson år 2023 som bland annat säljer Tylenol. Kenvue och Johnson & Johnson har stämts av bland annat delstaten Texas för att de har dolt kopplingen mellan Tylenol och ADHD. Johnson & Johnson vill inte kännas vid något ansvar för skador innan avknoppningen då Kenvue numera är ansvariga.
Johnson & Johnson did not comment on the lawsuit, and in a separate statement said Kenvue is responsible for "all rights and liabilities associated with the sale of its over-the-counter products, including Tylenol."
Kanske positivt för Essity att största konkurrenten betalar enorma belopp för att köpa in sig i härvor som tar fokus.
Senast redigerad av DenverAirport 2025-11-04 kl. 00:08.
Citera
2026-07-22, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det som kan få kursen att lyfta är en avknoppning av Tissue.
Citera
2026-09-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som kan få kursen att lyfta är en avknoppning av Tissue.

Den är tydligen mer eller mindre bestämd enligt Cevian Gadell.

Men vad ger detta aktieägarna? Extra utdelning?

Avknoppningen ska tydligen sälja till externa köpare o inte
ges till aktieägarna
Citera
2026-09-16, 16:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Den är tydligen mer eller mindre bestämd enligt Cevian Gadell.

Men vad ger detta aktieägarna? Extra utdelning?

ges till aktieägarna
Det ger pengar i kassan och bör väl borga för extra utdelning eller högre löpande utdelning och investeringar/köp som kan höja avkastningen.
Men jag vet inte om det är rätt väg långsiktigt för Essity.
Citera
2026-09-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
ges till aktieägarna
Om du äger ett bolag och säljer en del av det bolaget. Försvinner då pengarna från försäljningen upp i det blå? Eller hur menar du?
Citera
2026-09-16, 16:29
Medlem
Citat:
Det ger pengar i kassan och bör väl borga för extra utdelning eller högre löpande utdelning och investeringar/köp som kan höja avkastningen.
Tror helt klart på mer utveckling för den professionella marknaden. Tänk exempelvis på så mycket vuxenblöjor det kommer att behövas i framtiden.
Citera
2026-09-17, 09:59
Medlem
Citat:
Det ger pengar i kassan och bör väl borga för extra utdelning eller högre löpande utdelning och investeringar/köp* som kan höja avkastningen.

* ratos sålde guldägget Anticimex för dyyraa pengar - men det är inte lätt att köpa
bolag som ger minst 500 mkr långsiktigt - köparna gjorde bra affär o ratos har
gått bakåt sen dess - det var skit för både ratos o aktieägarna
Citera
2026-09-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du äger ett bolag och säljer en del av det bolaget. Försvinner då pengarna från försäljningen upp i det blå? Eller hur menar du?

Ja ibland blir det så - Ratos Antimex

Kongsberg - Kongsberg Maritime har inte varit lysande hittills

Inte Hexagons heller om än inte lika fel som Kongsbergs

Atlas Copco - Epiroc - här fick aktieägarna skörda - detsamma Sandvik - Alleima
o sen återstår SKF - SKF Vertevo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in