2026-09-15, 06:42
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
När kommer nästa OU? Gissar att det kan ta sin tid nu efter valet, då intresset inte ör särskilt stort. Men det som är spännande är förstås siffrorna för L. Media har ju nästa hjälteförklarat Simona men misstänker att en stor del av rusningen var stödröster.

OU har visat sig vara grovt felaktiga tiden före valet och VALUn cementerar att folk antingen är benägna att svara oärligt eller att det viktas stolligt. Jag kommer fästa mindre vikt vid siffror i OU i framtiden oavsett utförare.
Citera
2026-09-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
OU har visat sig vara grovt felaktiga tiden före valet

Den bästa opinionsundersökningen var Infostats från den 12 september, som förutspådde att gapet mellan blocken bara skulle vara 0,3 procentenheter. Alla andra mätningar var skräp, så nu vet vi vilket bolag vi ska lita på inför nästa val.

https://dagensopinion.se/artikel/infostat-blockskillnaden-inom-felmarginalen/
Citera
2026-09-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
OU har visat sig vara grovt felaktiga tiden före valet och VALUn cementerar att folk antingen är benägna att svara oärligt eller att det viktas stolligt. Jag kommer fästa mindre vikt vid siffror i OU i framtiden oavsett utförare.
Välkommen, jag har från vissa håll i frågasatts under våren (förmodade vänstersidan) med att jag påpekat svarsfrekvens och antalet osäkra, undrar hur dessa kommer agera i framtiden med sitt "vetande"...
Citera
2026-09-15, 20:34
Medlem
Opinionsundersökningarna hade rätt. Tidölaget förlorade och SD backade rejält. Opinionsundersökningarna veckorna före valet fångade upp att S sjönk kraftigt och att L kom över spärren, men att oppositionen ändå skulle vinna med en liten marginal. Exakt det som utgången blev.

Novus och Verian fick nästan på promillen in valresultatet för L och S, men underskattade M som vann i valspurten på bekostnad av SD.

SD var alltså överskattade i opinionsmätningarna. Kom ihåg det till valet 2030 (nu kommer ingen komma ihåg det men det var retoriskt).

Inte en enda opinionsundersökning visade på en Tidövinst.

Finns en rejäl bitter portion av surt sa räven när ni måste tugga i er det. Det går inte att göra en vetenskaplig utvärdering med personlig preferens som kriterium. Jag förväntar mig nu fyra år till av spammande i tråden att alla opinionsundersökningar är fel fram till nästa besvikelse år 2030.
Citera
2026-09-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Opinionsundersökningarna hade rätt. Tidölaget förlorade och SD backade rejält. Opinionsundersökningarna veckorna före valet fångade upp att S sjönk kraftigt och att L kom över spärren, men att oppositionen ändå skulle vinna med en liten marginal. Exakt det som utgången blev.

Novus och Verian fick nästan på promillen in valresultatet för L och S, men underskattade M som vann i valspurten på bekostnad av SD.

SD var alltså överskattade i opinionsmätningarna. Kom ihåg det till valet 2030 (nu kommer ingen komma ihåg det men det var retoriskt).

Finns en rejäl bitter portion av surt sa räven när ni måste tugga i er det. Det går inte att göra en vetenskaplig utvärdering med personlig preferens som kriterium. Jag förväntar mig nu fyra år till av spammande i tråden att alla opinionsundersökningar är fel fram till nästa besvikelse år 2030.
Efter att man förmodligen justerat sin viktning, kan tänka mig att den som gav L 4% efter kramen var rätt ute men då övriga inte fångade upp det så justerade man till nästa mätning, man vill inte vara för avvikande för då har man ingen trovärdighet, har även märkts i denna tråd.
Det är "grupptryck" även i instituten.
Men välkommen tillbaka till tråden, får se hur mandaten hamnar i olika valdistrikt, procent är bara grovt sedan fördelas mandaten när slutgiltiga räkningen är klar.
Citera
2026-09-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Efter att man förmodligen justerat sin viktning, kan tänka mig att den som gav L 4% efter kramen var rätt ute men då övriga inte fångade upp det så justerade man till nästa mätning, man vill inte vara för avvikande för då har man ingen trovärdighet, har även märkts i denna tråd.
Det är "grupptryck" även i instituten.
Men välkommen tillbaka till tråden, får se hur mandaten hamnar i olika valdistrikt, procent är bara grovt sedan fördelas mandaten när slutgiltiga räkningen är klar.
Lyssna på Sörman i dagens Aktuellt. Där fanns det en intellektuell analys av väljarströmmar.

Modellen för mandatfördelningen 176/173 är givetvis baserad på valkretsarna. Det är ingen rak procentfördelning.
Citera
2026-09-15, 22:07
Medlem
Citat:
Lyssna på Sörman i dagens Aktuellt. Där fanns det en intellektuell analys av väljarströmmar.

Modellen för mandatfördelningen 176/173 är givetvis baserad på valkretsarna. Det är ingen rak procentfördelning.
Alla sena förtidsröster är inte räknade så kretsarna är inte "klar", men vi får se när slutliga räkningen är klar med dessa och utlandröster samt dom som i första skedet ansetts som ogiltig, då det är jämt så kan det slå åt bägge håll.
Citera
2026-09-16, 08:45
Medlem
Citat:

Nej, alla OU hade fel förutom Infostat.
Det var endast Infostat som prognoserade att gapet mellan blocket är ca 0.5%.
https://dagensopinion.se/artikel/infostat-blockskillnaden-inom-felmarginalen/

De andra prognoserade skräp att gap eller mellan 2 till 8%. Ren skit.
Jag skulle lita endast på Infostat i framtiden.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-16 kl. 09:00.
Citera
2026-09-16, 08:49
Medlem
hurvardetnus avatar
Det bästa för Tidö i detta läge är nog att S och C bildar en minoritetsregering och lämnar MP och V utanför all makt.
Ulf Kristersson kan ringa S(ur) Maggan föreslå detta förslag.
Det skulle då innebära breda förhandlingar om budgetar och dyl,detta vore nog det bästa för herr Ulf Kristersson i dagens läge.
Citera
2026-09-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Det bästa för Tidö i detta läge är nog att S och C bildar en minoritetsregering och lämnar MP och V utanför all makt.

Du måste läsa på nyheterna innan du skriver skräp. Alla distrikerna och kongress har beslutat att de ska rösta nej till varje regering som V inte ingår.

Citat:
Vänsterpartiets partidistrikt är överens i regeringsfrågan.

Samtliga distrikt säger nej till att stödja en regering där V inte ingår. Det framgår av en rundringning från TV4.

Beskedet tyder på att V inte kommer att backa från sin röda linje i regeringsfrågan. Det bekräftas också av Linn Josefsson, ordförande för Vänsterpartiet Örebro län.

https://marcusoscarsson.se/overens-regeringsbesked-fran-v/
Citera
2026-09-16, 09:22
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du måste läsa på nyheterna innan du skriver skräp. Alla distrikerna och kongress har beslutat att de ska rösta nej till varje regering som V inte ingår.

https://marcusoscarsson.se/overens-regeringsbesked-fran-v/

Jo jag har läst och förstår och jag hoppas av hela mitt hjärta att Nooshi Dadgostar står kvar vid sitt löfte annars är hon tyvärr helt körd som fortsatt partiledare för V vilket vore tragiskt.

Men kollar man mandat och att Tidösidan säger ja till S(ur) Maggan med C och lämnar V och MP utanför så hjälper det inte vad dessa 2 partier röstar.
Citera
2026-09-16, 23:21
Medlem
Som sagt det var inte dem 5% skillnaden som avgjorde enl "undersökningen" som ännu en ggn visar käpprätt åt helvete

De flesta svenska val numera skiljer bara 40k röster.

Deras sk svts undersökning sög ju helt.

Så igen, bästa är att låta väljarna rösta och sen får vi svaret.

Tidöpartiet förlorade sitt mandat

Men jag är sugen att se Centern backa efter av V kommer köra över de som ett ånglok.

V har rätt där: C måste välja sida V i regering eller SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Själva antalet svarande har knappt någon betydelse så länge det ligger över 1500. Det enda som betyder något är att urvalet speglar den röstberättigade befolkningen. Man skulle kunna stoppa alla 30 000 som varit och sett ett stockholmsderby och fråga dem hur de tänker rösta och det skulle inte säga någonting om hur valresultatet kommer att bli. Men om du kan skapa ett representativt urval så räcker det med 1500 svarande för att du ska kunna göra en tämligen exakt prognos.

Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Man måste kunna lite matte för att förstå statistik. Påståendet var helt rätt, det är du som inte kan något om statistik. Ta fram en mattebok för matte 1 och läs lite.
Senast redigerad av David1982 2026-09-16 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in