2026-09-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Fast varför måste alla köra bil det är knökfullt på vägarna redan bättre och höja till 100kr litern och sedan chockhöja skatten på elbilar. Förr var det så att höginkomsttagare körde bil resten kan ju åka kommunalt och cykla jag tror det är framtiden.
Fattiglapps Svensson ska inte köra bil alls så där håller jag med miljöpartiet faktist och är helt klart för att höja priserna markant.

Varför inte 500kr litern, det påverkar ju bara låginkomsttagare. Inte bönder eller frakt, av typ allt du köper. Nej nej, ingen inflation med höjda bränslepriser. Jag tycker grönsaker ska kosta 500kr/kg, samma med potatis och allt veganskt. Beskatta dumhet när det ändå ska göras. Tycker vi kan sänka barnbidragen också samt höja förskoleavgiften. Om barnen har råd att ta sig till förskolan då kollektivtrafiken kommer kosta fläsk pga alla då vill ha el istället för bränsle, så el blir en bristvara. Eller hur tänkte du?
Citera
2026-09-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Varför inte 500kr litern, det påverkar ju bara låginkomsttagare. Inte bönder eller frakt, av typ allt du köper. Nej nej, ingen inflation med höjda bränslepriser. Jag tycker grönsaker ska kosta 500kr/kg, samma med potatis och allt veganskt. Beskatta dumhet när det ändå ska göras. Tycker vi kan sänka barnbidragen också samt höja förskoleavgiften. Om barnen har råd att ta sig till förskolan då kollektivtrafiken kommer kosta fläsk pga alla då vill ha el istället för bränsle, så el blir en bristvara. Eller hur tänkte du?
Ja alla bidrag som barnbidrag ska självklart med avskaffas jobba så får du pengar jobbar du inte har du inte råd med mat.
Sanningen är ju att det som förstör klimatet mest är att vi är 6miljarder människor hade vi varit 1 miljard hade vi påverkat miljön mycket mindre. Så ta bort barnbidraget är ett stort steg i rätt riktning.
Sedan får vi räkna med att det blir lite dyrare allt men då får svensson och invandrare jobba hårdare bara
Citera
2026-09-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Jahopp, då var vi här.

Den senaste månaden har bensin och dieselpriserna gått spikrakt uppåt och kraftigare ökningar är att vänta.

Prisökningarna just nu består till största del på att priset på olja ökar till följd av krig och konflikter men snart väntas ytterligare ökningar då tidö-regeringens valfläsk löper ut.

Min gissning är att alla tidöväljare och framförallt Jimmie-snaskare kommer beskylla Magda för prisökningarna som kommer men de flesta ökningar som kommer nu och under vintern är sannolikt kopplat till antingen oljepriset eller att de tillfälliga säkningarna löper ut.

* Kommer tidöväljare och särskilt Jimme-snaskare förstå vad prisökningarna beror på?

* Är det dags att inse att vi behöver ställa om till ett fossilfritt Sverige istället för att fortsätta göra oss beroende av den smutsiga oljan?

Mvh, en som kör bensinbil och älskar bensinbilar men samtidigt är realistisk nog att förstå att det inte är hållbart i längden och att vi behöver ställa om.

Källa: Sveriges radio (länk)

Byter vi från bensin/disel till el så får vi el kris i Sverige och skyhöga priser på elen. Vet inte vad du tror att det ska hjälpa ?
Vi har redan dåligt med el på vinterhalvåret
Citera
2026-09-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Byter vi från bensin/disel till el så får vi el kris i Sverige och skyhöga priser på elen. Vet inte vad du tror att det ska hjälpa ?
Vi har redan dåligt med el på vinterhalvåret
Ja det är därför min lösning är den bästa för alla höj skatten på elbilar med så att det blir lika dyrt för dom med. Då får vi mer svensson och hålla sig borta från vägarna helt.
Citera
2026-09-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb

Jaha? Ni har precis fått väljarnas förtroende. Gör då något åt saken. Förläng skattesänkningen. Sänk skatten. Ni har ju själva sagt att det är lösningen.

Är du medveten om vilket parti hon sitter i?
Citera
2026-09-15, 18:48
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ja alla bidrag som barnbidrag ska självklart med avskaffas jobba så får du pengar jobbar du inte har du inte råd med mat.
Sanningen är ju att det som förstör klimatet mest är att vi är 6miljarder människor hade vi varit 1 miljard hade vi påverkat miljön mycket mindre. Så ta bort barnbidraget är ett stort steg i rätt riktning.
Sedan får vi räkna med att det blir lite dyrare allt men då får svensson och invandrare jobba hårdare bara

i länder med minskande befolkning så är det inte så festligt, är det inte bättre att använda energi som inte skapar koldioxid.
Citera
2026-09-15, 18:48
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Är du medveten om vilket parti hon sitter i?

Jojo, jag menar att hon gapa ju rätt högt i Mars månad att Tidö gjorde för lite för att få ner priserna på drivmedel.

Så jag är inte ett dugg orolig när Tidö-avtalet går ut i November.

Magdalena fixar, och kommer fortsätta hålla priserna på drivmedel nere 👍🏼😏
Citera
2026-09-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Jojo, jag menar att hon gapa ju rätt högt i Mars månad att Tidö gjorde för lite för att få ner priserna på drivmedel.

Så jag är inte ett dugg orolig när Tidö-avtalet går ut i November.

Magdalena fixar, och kommer fortsätta hålla priserna på drivmedel nere 👍🏼😏
Menar du att socialdemokraternas ledare sade saker som hon inte tänker hålla för att få makten?
Otänkbart...
Citera
2026-09-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
i länder med minskande befolkning så är det inte så festligt, är det inte bättre att använda energi som inte skapar koldioxid.
Även om alla i världen slutar åka bil så stiger utsläppen för att befolkningen blir flera
Om 20år är vi 10 miljarder alla ska ha mat vatten osv hur tror ni det går med utsläppen då?

Men jag är absolut för en jätte höjning nu så vi slipper alla idioter i trafiken endast höginkomsttagare borde åka bil resten borde åka buss tåg osv deras tid är inte lika viktigt för samhället
Citera
2026-09-15, 18:56
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Även om alla i världen slutar åka bil så stiger utsläppen för att befolkningen blir flera
Om 20år är vi 10 miljarder alla ska ha mat vatten osv hur tror ni det går med utsläppen då?

Men jag är absolut för en jätte höjning nu så vi slipper alla idioter i trafiken endast höginkomsttagare borde åka bil resten borde åka buss tåg osv deras tid är inte lika viktigt för samhället

Jo det är det jävliga, vi omvandlar syre til koldioxid bara genom att andas.
Citera
2026-09-15, 18:57
Medlem
Citat:
30 september 2026: Den första tillfälliga sänkningen av energiskatten upphör, vilket kan höja bensinpriset med runt 1 krona per liter.

30 november 2026: Den andra tillfälliga sänkningen av koldioxidskatten löper ut, vilket beräknas höja priset vid pump med ytterligare cirka 3 kronor per liter (inklusive moms).

Det är alltså EU som tillåtit Sverige att ha lägre pris på bensin till och med 30 November.
Alltså va Tidös fläsk tidsbegränsat.
Citera
2026-09-15, 18:59
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Saudisk olja kommer inte levereras till Europa med omgående verkan. Tveksamt när den kan börja sändas igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in