2026-09-16, 11:21
Medlem
Hej! Jag är rätt ny med optimering av ljudsystem och jag undrar om jag skulle kunna få ett råd på en fråga.

Det finns olika ljud kompressions format som t.ex. ACC, HVAC och FLAC. Med olika bitrates och kompatibilitet. Jag har kollat specifikationerna på hk550, men hittar bara el och ljud termer som Volt, Resistans, impedans, frekvens samt decibel i förstärkare delen av den. Letar jag på fel ställe eller har bitrates ingenting med förstärkare att göra?

Tack på förhand TKG
Citera
2026-09-16, 11:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKG
Letar jag på fel ställe eller har bitrates ingenting med förstärkare att göra?

Nä precis, det har det inte.
Harman Kardon HK550VXi är en receiver, dvs förstärkare med inbyggd radio, från slutet av 80-talet. Det är en analog pryl.
Citera
2026-09-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nä precis, det har det inte.
Harman Kardon HK550VXi är en receiver, dvs förstärkare med inbyggd radio, från slutet av 80-talet. Det är en analog pryl.

Det är väl källan (radiosändningen, Streamingtjänsten, CD’n, DvD’n som avgör hur komprimerat ljudet blir i slutänden, eller är jag ute och cyklar?

Sen TS, kan du testa dig fram när du har ljud i anläggningen och byta alternativ på förstärkaren för att se om det gör något skillnad på ljudet.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-16 kl. 11:45.
Citera
2026-09-16, 12:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej! Jag är rätt ny med optimering av ljudsystem och jag undrar om jag skulle kunna få ett råd på en fråga.

Det finns olika ljud kompressions format som t.ex. ACC, HVAC och FLAC. Med olika bitrates och kompatibilitet. Jag har kollat specifikationerna på hk550, men hittar bara el och ljud termer som Volt, Resistans, impedans, frekvens samt decibel i förstärkare delen av den. Letar jag på fel ställe eller har bitrates ingenting med förstärkare att göra?

Tack på förhand TKG

Såg att det finns två ingångar, AUX1 och AUX2. Där kan du koppla in en källa typ dator eller blåtand för Spotify med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=bGIgsNGgYVQ
Citera
2026-09-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Såg att det finns två ingångar, AUX1 och AUX2. Där kan du koppla in en källa typ dator eller blåtand för Spotify med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=bGIgsNGgYVQ

Precis.

Därefter anser jag tveklöst att FLAC är bäst )för normalanvändare), helst inte en komprimerad FLAC-fil. Helst av samma storlek eller större än den är på en cd-skiva. typ 24/192. Har man riktigt bra förstärkare och grymma högtalare samt bra kablar, kan man med fördel levla upp till ljudformatet DSD128, där snackar ljud, LJUD.
Citera
2026-09-16, 12:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Precis.

Därefter anser jag tveklöst att FLAC är bäst )för normalanvändare), helst inte en komprimerad FLAC-fil. Helst av samma storlek eller större än den är på en cd-skiva. typ 24/192. Har man riktigt bra förstärkare och grymma högtalare samt bra kablar, kan man med fördel levla upp till ljudformatet DSD128, där snackar ljud, LJUD.

Den recivern här är bra men inte high-end, vanlig bitrate duger bra, behövs inte någon FLAC etc, så här i början.
Kanske behöver man FLAC etc. till symfoniorkester, men vanlig pop och skvalmusik är den bra för.
Citera
2026-09-16, 12:54
Medlem
Citat:
Den recivern här är bra men inte high-end, vanlig bitrate duger bra, behövs inte någon FLAC etc, så här i början.
Kanske behöver man FLAC etc. till symfoniorkester, men vanlig pop och skvalmusik är den bra för.

Beror som sagt på vilken utrustning du har, och vilket öra och intresse du har. Har du en halvranglig anläggning funkar MP3@320 gott, då hör du ingen skillnad oavsett musik, då är FLAC pärlor svin, så att säga. Har du bra anläggning låter däremot skvalmusik, hårdrock och pop skit med MP3, då får du ont i öronen och själen. Av de simpla formaten skulle jag välja MP3. Merparten av all musik man laddar ner från nätet och torrent-sidor är ju MP3 eller FLAC. Spotify erbjuder ju båda två formaten. Har du vettiga lurar, prova att switscha mellan dera MP3 och FLAC, skillnaden är markant, även skonsammare för öronen vid längre lyssning.
Citera
2026-09-16, 13:02
Medlem
Riksreptilens avatar
Hur står det till med rummet ljudegenskaper eller lyssnar TS på HK i hörlurar?
Citera
2026-09-16, 13:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Beror som sagt på vilken utrustning du har, och vilket öra och intresse du har. Har du en halvranglig anläggning funkar MP3@320 gott, då hör du ingen skillnad oavsett musik, då är FLAC pärlor svin, så att säga. Har du bra anläggning låter däremot skvalmusik, hårdrock och pop skit med MP3, då får du ont i öronen och själen. Av de simpla formaten skulle jag välja MP3. Merparten av all musik man laddar ner från nätet och torrent-sidor är ju MP3 eller FLAC. Spotify erbjuder ju båda två formaten. Har du vettiga lurar, prova att switscha mellan dera MP3 och FLAC, skillnaden är markant, även skonsammare för öronen vid längre lyssning.

Hon/han är troligen nybörjare enl. trådstarten, så allt det andra är "överkurs" så här i början.
Alla var ju nybörjare någon gång.. Även jag på 70-talet, det ska villigt erkännas.
-Inget fel i det.
Citera
2026-09-16, 13:48
Medlem
Citat:
Hon/han är troligen nybörjare enl. trådstarten, så allt det andra är "överkurs" så här i början.
Alla var ju nybörjare någon gång.. Även jag på 70-talet, det ska villigt erkännas.
-Inget fel i det.

Du har sannolikt rätt. Och visst har vi alla varit barn i början, kring det mesta, naturens gång.
Citera
2026-09-16, 13:53
Medlem
Citat:

Tack på förhand TKG

Har läst alla inlägg i tråden och vill ge dig ett litet tips bara.

Tänk på att bygga en hel anläggning som ligger i samma ”klass”.
Dvs köper du nu skräphögtalare så kommer det låta skräp. Samma sak gällande CD-spelare eller annan ljudkälla.
Har du redan en hel anläggning och du blir besviken på ljudet, så hitta den svaga länken och byt upp dig på den.

Den svagaste punkten i HELA anläggningen, sätter gränsen för hur det låter när du lyssnar.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-16 kl. 13:56.
Citera
2026-09-17, 00:17
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Ljudformatet spelar bara roll för vad det du spelar upp det från har stöd för, förstärkaren har ingenting att göra med den delen den tar bara emot signalen via rca och skickar ut det till högtalarna.
Flac är ett utmärkt format med brett stöd för att spelas upp via den mesta ljudtekniken på den här sidan om år 2012.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in