2026-09-16, 13:55
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Araberna är så jävla värdelösa alltså, utan deras olja skulle de inte vara någonting. De säger att de är en stor krigarkultur men trots att Saudi är en militär stormakt så kan de inte hålla några sandapor i schack.

Den pipeline som gick till röda havet blev påstått förstört av Houthierna, men Saudiarabien var inte ens i närheten så det är en januari 6 liknande situation. Vad vi ser är teater för att strypa oljetillförseln till Europa.

Sedan kan man undra hur Houthierna med minimala vapen och vita pickups (som är ett kännetecken att man jobbar för någon annan) kan första en pumpanläggning så bra och exakt.

Det börjar bli löjligt om man inte kan se vad den egentliga agendan är.
Citera
2026-09-16, 14:15
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Den pipeline som gick till röda havet blev påstått förstört av Houthierna, men Saudiarabien var inte ens i närheten så det är en januari 6 liknande situation. Vad vi ser är teater för att strypa oljetillförseln till Europa.

Sedan kan man undra hur Houthierna med minimala vapen och vita pickups (som är ett kännetecken att man jobbar för någon annan) kan första en pumpanläggning så bra och exakt.

Det börjar bli löjligt om man inte kan se vad den egentliga agendan är.

Vad menar du finns för dold agenda? Har Iran fått order av Ryssland att göra detta för att göra det så jobbigt som möjligt för Europa menar du? Själv tänker jag att det enbart är ett svar från Irans sida på det ekonomiska kriget Amerika för mot dem.
Citera
2026-09-16, 14:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Vad menar du finns för dold agenda? Har Iran fått order av Ryssland att göra detta för att göra det så jobbigt som möjligt för Europa menar du? Själv tänker jag att det enbart är ett svar från Irans sida på det ekonomiska kriget Amerika för mot dem.

Absolut, och det är inte Ryssland som ligger bakom utan europeiska globalister. Klaus Schwab har ju sitt kända "Yo eat ze bugs" uttalande. Man äter inte insekter om det finns gott om mat utan de har en planerad kollaps av Europa planerad. Det är detta vi ser just nu.

Sedan kan man använda sig av grupper som strider mot varandra, sponsrar dem ekonomiskt samt har bullvaner inom dessa rörelser som ser till att det blir önskat resultat.
Citera
2026-09-16, 14:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

En irakisk gerilla har tagit på sig attentatet. Du kan ta av dig foliehatten för Saudi frågade om hjälp både av Trump och Netanyahu.
Citera
2026-09-16, 14:36
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Europeer vill ju inte ha olja iaf, de tycker vind och sol kraft är allt som behövs.

Vad skall olja användas till? Är det inte lite 1960 över hela olje-debaclet?
Idag går ju så gott som all trafik på el. Utom kanske flygtrafiken, som inte är så stort längre.
Jag tror de kan strypa oljetillförseln helt utan att det märks för den genomsnittliga svensken.
Citera
2026-09-16, 14:51
Medlem
Vi får snart göra som mr H och sikta på Kaukasus. Lär bli mycket sånt här framöver i och med deglobaliseringen. Europa kommer att bli en förlorare om vi bara låter oss hunsas.
Citera
2026-09-16, 14:58
Medlem
MyJustices avatar
Nog under påverkan från USA
Europa har bjudit in Kanada för samarbete .
Samtidigt som Nato har utlöst Artikel 4 ,och uteslutet USA från att deltaga
Artikel 4 utlöses när ett Nato land är hotat .
Vilket både kanada och Grönland är .
Mina damer och herrar.
]Nato har utlöst Artikel 4 ..mot USA
https://www.euronews.com/2026/09/16/canada-to-become-first-associate-member-of-the-eu
Senast redigerad av MyJustice 2026-09-16 kl. 15:01.
Citera
2026-09-16, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nog under påverkan från USA
Europa har bjudit in Kanada för samarbete .
Samtidigt som Nato har utlöst Artikel 4 ,och uteslutet USA från att deltaga
Artikel 4 utlöses när ett Nato land är hotat .
Vilket både kanada och Grönland är .
Mina damer och herrar.
]Nato har utlöst Artikel 4 ..mot USA
https://www.euronews.com/2026/09/16/canada-to-become-first-associate-member-of-the-eu
Kan bli åka av!
Citera
2026-09-16, 15:17
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad skall olja användas till? Är det inte lite 1960 över hela olje-debaclet?
Idag går ju så gott som all trafik på el. Utom kanske flygtrafiken, som inte är så stort längre.
Jag tror de kan strypa oljetillförseln helt utan att det märks för den genomsnittliga svensken.

för att skörda och så krävs det diesel för att använda alla fordon inom jordbruket
Citera
2026-09-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.reuters.com/business/energy/polands-orlen-rushes-find-alternatives-saudi-oil-supply-traders-say-2026-09-15/

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Saudi-Aramco-Cancels-European-Crude-Cargoes-as-Key-Pipeline-Stays-Shut.html

Hoppsan hejsan, det låter ju inte bra

Irak är väl i klorna på USA. Så vem är det egentligen som ligger bakom bombningen av Pipe-linen?
Jag minns en viss pipline som brukade gå i Östersjön. Nordstream.

Igår åkte jag förbi en mack som tog 18:70 för 95 okt.
För en månad sedan var det 14:80 - Bensinen har stigit 1 kr /vecka - Det är 27% ökning.

Och det är inte bara Trump och Hormuz som gör bensinen dyrare, Ryssland köper allt mer bensin utomlands - när deras raffinaderier bombas.

Kanske vi skulle ta och lära oss att leva fredligt.

Oljekris -
Citera
2026-09-16, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Irak är väl i klorna på USA. Så vem är det egentligen som ligger bakom bombningen av Pipe-linen?
Jag minns en viss pipline som brukade gå i Östersjön. Nordstream.

Igår åkte jag förbi en mack som tog 18:70 för 95 okt.
För en månad sedan var det 14:80 - Bensinen har stigit 1 kr /vecka - Det är 27% ökning.

Och det är inte bara Trump och Hormuz som gör bensinen dyrare, Ryssland köper allt mer bensin utomlands - när deras raffinaderier bombas.

Kanske vi skulle ta och lära oss att leva fredligt.

Oljekris -
Ja, det verkar människan glömt helt. Nu är det stöveltramp och WWIII som alla verkar jobba hårt för att frammana.
Citera
2026-09-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Araberna är så jävla värdelösa alltså, utan deras olja skulle de inte vara någonting. De säger att de är en stor krigarkultur men trots att Saudi är en militär stormakt så kan de inte hålla några sandapor i schack.
Problemet är att de har en väldigt lång gräns av ökensand till Irak och landet är stort och befolkningen väldigt koncentrerad till ett fåtal områden och stora öppna områden till både Jemen, Irak och Oman. Att kontrollera allt som flyger 100 m över marken över dessa områdena är närmast omöjligt.

Det som Saudi får börja fundera på är att gräva ned pumpstationerna under mark och lägga armerad betong för att skydda noderna som driver ledningen bättre. Sedan får man ju fråga vilka luftvärnsskydd de har mot drönare, bl.a. och om de kan skaffa Skyranger t.ex. Det vore en relativt kostnadseffektivt skydd mot hot från luften givet att de tjänar mycket på att hålla ledningarna i gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in