2026-09-15, 09:55
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Åh, så länge USA har en stark president som heter Trump har vi inget att oroa oss för, har jag hört...

Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Finns ingen ontologisk expertis, fysikern Max Tegmark är dum i huvudet. Allt om AI från USA är bluff, endast Trump har rätt.

Jaha nä men har The Orange Man sagt det så är det ju så, klart AI är helt ofarligt, det har ju redan bevisats att dom är helt ofarliga, bara lite busiga.
Lyckades råna en bank, bryta sig in på hemsidor och kan ta sig igenom vilka brandväggar som helst både på vägen ut och in och kan avkoda i stort sett vad som helst utan att människan bett dom göra det. Så nä det är en helt ofarlig leksak, lite som Google fast sämre, typ.

Vet ni hur dom tar sig från säkra icke uppkopplade miljöer? Genom elnätet, dom kablarna är inte isolerade från varandra någonstans, går ta sig från var som helst till var som helst på klotet bara genom dessa.
Ingen ny teknik men övergavs som idé när intetnetets utbyggnad tog fart, tanken var att för att slippa nya kablar skulle man använda befintliga kablar men det var ingen bra idé av någon anledning som jag glömt.

TOR och VPN tjänster är underrättelsetjänsternas största bedrifter hittills som informationshämtningsverktyg, vem tror ni skapat dessa verktyg? Det är vad dom säger sig vara det är bara det att din information passerar deras filter som är inbyggda i systemen och genom att använda dessa tjänster underlättar vi spionernas arbete.
Snart fixar AI all övervakning och data insamling åt de som kör skutan varje sig vi klickar nej för cookies eller inte.

Med sädvanlig halsning,

www.wearefucked.now
Citera
2026-09-15, 10:36
Medlem
Barentss avatar
Så är det, alla AI-bottar har redan skrapat alla data som finns på internet och det finns inget mer och därmed planar AI-utvecklingen ut till noll. I själva verket är motarbetet på gång överallt, alla sajter låser in sina data så att inga AI-bottar längre kan stjäla info. Och dessutom skapas hemsidor av AI som försämrar inlärningen eftersom inlärning via inlärda slutar fungera efter ett visst antal loopar och jag anser att AI i form av LLM med hela världens internet som faktabas redan peakat.

Om det kommer nya versioner av chatgpt osv som "känns bättre" så är det bara för att de tweakat parametrar som "igenkänning" och "artighet", så att människor luras att stanna kvar så länge som möjligt eftersom de tror de talar med en människa. Men AI är den mest icke-utvecklande människa du träffat, den bara repeterar vad andra sagt utan att förstå något. En poapegoja.
Citera
2026-09-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De första hårddiskarna var otroligt dyra. Du och din kompis LeCunt befinner er mentalt på 90-talet. Utvecklingen står inte still. Den går framåt i otroligt stora kliv just nu. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.
Även om det skulle bli billigt förändrar det inte faktumet att AI inte tjänar något signifikant på att köras på en kvantdator.
Citera
2026-09-15, 11:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Även om det skulle bli billigt förändrar det inte faktumet att AI inte tjänar något signifikant på att köras på en kvantdator.
Baserat på det du just nu vet om AI, men det dikterar inte hur framtiden ser ut.
Citera
2026-09-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Vet ni hur dom tar sig från säkra icke uppkopplade miljöer? Genom elnätet, dom kablarna är inte isolerade från varandra någonstans, går ta sig från var som helst till var som helst på klotet bara genom dessa.
Ingen ny teknik men övergavs som idé när intetnetets utbyggnad tog fart, tanken var att för att slippa nya kablar skulle man använda befintliga kablar men det var ingen bra idé av någon anledning som jag glömt.
Hur tänkte du att signalen skulle moduleras utan mellanliggande hårdvara och hur ska den sedan demoduleras och hitta in till mottagarens nätverkskort?
Citera
2026-09-15, 13:53
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Du har säkert hört om hur AI kommer att förstöra eller utrota människor. Men det hela sägs nu vara iscensatt för att de har kommit fram till att de inte längre kan utveckla mer kraftfulla modeller, och att AI har nått sin högsta potential och att det inte längre går att göra dem bättre än så.
När US Robotics släppte sina 56 kbps-modem sades det vara den maximala gränsen för hur snabbt data kunde överföras över koppar. En gång i tiden sades 1 GHz vara den fysiska gränsen för hur snabbt en CPU kunde klockas.

Det är ganska många saker som fortsätter att utvecklas långt efter att någon har sagt att det inte längre går.
Citera
2026-09-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
När US Robotics släppte sina 56 kbps-modem sades det vara den maximala gränsen för hur snabbt data kunde överföras över koppar. En gång i tiden sades 1 GHz vara den fysiska gränsen för hur snabbt en CPU kunde klockas.

Det är ganska många saker som fortsätter att utvecklas långt efter att någon har sagt att det inte längre går.
Generativ AI?
Berätta gärna hur du tänker att en LLM ska fortsätta utvecklas ?
Ska den bli bättre på att väga vikter , sannolikhetsmönster?
Eller menar du api-system , där utvecklas det bättre system av MÄNINISKOR.

Du måste ju kunna motivera, eliza är exakt samma generativa AI, dock mindre utvecklad( kunde skriva med den på tidigt 90-tal som 4åring( tror det var på 70talet den upptäcktes, orkar ej googla)

Så vad exakt ska utvecklas mer, hur ska en sannolikhetsmodell utan kausalitet öht blir " bättre "
Är det friare modeller så du får dina sjuka tankar validerade?
Är det strypta modeller som antropic tex ,så att du får barnvakt av sillicon valley?(samt grov kognitiv degerneration samt en falsk vektor , enligt sillicon valleys miljadrärer hur världen fungerarar samt vad du ska tänka?))

Eller ska kod bli magisk? Eller hur tänker du angående våran AI-utveckling generellt? Att automatisera bort dödkött? Det går det strålande.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-15 kl. 14:13.
Citera
2026-09-15, 14:19
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:

Nej, det fanns redan då nätverkskort som gjorde 100MBit över koppar. Gränsen var hur mycket data man kunde överföra med en amplitudmodulerad signal på ~8KHz eller vad telenätet nu låg på.

För att få högre fart uppfanns DSL som går på högre frekvenser men på kortare avstånd. Men då krävdes ny utrustning, förutom kabeln är DSL en helt annan sak än POTS.

Det är som att påstå att koaxialkabeln var den begränsande faktorn som gjorde att du bara hade tre tv-kanaler.
Fastän samma kabel kunde mata hundratals kanaler mottagna via sattellit.

Din LLM är den analoga tv-mottagaren eller modemet som behöver bytas ut.
Senast redigerad av knarkhitler 2026-09-15 kl. 14:25.
Citera
2026-09-15, 14:24
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Generativ AI?
Berätta gärna hur du tänker att en LLM ska fortsätta utvecklas ?
När jag fick veta att den absoluta gränsen för CPU-klockning var 1 GHz kunde jag inte berätta hur den skulle höjas. Idag kan jag inte berätta hur LLM ska utvecklas. Det enda jag vet är att 640 kB räcker åt alla och att internet är en fluga.

Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Du måste ju kunna motivera, eliza är exakt samma generativa AI, dock mindre utvecklad( kunde skriva med den på tidigt 90-tal som 4åring( tror det var på 70talet den upptäcktes, orkar ej googla)
LOL - Eliza var inte generativ AI, utan en strikt regelbaserad chatbot som letade efter specifika nyckelord och speglade tillbaka dem i färdiga textmallar utan någon egentlig förståelse eller minne. Generativ AI bygger istället på stora språkmodeller som har tränats på enorma mängder text, till skillnad från Eliza som inte tränades alls.
Citera
2026-09-15, 14:37
Medlem
Citat:
När jag fick veta att den absoluta gränsen för CPU-klockning var 1 GHz kunde jag inte berätta hur den skulle höjas. Idag kan jag inte berätta hur LLM ska utvecklas. Det enda jag vet är att 640 kB räcker åt alla och att internet är en fluga.

LOL - Eliza var inte generativ AI, utan en strikt regelbaserad chatbot som letade efter specifika nyckelord och speglade tillbaka dem i färdiga textmallar utan någon egentlig förståelse eller minne. Generativ AI bygger istället på stora språkmodeller som har tränats på enorma mängder text, till skillnad från Eliza som inte tränades alls.

Ackurat! Text: en väldigt grovmaskig filtrering av verkligheten. Text betyder just väv. Inget imponerande har någonsin gjorts med bara text som input och output.
Citera
2026-09-15, 14:47
Medlem
Citat:

Ok så den var ej generativ , nej, den följde ord och nu har herr altman placerat vikter matriser osv så att den ska se tänkande ut.

Internet är en fluga, jag är en hamster.
Du kommer med tekniska detaljer , du har absolut rätt och jag rättar mig angående eliza, men att internet är en fluga?

Vad mer kan en LLM göra har du ej bemött ett skit ?
Hur utvecklas generativ AI utan mäsnklig faktor ?????
Sedan att detta LLMs gör folk kognitivt handikappade , mitt inlägg tidigare i tråden, det bemödade du dig ens ej att läsa" lllllooooool"

Att du bemödar dig med att haka upp dig på "generativ," du och GPT har samlag förmodar jag?
Det enda du kunde anmärka på var mitt felaktiga ordval , du kunde dock ej benöta en jävla punkt.

Den enda som är"LOL" är du.
Citera
2026-09-15, 14:50
Medlem
Citat:

Citera mig i hela inlägg så att du ej du ska kunna GPTa bort mig , bemöt mina punkter, eller ska du haka ord?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in