2026-09-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Blir det nån arvsskatt närmaste fyra åren?

Mycket troligt. Och även gåvoskatt kan återkomma.
Jag har gett min barn pengar i år för att slippa.
Citera
2026-09-15, 19:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Rent politisk för C vore de det bästa.

Men nu har C blivit regerings och minister kåta och då är S deras enda chans, alternativet är dörrmatta till en S ledd eller M ledd regering. Det vill dom så klart inte och det är därför deras partiledare pratar om att C är vinnare i valet (även om V ökat mer och har fler mandat).

C och V, troligen båda på ett eller annat sätt kommer att vika ner och Sverige kommer att få en handlingsförlamad regering.

Varje gång Maggan säger att hon vill göra det som är bäst för Sverige, så menar hon bäst för S, och inget annat. S skiter i hur det går för Sverige, nu ska makten säkras med diverse märkliga avtal som vi inte kommer att få veta vad det står i. Mycket blir lovat att göras det sista mandat året och tills dess kommer S att hoppas att världsläget ändrats så de dom inte vill genomföra kommer att behöva strykas eller utredas i långbänk.

Nej, handlar inte om dörrmatta. Centern skulle kunna få igenom nästan hela sin ekonomiska politik omgående, deltagande i en blågul regeringsbildning.
Citera
2026-09-15, 19:55
Medlem
Jag har lösningen på låsningen mellan C och V. V kräver som bekant att få sitta i regeringen. C vägrar att släppa fram en regering i vilken V ingår. Magdalena behöver alltså vara lite kreativ med att definiera vad en regering egentligen är. Tänk DOGE-departementet under ledning av Elon Musk. Det dividerades till höger och vänster om huruvida det var ett "riktigt departement" på samma nivå som exempelvis Department of Defense.

Magdalena kan starta liknande departement, där det är lite oklart om det verkligen är ett departement eller inte. Sen sätter hon vänsterpartister att leda dessa departement. V kan sen säga att de sitter i regering och C kan säga att "det där är inte regeringen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Enligt Cantwell har C inte råd att vika sig när det gäller SD för då kommer partiet att slitas sönder precis som Liberalerna.

Så är det. Det blir en vänsterregering utan vänsterpartiet. Noshi backar. Hon kommer att motivera det med att ett nyval sannolikt ger makten till Tidö.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja Centern är ett problem. De borde ändra sig och bli en lösning.
De kommer ändra sig mot V. Däremot inte mot SD. Då hamnar de där L hamnade som värst - 1%
Citera
Medlem
Kommer rösterna in som en klump imorgon eller smygas på?
Citera
2026-09-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det verkar stämma och då blir ev en yngre Umeåbo sist igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-rostar-uel-mulughta-23-i-umea-troligen-sist-i-landet

" Trots detta ringlade köerna långa på Ålidhem i Umeå till långt in på kvällen. Vid 23-tiden, tre timmar efter att vallokalerna skulle ha stängt, var det fortfarande personer som skulle lägga sin röst."

Otroligt dålig planering. Och många som röstade sent på dan.
Citera
Medlem
Citat:
Mycket troligt. Och även gåvoskatt kan återkomma.
Jag har gett min barn pengar i år för att slippa.

Stressigt haha, väntar nog tills lagen är genomröstad.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag tror att ett mandat kan flippa till Tidö. Men det blir bara 174 mandat.
De som röstade Afs, Med, ÖP, KvP är ansvariga för kommande fyra år med mildhet mot kriminella, höga soppapriser, fortsatt mängdrabatt på brott, skattehöjningar, inflation, höga räntor.
Men ni som gav er röst till ovanstående skitpartier, kom inte och klaga.
Men det viktigaste för dem som röstade på ÖP eller AfS är att de inte röstade på ett parti som styrs av islamister eller sionister
Citera
2026-09-15, 19:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, handlar inte om dörrmatta. Centern skulle kunna få igenom nästan hela sin ekonomiska politik omgående, deltagande i en blågul regeringsbildning.

Jag tror inte det, om V är med så kommer de sätta sig på tvären. Kommer ni inte ihåg då V hotade att sänka regeringen, tror det handlade om bostadsekonomi. C måste vara mer pragmatisk om det ska funka.

Blågul regering är det med SD? C skulle få problem där med även om de är mera i linje med högerblocket. C kommer aldrig acceptera SD så enkelt är det.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-09-15 kl. 20:02.
Citera
2026-09-15, 19:58
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag tror också att SD är beredda att släppa fram det som en gång i tiden var allianspartierna villkorat stram migpol. Saker går åt rätt håll, de vill genuint att den utvecklingen för Sverige ska fortsätta.

Problemet är att inte ens detta förmodligen duger för C. De ska fast bestämt belasta svenska skattebetalare med bidragsmigration. Så viktigt för dem att man hellre går V till mötes än Ulf.

Rätt fascinerande, egentligen.
Citera
2026-09-15, 19:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men däri ligger ju lösningen. Om SD för Sveriges bästa kan stödja en moderatledd regering utan att ingå är ju saken biff.

Kommer SD stödja Knallåfalliansen?

Är såren efter Lööf läkta hos Åkesson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in