Citat:
Ursprungligen postat av
Master.Palm
Tyvärr tror jag att du, åtminstone för en bra tid framöver, får rätt i denna farhåga.
Igår såg jag en ganska öppenhjärtig diskussion på al-Jazeera om Trump och USA:s framtid. En av deltagarna var en kille vid namn Jude Russo - en stilig man som tydligen tillhör den numera föga synliga arten "republikaner som är öppet kritiska till Trump" (och till den utveckling GOP har haft sedan 1990-talet). Han ställdes inför frågan: varför är det så många republikaner som inte inser allvaret i hur Trump hanterade valet 2020?
Russo svarade först att 6 januari var ett för taffligt försök att vända valet för att det riktigt skulle lunna beskrivas som ett allvarligt kuppförsök -"it was just a riot" - men det han sedan sade var mer intressant. Ungefär så här: de senaste trettio åren har rättssäkerheten och skyddet för medborgerliga rättigheter i USA urholkats. Många ser detta, och anser att bägge de stora partierna har varit medskyldiga. I det perspektivet, där man anser att landet befinner sig på ett sluttande plan utför, så tycker många republikaner kanske att "Visst, 6 januari var kackigt men det var inte
i sig något avgörande nytt", det framstår bara som ännu en slirig sväng nerför utförsbacken (dessutom anser många av dessa republikaner inte att det är säkrat att Trump var pådrivande för händelsen).
Det här skiljer sig ju tydligt från t ex hur du och jag, eller House Commission 2021-22, ser på det: för oss är 6 januari ett helt nytt Steg, en kvalitativt ny utveckling. Något liknande har inte inträffat i en någorlunda stabil västlig demokrati efter andra världskriget. Men om man ser det som "bara ytterligare en sjaskig historia" och inte jämför i ett längre perspektiv, så missar man antagligen varför händelsen var av en ny sort. Dessutom, många av de här republikanerna som kanske inte är helfrälsta på Trump vill i alla fall inte kännas vid saken, eftersom det skulle ge Demokraterna ett starkt kort och det vill man inte ha: "vi vill inte att Obama, Schumer och Harris ska stå och peka finger åt Trump" ungefär.