2026-09-15, 21:44
Medlem
Borgerliga tyckonomer "tycker" att både Centern och Vänsterpartiet är oresonliga. De har båda sina "röda linjer". Båda är barnsliga, bråkiga och lika goda kålsupare.

Jag undrar om en enda normalt funtad människa faktiskt tycker så?

Tyckonomerna "tycker" ju så för att de får betalt för sitt tyckande. De flesta har nog helt andra åsikter egentligen. Vänsterpartiet vill vara med och leka. Och kan leka med Centerpartiet. Centerpartiet vill vara med och leka. Men bara om Vänsterpartiet hålls utanför leken.

Det är inte alls samma sak. Inte ens i närheten. Det Centerpartiet håller på med är ju nån form av parlamentarisk mobbning där man hoppas på att Vänsterpartiet ska finna sig i rollen som mobboffer. Trots att V är ett större parti än C.

Vad tycker politiskt intresserade flashbackare? De flesta här lutar ju starkt åt höger men även om man gör det kan man väl ändå anse att Centerns agerande är jättemärkligt?
Citera
2026-09-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Borgerliga tyckonomer "tycker" att både Centern och Vänsterpartiet är oresonliga. De har båda sina "röda linjer". Båda är barnsliga, bråkiga och lika goda kålsupare.

Jag undrar om en enda normalt funtad människa faktiskt tycker så?

Tyckonomerna "tycker" ju så för att de får betalt för sitt tyckande. De flesta har nog helt andra åsikter egentligen. Vänsterpartiet vill vara med och leka. Och kan leka med Centerpartiet. Centerpartiet vill vara med och leka. Men bara om Vänsterpartiet hålls utanför leken.

Det är inte alls samma sak. Inte ens i närheten. Det Centerpartiet håller på med är ju nån form av parlamentarisk mobbning där man hoppas på att Vänsterpartiet ska finna sig i rollen som mobboffer. Trots att V är ett större parti än C.

Vad tycker politiskt intresserade flashbackare? De flesta här lutar ju starkt åt höger men även om man gör det kan man väl ändå anse att Centerns agerande är jättemärkligt?

V måste sätta hårt mot hårt nu. Och säga samma sak som C. Svara med samma mynt helt enkelt. Att de helt enkelt inte kommer att stödja en regering med C, där S, C och MP har makten.
Citera
2026-09-15, 21:51
Medlem
pn222jws avatar
Det mest intressanta i frågan är ju ändå vad socialdemokraterna tycker.
Citera
2026-09-15, 21:59
Medlem
Ja, och detsamma gäller alla partier med röda linjer. Partierna ska fokusera på hur de kan få igenom så mycket som möjligt av sin egen politik. Det är därför som väljarna röstade på dem. Att då sitta som en skitunge i sandlådan och vägra samarbeta med övriga partier, till och med partier som tycker lika i många frågor är inte bara barnsligt utan rent av för djävligt beteende och borde vara straffbart.

Titta på SD, över 17% och de har nu lagt ner sina krav på att få sitta med i regering, och säger till och med att de är beredda att släppa in C i en borgerlig regering. Förvisso ett billigt trick då M+KD+L+C skulle bli beroende av SD som vågmästare, men trots det ett mycket smart drag av SD att ge upp alla krav för att det är viktigare för dem att ta vågmästarrollen från C och få igenom mer av sin egen politik.

Alla nya lokala partier som ploppat upp i flertalet kommuner är redo att samarbeta med vem som helst. Så varför är regeringspartierna så jävla skitnödiga?
Citera
2026-09-15, 22:03
Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska säga, förutom att jag tycker reaktionerna är överdrivna.

Först och främst så har ett parti bara skyldigheter gentemot sina väljare. Ett parti är i sin fulla rätt att totalvägra att samarbeta med ett annat parti, och om det är det som deras väljare vill så är det helt rätt att göra.

Men samtidigt så har du rätt i din kritik. Att ställa krav på att få vara med i regeringen är inte samma sak som att ställa krav på att någon annan inte ska vara med.
Citera
2026-09-15, 22:15
Medlem
Onanikrems avatar
Helt ärligt så har V platsen. De är större än Centern.

Mitt gamla surmulna "hata vänstern" Tycker samma, hur jävla fel det än är skall rätta vara rätt . Vänsterpartiet är större än Centerpartiet. Lev med det eller byt sida. (jag vill inte ha centerpartister, så det är inte för mandaten) låt skiten gå åt helvete är min parole.
Citera
2026-09-15, 22:21
Medlem
Jag är helt ok med att det inte blir block alls... en teknokrati fungerar superbt i mina ögon
Citera
2026-09-15, 22:27
Medlem
Jag kan ju ändå förstå V i denna fråga och speciellt med tanke på att SD som inte var rumsrent tidigare nu släppts in i värmen från högern iaf. MP som också egentligen är väldigt kontroversiella har ju befunnit sig i värmen länge nu och dess politik påminner ju mycket om Vs.

Är ju mer märkligt att C ska försöka skapa en massa konstellationer som inte funkar.
Citera
2026-09-15, 22:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jag kan ju ändå förstå V i denna fråga och speciellt med tanke på att SD som inte var rumsrent tidigare nu släppts in i värmen från högern iaf. MP som också egentligen är väldigt kontroversiella har ju befunnit sig i värmen länge nu och dess politik påminner ju mycket om Vs.

Är ju mer märkligt att C ska försöka skapa en massa konstellationer som inte funkar.
Enda förståelse jag har med V är att de gjort ett bra val, GRATTIS.

C är ett högerparti som nu ingår i en vänsterkoalition vilket är närmast komiskt. Är själv höger men inte ytterhöger. C ser jag mest som patetiska. De är höger o min politik men vägrar sitta i en regering med mitt parti.
Citera
2026-09-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask

Titta på SD, över 17% och de har nu lagt ner sina krav på att få sitta med i regering, och säger till och med att de är beredda att släppa in C i en borgerlig regering. Förvisso ett billigt trick då M+KD+L+C skulle bli beroende av SD som vågmästare, men trots det ett mycket smart drag av SD att ge upp alla krav för att det är viktigare för dem att ta vågmästarrollen från C och få igenom mer av sin egen politik.

Har du någon källhänvisning till det eller drömmer du?
Citera
2026-09-15, 23:10
Medlem
mikaelss avatar
V är fd VPK, fd landsförrädare finansierade av Moskva. Ingen normal människa tar dem seriöst, eller släpper in dem i en regering, särskilt inte efter de senaste tidens extremistkopplingar.

Centerpartiet var ju en gång borgerliga, så där finns det ändå hopp, de har inte en kärna av diktatur som som V.
Citera
2026-09-16, 03:54
Medlem
Riksreptilens avatar
De må ha bytt namn och finansiärer sedan den stora splittringen svältåret 1917 men "underhund" status känns nog fortsatt. 🐶

jag misstänker att några av Vs hård arbetande dörrknackare i t ex Hammarkullen inte kommer ställa upp 2030 om hela partiet blir såssarna dörrmatta i fyra år.

https://valresultat.svt.se/2026/regionval-14800109-nordostra-goteborg-hammarkullen-c.html

Helt jämnt i regionvalet och S fick 4 % mer i riksvalet. l
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in