2026-09-15, 11:15
Medlem
17 776:-/mån (netto) går att leva på om man spenderar mindre än så per månad.

Efter räkningar hade det blivit ca 10 000kr över.
Jag hade valt att lägga 2000kr på mat, 2000 på alkohol, 1000kr på tobak och så 5 000kr in på sparkontot för att använda till iblandutgifter.
Citera
2026-09-15, 11:15
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
För att du inte vill bli mördad av dom pga innehållet i din plånbok?

Pga du inte vill att dina barn ska bli mördade, eller andra du tycker om?

För att du inte vill kliva över döda och förmultnande människor på gatan, på din väg till Ica?

För att du inte vill leva livet och behöva konstant titta dig över axeln?

Finns säkert fler anledningar, mindre dramatiska. Välfärd erbjuds av både praktiska såväl som humanistiska skäl. Det är ju inte som att du inte har råd att bidra till samhällets välfärd eller hur.

Då skjuter jag hellre dem i självförsvar, än att de mördar mig först. Med så ondskefulla människor omkring sig (Hamassåssar, islamister och kommunister) bör man få bära vapen.
Citera
2026-09-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Vi, ett pensionärspar, har 16 000 kvar totalt efter att vi betalat hyra, el, försäkringar m.m.
Det går helt ok, men visst plockar vi upp en pantburk om vi ser den även om vi inte aktivt går och letar.
En liten del av denna är garantipension. När vi hör andra pensionärer klaga så säger jag alltid att jag är tacksam över den pension jag har. Detta vi får extra har vi ju inte tjänat in, vilket betyder att någon annan bidrager med sitt arbete.
Numera är det så att för att få full garantipension måste man bott 40 år i landet.
För att få bostadstillägg så är 100 000 per person maxbelopp för eget kapital
ELLER "flykting".. därför det dragit iväg och så många går på det..
Citera
Medlem
Det vore en dröm att ha så mycket. Jag har levt på 11 000 :- efter skatt det senaste året. Och då har jag betalat in a-kassa i 20 år. Den nya adeln lever gott på den hårt arbetande svensken.
Citera
Avstängd
I Sverige finns det cirka 2,3 miljoner pensionärer.

Cirka 1,15 till 1,2 miljoner pensionärer har en total nettopension som ligger på eller under 17 776 kr per månad.
​Detta motsvarar drygt 50 % (hälften) av Sveriges samtliga cirka 2,3 miljoner pensionärer.

​Varför hamnar gränsen precis här?
​17 776 kr/mån netto motsvarar den absoluta medianen för den totala utbetalda pensionen efter skatt i Sverige (allmän pension + tjänstepension sammanräknat).
​
​Bland de ~1,2 miljoner pensionärer som har 17 776 kr eller mindre ut i månaden ser sammansättningen ut ungefär så här:
​11 000 – 14 500 kr/mån netto (ca 800 000 – 900 000 pers): Består huvudsakligen av garantipensionärer,* personer med låg tjänstepension, samt pensionärer med mångårigt deltidskontrakt eller färre år i yrkeslivet (övervägande kvinnor).
​14 500 – 17 776 kr/mån netto (ca 300 000 – 400 000 pers): Består i hög grad av personer med medelstora inkomstpensioner och standardiserade tjänstepensionsavsättningar.

Man kan klara sig på 17776kr om boendekostnaderna är rimliga. Beräknat existensminimum utöver boendet för ensamstående pensionär: Ca 7 525 – 7 600 kr/månad .
Det bästa sparandet inför pensionen är att ha en skuldfri bostad. Det är svårt att hitta billiga hyresrätter idag och bostadstillägg täcker bara upp till ett visst hyrestak.

*Garantipension / Låg inkomstpension: Ger ca 10 500–12 000 kr efter skatt för en ensamstående.
Bostadstillägg täcker upp till ca 70–80 % av hyran, upp till ett visst hyrestak.(7500 kr) Maxbeloppet för bostadstillägget ligger på cirka 7 290 kr/månad.
Man kan ansöka om äldreförsörjningsstöd om det ändå inte räcker till existensminimum vilket fungerar som vanligt "försörjningsstöd".
Citera
2026-09-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast som pensionär kan man råka på många kostnader en yngre människa helt kan ignorera. Det kan vara dyr tandvård, hemtjänst, färdtjänst, mediciner, läkarbesök, snöskottning, gräsklippning, ved etc. Varje enskild utgift behöver inte vara så betungande, men kombinerat kan de lätt uppgå till många tusen kronor per månad.

Dyr tandvård? När 67+ betalar endast 10% av kostnaden.. 🤔 och får 600kr/år ytterligare bidrag för att ta hand om tänderna.
Högkostnadsskydd gäller både för mediciner och läkarbesök.

Jag säger inte att våra pensionärer har det flott, men man måste ändå hålla sig till sanningen.
Citera
2026-09-15, 11:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Ja varför skulle man inte klara det, dum fråga...
Citera
2026-09-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag lovar att inte hånskratta om du själv skulle behöva trygghetsnätet.
Har man inte haft någon kapacitet från början är väl en sak, nu belönas slösaktiga människor som sen står med mössan i hand och tycker staten ska försörja den när de festat upp pengarna.. Hört talas om spara? Buffert?

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, medmänsklighet är rena skällsordet. För att inte tala om empati, fy fan vilken svordom det är. Nej, avsluta alla liv som inte bidrar, eller hur.
Sossarna bryr sig inte (kanske de gjorde till en början). De vill att du ska bli ett viljelöst våp beroende av staten så du ska rösta på partiet. Dessutom göra dig oberoende av familj, grannar, kyrka, civilsamhälle, men beroende av staten från vagga till grav. Ser ingen medmänsklighet i institutioner som sis, hvb, äldrevården, psyk. Tvärtom snarare.
Citera
2026-09-15, 11:25
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?

Javisst!!!

Just nu lever jag på 6.200 i månaden
genom AF
I januari går jag i pension och får då
15.000 efter skatt,
för.mig blir det ett liv i lyx.
Citera
2026-09-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
För att du inte vill bli mördad av dom pga innehållet i din plånbok?

Pga du inte vill att dina barn ska bli mördade, eller andra du tycker om?

För att du inte vill kliva över döda och förmultnande människor på gatan, på din väg till Ica?

För att du inte vill leva livet och behöva konstant titta dig över axeln?

Finns säkert fler anledningar, mindre dramatiska. Välfärd erbjuds av både praktiska såväl som humanistiska skäl. Det är ju inte som att du inte har råd att bidra till samhällets välfärd eller hur.
Snark, är det wn sosserobot som pratar. Valboskapet ska in.
Citera
2026-09-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Det verkar som ts stör sig på systemet. Summan som presenteras är baserad på när ett ansökt och beviljat bostadstillägg är medräknat (och når upp till maxtaket).

Har du en lägre bostadskostnad så får du ett lägre bostadstillägg än maxtaket som dessutom inte har ändrats på flera år vad det verkar. Vilket innebär dyrare hyror varje år men lägre bidrag. Bor du i hus så är ju situationen kanske lite annorlunda men då får en väl flytta till en billig hyresrätt. Många mindre städer har hyror mellan 5 och 7000.

Sen är det väl långt ifrån av dom få som aldrig arbetat i sitt liv som också är ensamstående. Och är du sambo så får du betydligt lägre bostadstillägg.

Sen är det väl tillgångar och skulder som spelar in och det ska nämnas att dom som jobbat i 40 år kan också ansöka och få beviljat bostadstillägg, så det så. Det är ju många som går ner i tid eller inte kommer upp i heltid under karriären och då blir väl pensionen därefter.
Var glad istället över att vi har ett fungerande pensionssystem som du också kan ta del av i framtiden.
Det är ju det vi inte har, skjuter problemen på framtiden bara..
Citera
2026-09-15, 11:38
Medlem
För mig går det, men då har jag förutom det nödvändiga inga intressen eller ett socialt liv som kostar. Promenader och biblioteksbesök är gratis. Sen om man skulle få problem med hälsan och arbetsförmågan så är det ju en annan sak, så då kan jag förstå att det blir svårt utan ett skyddsnät som är på realistiska nivåer. Men sen så är det ju rent krasst inte heller humant att lunka på med en massa krämpor och nedsatt förmåga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in