2026-09-15, 06:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Hur planerar man att producera grönt stål då? Ska Stegra drivas med diesel så blir det väl inte "grönt" stål?

Läste du artikeln?
Det är byggbarackerna som drivs av dieselgeneratorer och dessa ska inte vara där när bygget är färdigt.
Det är en snabb och enkel lösning helt enkelt.
Citera
2026-09-15, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
En SMR (Small Modular Reactor) är en mindre typ av kärnreaktor. Den producerar maximalt 300 megawatt (MW) el, vilket är en fjärdedel av vanliga stora kärnkraftverk. Reaktorn byggs i moduler på fabrik för att sedan flyttas till platsen.

Räcker det inte med en reaktor, bygg fler.

Är det så man planerar att driva Stegra? Med kärnkraft? Har Miljöpartiet sagt så?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Läste du artikeln?
Det är byggbarackerna som drivs av dieselgeneratorer och dessa ska inte vara där när bygget är färdigt.

Hur planerar man att driva produktionen av grönt stål då? Med vindkraft?
Citera
2026-09-15, 07:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Hur planerar man att driva produktionen av grönt stål då? Med vindkraft?

Det är väl vattenkraft och vindkraft som ska lösa det då detta finns uppe i norr.
Givetvis kommer det dra upp priserna på el i hela landet också då överkapaciteten minskar.
Citera
2026-09-15, 07:04
Medlem
Citat:
Läste du artikeln?
Barackerna kommer nog vara kvar längre än du tror.
Citera
2026-09-15, 07:04
Medlem
Citat:
Det är väl vattenkraft och vindkraft som ska lösa det då detta finns uppe i norr.
Givetvis kommer det dra upp priserna på el i hela landet också då överkapaciteten minskar.

Du tror alltså? Du skriver "är väl" således vet du inte och frågan kvarstår; hur ska man producera grönt stål när man inte ens driver värmeelementen i byggfuttarna utan smutsig dieselolja?

Är den gröna omställningen så här oseriös?
Citera
2026-09-15, 07:08
Medlem
Citat:
Du tror alltså? Du skriver "är väl" således vet du inte och frågan kvarstår; hur ska man producera grönt stål när man inte ens driver värmeelementen i byggfuttarna utan smutsig dieselolja?

Det är inte el som saknas. Det är kablar.
Citera
2026-09-15, 07:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Barackerna kommer nog vara kvar längre än du tror.

Då jag själv inte varit och besökt bygget så vet jag heller inte hur långt de kommit men tanken med dessa barackbyar är att man ska lösa boendesituationen under kort tid snabbt. I detta fall så lär de vara kvar under hela byggtiden men säkert också en tid efteråt innan allat snurrar och man sakta men säkert avvecklar delar av det.
Northvolts (Leyton) barackby i skellefteå har börja säljas av iallafall.

Citat:

Jag är tyvärr inte energiexpert men de kommer säkerligen inte driva fabriken från dieselgeneratorer.
Citera
2026-09-15, 07:18
Medlem
Citat:
Då jag själv inte varit och besökt bygget så vet jag heller inte hur långt de kommit men tanken med dessa barackbyar är att man ska lösa boendesituationen under kort tid snabbt. I detta fall så lär de vara kvar under hela byggtiden men säkert också en tid efteråt innan allat snurrar och man sakta men säkert avvecklar delar av det.

Jag är tyvärr inte energiexpert men de kommer säkerligen inte driva fabriken från dieselgeneratorer.

Har man inte planerat för själva drivningen av grönt stål-fabriken alltså? Är det så att man "löser det lite längre fram" eller vad i helvete är det som händer i Boden?

Kan man inte ens driva värmeelementen i byggfuttarna utan 12 000 liter diesel per dag så ställer jag mig ytterst tveksam till hela projektet med grönt stål.

Fan, jag hade ingen aning om att det var så här illa och nu har vi snart en miljöpartist som klimatminister
Citera
2026-09-15, 07:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
En SMR (Small Modular Reactor) är en mindre typ av kärnreaktor. Den producerar maximalt 300 megawatt (MW) el, vilket är en fjärdedel av vanliga stora kärnkraftverk. Reaktorn byggs i moduler på fabrik för att sedan flyttas till platsen.

Räcker det inte med en reaktor, bygg fler.

CCCP massproducerade dessa mycket små kärnreaktorer för att driva ditten och datten.
(Kanske kunde man byta sin villavärmepanna till en dylik?)
https://www.youtube.com/watch?v=NT8-b5YEyjo
Citera
2026-09-15, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
CCCP massproducerade dessa mycket små kärnreaktorer för att driva ditten och datten.
(Kanske kunde man byta sin villavärmepanna till en dylik?)
https://www.youtube.com/watch?v=NT8-b5YEyjo

Miljöpartiet som snart har klimatministerposten har ju sagt att kärnkraften ska bort? Och svenska folket har gått med på det genom valet?

Hur ska man driva Stegra när men inte ens kan driva värmeelementen i byggfuttarna utan diesel 12 000 liter per dag?
Citera
2026-09-15, 07:30
Medlem
Citat:

Då detta är ett projekt helt i SDs smak så lär de vara kvar länge. Mängder med utländsk arbetskraft som självklart inte är fackligt anslutna.
Man säger att detta ska vara byggbaracker och endast vara tänkta till byggarbetare och sedan rivas när bygget är färdigt.
Men med Northvolt som facit så när bygget var klart så började northvolts egna utländska arbetare flytta in i dessa baracker. Så är även tanken på Stegra. Inget man vill prata öppet om.
Citera
2026-09-15, 07:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har man inte planerat för själva drivningen av grönt stål-fabriken alltså? Är det så att man "löser det lite längre fram" eller vad i helvete är det som händer i Boden?

Kan man inte ens driva värmeelementen i byggfuttarna utan 12 000 liter diesel per dag så ställer jag mig ytterst tveksam till hela projektet med grönt stål.

Fan, jag hade ingen aning om att det var så här illa och nu har vi snart en miljöpartist som klimatminister

Det är väl för fan klart att man löst redan men JAG har inte läst de exakta dokumenten vart strömmen ska tas från.
Uppe i norr finns det vattenkraft och vindkraft som räknas som fossilfri så vi får anta att de ska användas.
Googla om du är mer nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in