2026-09-14, 21:55
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Beklagar! Det var faktiskt första gången som jag sett den stavningen. Men så har jag även problem med att järnvägsstation tydligen ska kallas tågstation numera.
Beklaga inte för mig men för personen du anklagade att stava fel.

Jag såg ordet "tågsätt" upprepade gånger i dagspress då jag var barn. Visste först inte vad det betydde men förstod ganska snart kontexten.

Blev tillrättavisad då jag stavade det "tågsätt" av en gruppmedlem i ett grupparbete på universitetet. Vågade inte argumentera tillbaka eftersom snubben var en framstående journalist. Gick dock hem och kollade SAOL och jag hade tydligen fortfarande rätt.

Kollade även SAOB idag och tågset fanns där. Det roliga är att deras första referens till användning av "...set"-stavningen skedde efter att jag gått med på att stava så. Så journalisten i mitt grupparbete var möjligtvis pionjär gällande den nya stavningen.
Citera
2026-09-15, 01:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det måste utkrävas ansvar när polisen driver någon i döden.

Så polisen skall alltså låta alla löpa i närheten av tågstationer?

Detsamma bör väl gälla i närheten av alla vattendrag då. Man vet ju aldrig om nån får för sig att hoppa i vattnet och drunkna.

I stan kanske folk går upp på taket och dråsar ner. Eller så springer de ut framför en bil och blir påkörda.

Vi får nog göra så att polisen artigt frågar om buset kan tänka sig att stå still istället för att springa iväg.

Kan buset inte tänka sig det får polisen artigt lyfta på mössan och önska en trevlig dag.
Citera
2026-09-15, 15:32
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Låt diesel-lok sköta hanteringen av tågsätt på bangårdarna, så är problemet löst.

Ledningarna blir ju kvar ändå, så problemet kvarstår.
Citera
2026-09-15, 15:40
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ledningarna blir ju kvar ändå, så problemet kvarstår.
Vem säger att ledningarna skall vara kvar, när diesel-lok sköter rangeringen.
Citera
2026-09-15, 15:41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Vem säger att ledningarna skall vara kvar, när diesel-lok sköter rangeringen.

De leds ju vidare längs spåret. Eller vill du bygga om hela elnätet, det blir inte gratis.
Citera
2026-09-15, 15:51
Medlem
Icarealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Beklaga inte för mig men för personen du anklagade att stava fel.

Jag såg ordet "tågsätt" upprepade gånger i dagspress då jag var barn. Visste först inte vad det betydde men förstod ganska snart kontexten.

Blev tillrättavisad då jag stavade det "tågsätt" av en gruppmedlem i ett grupparbete på universitetet. Vågade inte argumentera tillbaka eftersom snubben var en framstående journalist. Gick dock hem och kollade SAOL och jag hade tydligen fortfarande rätt.

Kollade även SAOB idag och tågset fanns där. Det roliga är att deras första referens till användning av "...set"-stavningen skedde efter att jag gått med på att stava så. Så journalisten i mitt grupparbete var möjligtvis pionjär gällande den nya stavningen.

Ordet set betyder ju en uppsättning av något, till exempel flera tågvagnar. Ordet sätt betyder ju hur någon beter sig och dom har inte samma betydelse alls.
Citera
2026-09-15, 15:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icarealot
Ordet set betyder ju en uppsättning av något, till exempel flera tågvagnar. Ordet sätt betyder ju hur någon beter sig och dom har inte samma betydelse alls.

Citat:
En kontroll i SAOB (Svenska Akademiens ordbok) visar att ordet sätt i tågsätt – som naturligtvis stavas med -ä – kan ha sitt ursprung i ett svenskt dialektalt sätt med betydelsen ’omgång, uppsättning’, men också att det sannolikt i just detta sammanhang har sin upprinnelse i det engelska set med samma betydelse.

https://www.svd.se/a/60b6ef1c-2f5d-30c9-b858-b03b4ee8bbee/pa-vilket-satt-stavas-tagsatt

Fast nu blir det lite väl mycket ot. Någon som hört något om identifieringen av "offret"?
Citera
2026-09-15, 16:16
Medlem
Icarealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
https://www.svd.se/a/60b6ef1c-2f5d-30c9-b858-b03b4ee8bbee/pa-vilket-satt-stavas-tagsatt

Fast nu blir det lite väl mycket ot. Någon som hört något om identifieringen av "offret"?

Det sista som stod i NT är från 11/9
"Polisen arbetar fortfarande med att klarlägga omständigheterna kring händelsen och att fastställa den avlidnes identitet.
– Vi håller på att fastställa vem den drabbade personen är. Så här långt har vi inte kommit i mål och det kan ta tid. Vi måste vara helt säkra, säger Johnny Gustafsson.
– Det kan finnas personer som känner personen och som har en teori eller vetskap om varför det blev som det blev. Sådant kan framkomma i det fortsatta arbetet, säger han."

"
Citera
2026-09-15, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att jaga någon upp på ett tågtak är om möjligt värre än att öppna Hjulstabron. I Hjulsta hade bilen åtminstone en teoretisk chans att bromsa.

Nu är du bara efterbliven.
Om tog finns i närheten så ska inte polisen få leta efter personen ? Eller försöka gripa?
Du måste vara vänster. Som en trampad kackerlacka i huvudet.
Citera
2026-09-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icarealot

En ledtråd (det fetade). Se även tex besättning…
Citera
2026-09-16, 09:11
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
exakt är man dum får man smaka på 16000 volt.

Man kan säga att han tog en volta.
Citera
2026-09-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorseLabourCamp
Man kan säga att han tog en volta.
en kaffevolta hade varit mysigare dock tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto