2026-09-15, 11:40
Medlem
needAlifes avatar
Beror väl helt på omständigheterna. Har man ett toppbelånat hus värt 10m kanske det blir knapert men bor man ute i nån stuga på landet som man betalt av sen 10 år tillbaka kan man nog göra vad man vill nästan för de pengarna. Är ju bara värme, vatten och mat som är det viktiga. Resten kan man göra vad man vill med. Säg att Värme och vatten går på 2-3k. Då har du 14-15 kvar till allt annat. Även om du har lån och en massa annat så borde du ha iaf nästan 10k kvar. Det klarar sig alla på.
Citera
2026-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dyr tandvård? När 67+ betalar endast 10% av kostnaden.. 🤔 och får 600kr/år ytterligare bidrag för att ta hand om tänderna.
Högkostnadsskydd gäller både för mediciner och läkarbesök.

Jag säger inte att våra pensionärer har det flott, men man måste ändå hålla sig till sanningen.
Gör det själv då. 10 % av tandvård gäller behandlingar, kronor osv. Inte undersökning, röntgen och andra saker som kommer först. Där finns ingen rabatt i början. Fattigpensionärer kommer inte åt rabatten då de inte ens har råd med det grundläggande. Sedan om man är kroniskt sjuk och/eller skadad har man max på högkostnadsskydd kanske på både vård och medicin varje år. Bara det blir som en extra skatt för att överleva. Fotvård, glasögon och hörapparat är även vanligt att äldre behöver. SD trodde detsamma som du om tandvården men de blev blåsta av M. M ger bara ut rabatter och subventioner till rika.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-15 kl. 11:45.
Citera
2026-09-15, 11:44
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Javisst!!!

Just nu lever jag på 6.200 i månaden
genom AF
I januari går jag i pension och får då
15.000 efter skatt,
för.mig blir det ett liv i lyx.
Grattis! Nu känner jag inte dig men är glad att du slipper AF och kan få slappna av på ålderns höst (nåja, så gammal är du inte men du vet vad jag menar). Gör nåt kul.
Citera
2026-09-15, 12:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Beror väl helt på omständigheterna. Har man ett toppbelånat hus värt 10m kanske det blir knapert men bor man ute i nån stuga på landet som man betalt av sen 10 år tillbaka kan man nog göra vad man vill nästan för de pengarna. Är ju bara värme, vatten och mat som är det viktiga. Resten kan man göra vad man vill med. Säg att Värme och vatten går på 2-3k. Då har du 14-15 kvar till allt annat. Även om du har lån och en massa annat så borde du ha iaf nästan 10k kvar. Det klarar sig alla på.
Då får du ju räkna bort bostadstillägget som ingår i dessa 17k och är baserat på en hög boendekostnad.
Citera
2026-09-15, 12:04
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Morsan överlevde på 15k, hade en hyra på 10k och inget bostadstillägg. Hon hade arbetat hela sitt liv.
Telefon från Fello för 79-99kr/mån. Minns inte? Fixade jag till henne när kopparlinan kapades. Inget bredband. Dyra mediciner, men det tog högkostnadsskyddet redan efter första månaden in i ny period. Hon brukade be till gud att hon inte skulle behöva uppsöka tandläkare, uppenbarligen blev hon bönhörd för hon hade bra tänder. Alla i behåll vid 90 år. Hemtjänst/hemsjukvård kostade också. Färdtjänst/sjuktransport likaså. Hennes matkonto var ungefär samma som en undulats, kläder hade hon redan (alldeles för mycket)

Så nog går det överleva på 17k men kanske inte ha bil, käka nötkött eller beställa Foodora.

Hade hon 15 000:- netto, en hyra på 10 000:- men inget bostadstillägg?
Citera
2026-09-15, 12:08
Medlem
ReiseReises avatar
Jag klarade mig på 10.000 i månaden när jag pluggade

5.000 i hyra
1.000 i räkningar (el, mobil, gymkort)
3.000 mat
1.000 nöje

Det var simpelt, men det funkade. Gjorde ändå inte så mycket mer än att plugga, gymma och spela dota.
Nu frågar TS efter nästan dubbla den summan så helt klart så går det. Livet blir dock kanske lite torrt. Man får inte mycket över till resor eller till barnbarnen.
Citera
2026-09-15, 12:09
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
För mig går det, men då har jag förutom det nödvändiga inga intressen eller ett socialt liv som kostar. Promenader och biblioteksbesök är gratis. Sen om man skulle få problem med hälsan och arbetsförmågan så är det ju en annan sak, så då kan jag förstå att det blir svårt utan ett skyddsnät som är på realistiska nivåer. Men sen så är det ju rent krasst inte heller humant att lunka på med en massa krämpor och nedsatt förmåga..
Ska bli intressant när de som idag är 30-50 närmar sig. Jag tror de är vana vid en helt annan standard och levnadssätt än tex min mormor vars senaste och typ enda utlandsresa var till Sovjet-87. Det går någon skarp linje där känner jag där de födda efter runt -1965 eller så som ändå hängt med i teknikutvecklingen och så kommer ha helt andra krav på vad pensionen ska vara och innebära? Kan det stämma?
Citera
2026-09-15, 12:09
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Den som inte kan klara sig på nästan 18k i månaden behöver inte mer pengar utan en god man som hanterar sin ekonomi. Det är en alldeles barock fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det går bra att leva på 17000/mån om huset är betalt och man har en buffert.
Att bo i eget hus är inte en mänsklig rättighet.
Citera
2026-09-15, 12:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hade hon 15 000:- netto, en hyra på 10 000:- men inget bostadstillägg?
Japp, hon ägde sommarstuga och hade runt 100k i sparkapital. Försökte få henne att skriva över sommarstugan på mig men det gick inte. Hon hade aldrig levt på bidrag i hela sitt liv och skulle inte sluta så heller. Hon vägrade ens att ansöka.
Citera
2026-09-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dyr tandvård? När 67+ betalar endast 10% av kostnaden.. 🤔 och får 600kr/år ytterligare bidrag för att ta hand om tänderna.
Högkostnadsskydd gäller både för mediciner och läkarbesök.

Jag säger inte att våra pensionärer har det flott, men man måste ändå hålla sig till sanningen.

Den rabatterade tandvården gäller bara för vissa, viktiga tänder och behandlingar, inte alla. För resten får man betala fullt pris och även för specialbehandlingar som bryggor och implantat.
Sist jag var hos tandläkaren kostade det mig 50-60.000:-, det innefattade bla ett implantat.
Citera
2026-09-15, 12:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag klarade mig på 10.000 i månaden när jag pluggade

5.000 i hyra
1.000 i räkningar (el, mobil, gymkort)
3.000 mat
1.000 nöje

Det var simpelt, men det funkade. Gjorde ändå inte så mycket mer än att plugga, gymma och spela dota.
Nu frågar TS efter nästan dubbla den summan så helt klart så går det. Livet blir dock kanske lite torrt. Man får inte mycket över till resor eller till barnbarnen.
Hahaha, gjorde exakt samma och var nästan identiska summor också. Det funkade. Jag har dessutom de senaste åren levt extremt fattigt så jag har erfarenhet av det. Jag har gått runt på under 100 spänn i veckan många gånger. Man överlever även om det inte är kul. Och är det nåt man ska ha när man blir äldre så är det att ha kul och unna sig nåt. Jag ser gärna att garantipensionen utökas men då måste vi först ta tag i alla som inte ska vara i landet, de vill jag inte ge en krona till.
Citera
2026-09-15, 12:14
Medlem
Bostadstillägg täcker upp till ca 70–80 % av hyran, upp till ett visst hyrestak.(7500 kr) Maxbeloppet för bostadstillägget ligger på cirka 7 290 kr/månad

Denna detalj får mig att fundera om det ens är värt att pensionspara, bättre att bränna pengarna för att bli försörjd av alla andra än att spara och gneta för att lägga 7290:- månaden på äldre dar för att få exakt samma levnadsstandard som din granne med bostadstillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in