Citat:
Ursprungligen postat av
Wolfmotherrocker
Ja männen har ju helt klart fördelar av att kvinnor förtrycks, vilket är precis vad som sker främst ekonomiskt genom en högerpolitik. Högerns skattesänkningar gynnar ju främst män eftersom de i regel tjänar mer och oftare äger bolag.
Kvinnor arbetar främst inom välfärden där nedskärningarna i offentlig sektor slår hårt genom sämre arbetsvillkor.
Sedan har vi ju mäns våld mot kvinnor, som förekommer i alla samhällsskikt, och att Tidö bl.a stängt 37 kvinnojourer innebär ju att du skjuter dig själv i foten att som utsatt kvinna rösta höger.
Några punkter som du verkar bortse från i dina ”logiska” analyser.
Du missar egentligen min poäng.
Men dina exempel visar inte heller att det skulle vara ”ologiskt” för en man att rösta höger eller att högerpolitik innebär att kvinnor förtrycks.
Att män i genomsnitt tjänar mer och därför kan få större effekt i kronor av vissa skattesänkningar betyder inte automatiskt att skattesänkningen är utformad för att gynna män. Om två personer får behålla samma andel mer av sin inkomst kommer den som tjänar mer naturligtvis få fler kronor. Man kan diskutera om det är rättvist, men det är en annan fråga.
Samma sak med offentlig sektor. Ja, fler kvinnor arbetar inom vård, skola och omsorg, och nedskärningar kan därför slå hårdare mot kvinnliga anställda. Men offentlig sektor finansieras också av skatter och man kan inte dra slutsatsen att varje försök att minska kostnader eller förändra verksamheten är ett uttryck för kvinnoförtryck.
När det gäller kvinnojourerna är det dessutom mer komplicerat än att ”Tidö stängt 37 kvinnojourer”. Det har införts nya krav på bland annat tillstånd för skyddade boenden. Man kan absolut kritisera konsekvenserna om bra verksamheter tvingas stänga, men det är inte samma sak som att regeringen beslutat att lägga ned 37 kvinnojourer för att försämra skyddet för kvinnor.
Och mäns våld mot kvinnor är naturligtvis ett allvarligt problem. Men jag ser inte hur förekomsten av mäns våld i sig bevisar att en kvinna måste rösta vänster för att rösta rationellt. Där får man i stället jämföra partiernas faktiska politik kring polis, straff, socialtjänst, kvinnojourer, förebyggande arbete osv.
Min ursprungliga poäng handlade dessutom framför allt om migration och hur Sverige förändrats under de senaste decennierna. Där tycker jag fortfarande att det är märkligt att avfärda oro för värderingar kring kvinnors frihet, hederskultur, religiös fundamentalism och segregation bara därför att den kommer från höger.
Man kan alltså mycket väl vara kvinna, väga de här frågorna mot varandra och helt rationellt komma fram till att högerpolitik ligger närmare ens egna intressen. Precis som en annan kvinna rationellt kan komma fram till motsatsen.