2026-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Vanligt pulver" säger ingenting.
En del märken är bättre än andra. Min erfarenhet är att det lönar sig att lägga lite extra kronor och inte köpa det billigaste.
Mest köper jag COOP egna märke.
Citera
2026-09-14, 16:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Vanligt pulver från Willys och COOP. Det står ändå överallt inget om att det är olika från pulver till pulver. Även chatgpt pladdrar om upp till 90 gram.

Jag köper alltid Eldorados billigaste tvättmedel (pulver) color samt white. Kostar under 20 kr per kilo.
Har ett decilitermått som jag kör i maskinen, tvättar helt rent.
(Maskinerna är på 9kg kapacitet, tvättprogram på en timma kulör, två timmar på vittvätt)
Det har jag använt i typ 25 år..
Citera
2026-09-14, 17:34
Medlem
Citat:
Vad är det för jäkla skitsnack överallt att man ska använda högst 90g tvättmedel om det är pulver. Det blir ju inte alls rent. Jag har provat det fler än en gång. Liknande skitsnack som att en matlåda kan stå i kylen i fyra dagar utan att maten blir dålig.

Klart du kan ha en matlåda i 4 dgr annars har du för hög temperatur i kylen.
90 g tvättmedel låter för mycket. Testa hälften! Å byt tvättmedel. Tvättnötter finns oxå.
Citera
2026-09-14, 17:35
Medlem
Citat:
Vanligt pulver från Willys och COOP. Det står ändå överallt inget om att det är olika från pulver till pulver. Även chatgpt pladdrar om upp till 90 gram.

"Vanligt" pulver? Både Willys o Coop har ett antal. Köp ett dyrare o använd mindre.
Citera
2026-09-14, 17:37
Medlem
Citat:
Någon på Riksbyggen har fått för sig att en förpackning jag köper för 60 kr. Ska räcka till 35+ maskintvättar. Jag får det bara inte att gå ihop.

Hur mycket är det i den då?
Citera
2026-09-14, 17:38
Medlem
Citat:
Troll, folk har tvättat kläder i hundra år säkert med "kemikalier" och blivit 100 år gamla.

Nä det har dom inte. För ca 60 år sen tvättade man med såpa, galltvål, tvättbräda..
Kemikalier är hormonstörande bla
Citera
2026-09-14, 17:45
Medlem
One2Manys avatar
Pulver? Barbariskt.

Använd flytande
Citera
2026-09-14, 17:46
Medlem
Du ska ha flytande tvättmedel. använd boll
som fylls med tvättmedel o lägg direkt i trumman.
Citera
2026-09-14, 19:31
Medlem
Jag går över till flytande. Finns väl inte så mycket annat att diskutera. Ber om ursäkt för dispyten som raderades.
Citera
2026-09-14, 19:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Vad är det för jäkla skitsnack överallt att man ska använda högst 90g tvättmedel om det är pulver. Det blir ju inte alls rent. Jag har provat det fler än en gång. Liknande skitsnack som att en matlåda kan stå i kylen i fyra dagar utan att maten blir dålig.
Tror att det kan krävas 95g ibland, om det är riktigt smutsigt.
Citera
2026-09-14, 21:57
Medlem
Det beror både på hur stor tvättmaskin man har och hur hårt vattnet är, hur mycket tvättmedel man måste ta till. Och rätt dosering kan bli ganska olika för olika märken, en del tvättmedel innehåller en massa billig utfyllnad som inte gör någon nytta. Överdosering brukar ge sämre tvättresultat. Läs det finstilta på tvättmedelspaketet, och ta inte för givet att ett tvättmedel är bra bara för att det syns mycket i reklamen eller är dyrt!

Vissa slags tvättmedel fungerar helt enkelt inte ihop med vissa vattenkvaliteter. Sådana som innehåller mycket zeoliter ställer t ex till problem när man använder dem med vattnet i Stockholm - det blir avlagringar i tvättmaskinen, framför allt på värmeelementet, och det blir kvar zeolitrester i tvätten som inte går bort i sköljningarna. Men på många andra håll i Sverige fungerar zeolittvättmedlen bra.
Andra tvättmedel fungerar dåligt i hårt vatten.

Jag har använt flytande tvättmedel i ett par år men nu slutat med det. De flytande tvättmedlen är ju, till skillnad från moderna pulvertvättmedel, baserade på tvål eller såpa. Och jag märkte att tvätt som har legat länge i skåp efter att ha tvättats med flytande tvättmedel, börjar lukta gammal härsken tvål. Det händer inte om man använder pulvertvättmedel.
Och det är inte frågan om att tvättmaskinen sköljer dåligt, jag har fått samma resultat med två olika maskiner (en Siemens som sköljer 4 gånger och gör en kort centrifugering mellan sköljningarna, resp en Cylinda där man kan välja sköljning 5 eller 7 gånger, den gör inga mellancentrifugeringar). Dessutom helt olika vattenkvaliteter på de bägge ställena - mjukt kommunalt vatten där Siemensmaskinen finns, något hårt och manganhaltigt vatten från egen djupborrad brunn för Cylindamaskinen.
Citera
2026-09-15, 13:58
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ska nog testa med flytande. Slipper jag kanske bråka med Riksbyggen.

Står de och kollar när du doserar ditt tvättmedel? Detta övervakningssamhälle! 😱
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in