2026-09-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
De flesta kvinnor är väldigt ointresserade av politik egentligen, de röstar mest på ett visst sätt för att passa in. I Sverige röstar de åt vänster, i andra länder kan kvinnor rösta nationalistiskt.

Nej det är ca 55 % som röstar på vänsterblocket, inkl Centern som typ är nya miljöpartiet i många kretsar. Det är många kvinnor som röstar höger också, debatten är överdriven.
Citera
2026-09-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag håller med dig om detta och sett det själv. Kvinnor är fruktansvärda mot kvinnor som inte rättat sig i ledet, framförallt politiskt. Men att det är så här skadat ju landet, då väldigt många unga kvinnor känner sig närmast tvingade att rösta V. V är ju det absolut värsta islamist partiet nu också. Skulle vara tacksam om unga kvinnor började rösta S istället, ingen etnisk svensk borde rösta V längre.

Fast vi har ju valhemlighet. Det är bara att rösta på vad man vill och sen ljuga om vad man röstade på om man nu måste vara öppet V för att passa in. Det finns det nog många som gör också. Man får nog utgå ifrån att de som röstar på V vill ha deras politik.
Citera
2026-09-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kolla tillbaka. Högern var de som var längst emot att kvinnor skulle få rösta i val till riksdagen. Ganska kul läsning för förklaringarna till varför de inte skulle få rösta var verkligen påhittiga

Jaha ska vi gå efter gamla partiprogram från hundra år sedan? Socialdemokraterna bedrev rasbiologisk forskning och sterilisering av ”olämpliga”. Vänsterpartiet kommunisterna förespråkade väpnad revolution.
Citera
2026-09-15, 08:27
Medlem
IngaVenners avatar
Unga kvinnor är betydligt smartare än jämnåriga små pojkar, har alltid varit så sedan människans födelse. Som lök på laxen.. Nutida små pojkar vittnar om tydliga tecken på peter pan-syndrom.
Citera
2026-09-15, 08:41
Medlem
Gick in på S partiprogram och de vill tydligen ha ”stram” invandring och hårdare straff. De har lagt om politiken en del på senare år. Börjar förstå varför de vill ha en s k mittenregering istället för samarbete med V och MP.
Citera
2026-09-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Men då var Sverige helt rött. Vill du tillbaka till det? Då är väl valresultatet nu ganska bra?

Fast då var ju socialdemokraterna helt annorlunda. Enda sättet att komma dit är att rösta för dåtidens nuvarande parti vilket är Sverigedemokraterna.
Citera
2026-09-15, 08:46
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Givetvis. Donerar regelbundet. Det är enkelt att vara medel/höginkomsttagare. Vårt hushåll tjänar runt 80k netto. Löjligt enkelt att lägga undan pengar. Du behöver inte simpa för kapitalismen och ha flådiga kläder, bilar, villa.

Lyckan finns i din omgivning, i dina vänner, nära och kära. Att spendera pengar gör dig inte lyckligare. I sina bästa år när man arbetar som sparar och investerar man. När bollen är i rullning kan man sen njuta i resten av livet.

Nackdelen är om man trillar av pinnen innan man får njuta. Men då går det åtminstone till barnen. Kan leva med det.

80 Netto för 2 personer skulle jag knappast kalla för att vara höginkomsttagare. Jag misstänker dessutom att ni båda hamnar under den löjligt låga gränsen för statlig skatt. Lite skatteplanering på det dessutom som ni goda vänster personer alltid gör?

Hursomhelst, skatteplanerar ni inte så kommer de där 80 netto bli väldigt mycket mindre med Maggans avundsjuke politik. Kanske blir mindre kvar till donationer då till ändamål som ligger närmast hjärtat och verkligen gör skillnad istället för att hamna i någon korrupt pamps fickor? Om politikerna får välja.
All the best my friend.
Citera
2026-09-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fast då var ju socialdemokraterna helt annorlunda. Enda sättet att komma dit är att rösta för dåtidens nuvarande parti vilket är Sverigedemokraterna.

Fast på den tiden du pratar om var sossarna extremt röda,, bidragen flödade, facken styrde hela arbetsmarknaden, man var inne på att förstatliga saker t om. SD är ett borgerligt parti, finns ingen gemensamt där.,
Citera
2026-09-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Fast på den tiden du pratar om var sossarna extremt röda,, bidragen flödade, facken styrde hela arbetsmarknaden, man var inne på att förstatliga saker t om. SD är ett borgerligt parti, finns ingen gemensamt där.,

Nej SD är ett parti som romantiserar folkhemmet och Per Albin Hansson. Ekonomiskt så är de inte så borgerliga. De har tagit massor av S före detta kärnväljare.
Citera
2026-09-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Enligt statistik från SVT inför årets val röstar 74,2% procent av unga kvinnor (18-29 år) rödgrönt, varav 21,9% (!) röstar V. Jag kan absolut förstå att man lutar åt vänsterns politik, men att så mycket som var femte ung kvinna röstar på extremvänstern finner jag obegripligt. Det är ren luftslottspolitik. Miljardärskatten som redan på kalkylen beräknas kosta Sverige mer i landsflykt än vad det drar in i avgifter, invandring utan gedigen satsning på integration vilket i sig kommer att späda på arbetslösheten p.g.a. otillräckliga kvalifikationer, arbetstiden som ska sänkas på högst oklar finansiering, och för att inte tala om det kvinnoförtryck som vi inte sätter ned foten för religiösa värderingar som anordnat äktenskap, burqa och niqab, mäns kontroll över kvinnor o.s.v.

Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?

Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.

Dom flesta människor röstar utifrån deras egna perspektiv, människor har svårt att visualisera och ta hänsyn till en framtid där dom inte längre existerar, att kvinnor kommer att tappa rösträtten i ett framtida muslimskt Sverige har dom inte förstånd för.

Kvinnor borde inte ha rösträtt, den absoluta majoriteten av kvinnor klarar inte att se helheten av sin omvärld och samhället skulle må bättre av att dom inte fick lägga sig i angelägenheter som dom inte förstår.
Citera
2026-09-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej SD är ett parti som romantiserar folkhemmet och Per Albin Hansson. Ekonomiskt så är de inte så borgerliga. De har tagit massor av S före detta kärnväljare.

Vad är det som är rött i deras politik? Alltså rent konkret, dom senaste 4 åren.
Citera
2026-09-15, 09:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Enligt statistik från SVT inför årets val röstar 74,2% procent av unga kvinnor (18-29 år) rödgrönt, varav 21,9% (!) röstar V. Jag kan absolut förstå att man lutar åt vänsterns politik, men att så mycket som var femte ung kvinna röstar på extremvänstern finner jag obegripligt. Det är ren luftslottspolitik. Miljardärskatten som redan på kalkylen beräknas kosta Sverige mer i landsflykt än vad det drar in i avgifter, invandring utan gedigen satsning på integration vilket i sig kommer att späda på arbetslösheten p.g.a. otillräckliga kvalifikationer, arbetstiden som ska sänkas på högst oklar finansiering, och för att inte tala om det kvinnoförtryck som vi inte sätter ned foten för religiösa värderingar som anordnat äktenskap, burqa och niqab, mäns kontroll över kvinnor o.s.v.

Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?

Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.
Finns många anledningar till detta.
- kvinnor känner hellre än tänker i högre utsträckning
- större mental ohälsa bland unga kvinnor
- vänsterpolitik fråntar individen ansvar, vilket lockar kvinnor i högre utsträckning (och människor med mental ohälsa)
- algoritmer för denna kategori på sociala medier tenderar att vara en ekokammare med vänsterinnehåll
- en förenklad världsbild lockar många unga, särskilt kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in