2026-09-15, 23:14
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
I detta fallet vet nog polisen att man ska kolla promille flera ggr, kontrollera så snart som möjligt sedan ta ett till efter ytterligare 1 tim osv. Har det eftersupits så stiger promillen innan den sjunker.

Alltså. I detta fallet är nog fyllekörningen en bagatell. Här blir huvudbrotten Vållande till annans död, Vållande till kroppsskada (grovt brott) samt Vårdslöshet i trafik (grovt brott).

Att blåsa positivt (när ingenting har hänt) är en sak. Det brukar sluta i katastrof för gärningspersonen.

Att blåsa positivt i ett sådant här sammanhang, dvs när katastrofen inträffat kommer sannolikt med rödgrönt styre lindra straffet via alla rabatter…
Citera
2026-09-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jo, just den här korsningen är nog en av landets mest bisarra. Därför måste ALLA köra här i krypfart.

Kian hade väjningsplikt enligt trafikmärke (om den kom från Karlaplan på väg mot Sturegatan) men det är nog ingenting som sonen kan lastas för. Ingen kan förvänta sig en missil i sidan!

Korsningar skall alltid närmas med försiktighet och bromsberedskap. Det fick man lära sig i körskolan.
Alltså jag undrar om det inte ett alternativt händelseförlopp kan vara så att Kian körde upp längs Sibyllegatan också. Den ser nästan ut att vara påkörd mest bakifrån på filmerna på X.
En teori skulle då kunna vara att Audin var på väg ikapp Kian (alltså orimligt mycket på väg ikapp ska väl tilläggas), ser bakljusen och tänker ”jag kör om på vänster” men kanske så svänger Kian vänster på Karlavägen, Audin träffar Kians vänstra sida snett bakifrån och är kanske fortfarande på väg till vänsterfilen vilket skulle förklara varför Audin krockar in i bilarna som står parkerade till vänster i motsatt riktning (södergående) längre upp på sibyllegatan (Audin har rörelseenergin inte rakt fram upp på sibyllegatan utan lite vänster).
Nåt i den stilen. Huvudpoängen är att Kian är ser ut att vara påkörd bakifrån. Skulle Kian till Lidingö från innerstaden är sibyllegatan norrut ett ganska troligt vägval.
Citera
2026-09-15, 23:54
Medlem
Niggerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attleflums
Alltså jag undrar om det inte ett alternativt händelseförlopp kan vara så att Kian körde upp längs Sibyllegatan också. Den ser nästan ut att vara påkörd mest bakifrån på filmerna på X.
En teori skulle då kunna vara att Audin var på väg ikapp Kian (alltså orimligt mycket på väg ikapp ska väl tilläggas), ser bakljusen och tänker ”jag kör om på vänster” men kanske så svänger Kian vänster på Karlavägen, Audin träffar Kians vänstra sida snett bakifrån och är kanske fortfarande på väg till vänsterfilen vilket skulle förklara varför Audin krockar in i bilarna som står parkerade till vänster i motsatt riktning (södergående) längre upp på sibyllegatan (Audin har rörelseenergin inte rakt fram upp på sibyllegatan utan lite vänster).
Nåt i den stilen. Huvudpoängen är att Kian är ser ut att vara påkörd bakifrån. Skulle Kian till Lidingö från innerstaden är sibyllegatan norrut ett ganska troligt vägval.
Mycket möjligt att det är så. Kollar man videos från X som finns så ser man på nära håll att den vita bilen som BO färdats i så är den kraftigt ihoptryckt på längden vilket talar mycket på att dom blivit påkörda och bilen kastats in i väggen, därav placeringen av bilen också. Så vänstersväng på Karlavägen från Sibyllegatan är mycket troligt och att MGM försökt köra om på vänster sida strax innan båda korsningarna på Karlavägen.
Citera
2026-09-16, 00:20
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Ja, det är inte helt omöjligt. Tidigt i tråden stod det att Kian kom från Karlaplan. Jag har hela tiden tyckt att det varit lite konstigt att de som skulle till Lidingö inte valde att svänga av redan på Artillerigatan (sedan vänster brandstationen Östermalmsgatan, därefter höger Sibyllegatan mot Valhallavägen). Men vem vet hur folk tänker, kanske kände sig föraren mer bekväm med att åka ända fram till Sturegatan och där svänga höger norrut mot Lidingö.

En upphinnandeolycka är absolut en möjlighet! Det gör dock gärningsmannens agerande - om möjligt - ännu mer obegripligt….
Senast redigerad av JymdKjam 2026-09-16 kl. 01:02.
Citera
2026-09-16, 03:12
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Thor
Pga bilens regnummer

Ägare och förare är inte nödvändigtvis samma person. Finns det belägg för att det var ägaren till bilen som körde den vid tillfället?

Rent hypotetiskt så kan bilen ha varit utlånad till en vän eller släkting.

Någon som grundar utpekandet av MGM på något annat än bilens registreringsnummer?
Citera
2026-09-16, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Ägare och förare är inte nödvändigtvis samma person. Finns det belägg för att det var ägaren till bilen som körde den vid tillfället?

Rent hypotetiskt så kan bilen ha varit utlånad till en vän eller släkting.

Någon som grundar utpekandet av MGM på något annat än bilens registreringsnummer?
Ägaren till bilen är en kvinna som har en son som är 20 år, sen kan man nog anta att bilen är skenskriven på mamman och sonen är brukare.
Citera
2026-09-16, 04:42
Moderator
cleolinas avatar
Citat:
Ja, det är inte helt omöjligt. Tidigt i tråden stod det att Kian kom från Karlaplan. Jag har hela tiden tyckt att det varit lite konstigt att de som skulle till Lidingö inte valde att svänga av redan på Artillerigatan (sedan vänster brandstationen Östermalmsgatan, därefter höger Sibyllegatan mot Valhallavägen). Men vem vet hur folk tänker, kanske kände sig föraren mer bekväm med att åka ända fram till Sturegatan och där svänga höger norrut mot Lidingö.

En upphinnandeolycka är absolut en möjlighet! Det gör dock gärningsmannens agerande - om möjligt - ännu mer obegripligt….
Har inte läst på de senaste sidorna så vet inte om det är betydelsebärande men jag skulle inte kört så som du föreslog. Varför in och krångla och svänga runt på de mindre bostadskvartergatorna när man kan följa Karlavägen och sedan svänga av på Sturegatan där det är rakt fram ett bra tag?
Citera
2026-09-16, 04:59
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ägaren till bilen är en kvinna som har en son som är 20 år, sen kan man nog anta att bilen är skenskriven på mamman och sonen är brukare.

Tack för upplysningen om att det är en kvinna/mamma som är ägare till bilen, den informationen har jag missat i tråden. Jag trodde felaktigt att ägaren till bilen var den 20-åriga killen.

Det är klarlagt att ägaren är mamma till den personen som är uthängd i tråden?

Absolut kan man tänka sig att bilen är skenskriven på mamman och sonen brukar bilen. Det utesluter dock inte att andra än sonen kan ha brukat bilen.

Sonen (eller mamman) kan fortfarande ha lånat ut bilen till en annan person den kvällen och det är därför jag undrar om det finns några andra belägg än registreringsnumret.

Jag förstår om många nöjer sig med slutsatsen att ”sonen brukar köra bilen och då är han föraren som vållade dödsolyckan” – men för mig är detaljerna det mest intressanta när det gäller brottmål.

Jag säger alltså inte att sonen är oskyldig, men jag undrar om det finns några andra uppgifter förutom regnumret som pekar på att rätt person är outad i tråden.

Jag har inte klickat på några länkar och kanske inte läst precis alla inlägg – därför vill jag dubbelkolla om något mer är bekräftat utöver regnumret.

Om regnummer och uppgifter kring mamman/ägaren och sonen/brukaren är det enda som finns – då är det så. Men det är alltså indicier och inte fakta i min värld.

Jag är inte ute efter att underkänna någon annans tes – jag vill bara veta mer exakt vad som är belagt och vad som är hypoteser. Det är alltså inte en personlig diss mot någon annan i tråden. Och jag vill veta om jag har missat något.
Senast redigerad av apperception 2026-09-16 kl. 05:37. Anledning: Tillägg
Citera
2026-09-16, 05:12
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Har inte läst på de senaste sidorna så vet inte om det är betydelsebärande men jag skulle inte kört så som du föreslog. Varför in och krångla och svänga runt på de mindre bostadskvartergatorna när man kan följa Karlavägen och sedan svänga av på Sturegatan där det är rakt fram ett bra tag?

Jag håller med. Mycket enklare att fortsätta Karlavägen ända fram till Sturegatan om man ska till Lidingö. Låter meckigt att köra på smågatorna.

Det absolut smidigaste stället att korsa Valhallavägen på är just via Sturegatan.
Citera
2026-09-16, 06:53
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Alltså. I detta fallet är nog fyllekörningen en bagatell. Här blir huvudbrotten Vållande till annans död, Vållande till kroppsskada (grovt brott) samt Vårdslöshet i trafik (grovt brott).

Att blåsa positivt (när ingenting har hänt) är en sak. Det brukar sluta i katastrof för gärningspersonen.

Att blåsa positivt i ett sådant här sammanhang, dvs när katastrofen inträffat kommer sannolikt med rödgrönt styre lindra straffet via alla rabatter…
Ja, det här kaozexemplaret är tillsammans med V en av valets största vinnare.
Citera
2026-09-16, 07:31
Medlem
Citat:

Jag tog lite bilder på morgonen efter och man ser att det finns inga bromsspår, för att Kian efter krock ska hamna i hörnet och att GMs Audi fortsatte rakt framåt, refugen i mitten av Sibyllegatan står kvar, Kian blev träffad vänster bak, allt pekar på att GM kom i sin Audi i vänstra körfilen träffade Kian vänster bak och fortsatte rakt fram in i de parkerade bilarna. Om GM hade kommit i högra körfältet hade Kian inste hamnat där den gjorde och refugen i mitten av Sibyllegatan hade inte stått kvar och GM hade inte träffat de parkerade bilarna rakt framifrån. https://imgur.com/a/pxRdLul
Citera
2026-09-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swiftseven
Jag tog lite bilder på morgonen efter och man ser att det finns inga bromsspår, för att Kian efter krock ska hamna i hörnet och att GMs Audi fortsatte rakt framåt, refugen i mitten av Sibyllegatan står kvar, Kian blev träffad vänster bak, allt pekar på att GM kom i sin Audi i vänstra körfilen träffade Kian vänster bak och fortsatte rakt fram in i de parkerade bilarna. Om GM hade kommit i högra körfältet hade Kian inste hamnat där den gjorde och refugen i mitten av Sibyllegatan hade inte stått kvar och GM hade inte träffat de parkerade bilarna rakt framifrån. https://imgur.com/a/pxRdLul
Ok. Tack! Så tolkar som att du också tror att Kian kanske kom Sibyllegatan norrut och svängde vänster på Karlavägen?
Alternativt att Kian kommit så långt i korsningen på Karlavägen (förbi norrgående körfält på Sibyllegatan) att den blev påkörd i vänstra körfältet (där GM ju inte borde köra oavsett hastighet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in