2026-09-14, 16:13
Medlem
Vad är det för jäkla skitsnack överallt att man ska använda högst 90g tvättmedel om det är pulver. Det blir ju inte alls rent. Jag har provat det fler än en gång. Liknande skitsnack som att en matlåda kan stå i kylen i fyra dagar utan att maten blir dålig.
Citera
2026-09-14, 16:16
Medlem
cookieboys avatar
Beror på vad det är för mat och vilket tvättmedel.
Citera
2026-09-14, 16:17
Moderator
evilhoneys avatar
Vart har du fått det ifrån? Hur mycket tvättmedel man ska ha beror på flera saker; mängd tvätt, vilket program, vilken metod och inte minst hårdhet på vatten där du tvättar.
Citera
2026-09-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookieboy
Beror på vad det är för mat och vilket tvättmedel.
Vanligt pulver från Willys och COOP. Det står ändå överallt inget om att det är olika från pulver till pulver. Även chatgpt pladdrar om upp till 90 gram.
Citera
2026-09-14, 16:20
Medlem
cookieboys avatar
Bara att köra på känsla så blir det bra resultat
Citera
2026-09-14, 16:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Vad är det för jäkla skitsnack överallt att man ska använda högst 90g tvättmedel om det är pulver. Det blir ju inte alls rent. Jag har provat det fler än en gång. Liknande skitsnack som att en matlåda kan stå i kylen i fyra dagar utan att maten blir dålig.

Vad sägs det kunna hända om man använder mer då? eller är rådet endast för att spara på tvättmedel?
Citera
2026-09-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vart har du fått det ifrån? Hur mycket tvättmedel man ska ha beror på flera saker; mängd tvätt, vilket program, vilken metod och inte minst hårdhet på vatten där du tvättar.
AI Google och ChatGPT nämnder inget om detta. Märkligt. Kanske jag bara fått usla svar av dem för tillfället.
Citera
2026-09-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad sägs det kunna hända om man använder mer då? eller är rådet endast för att spara på tvättmedel?
Ja exakt. Men nu ska våran bostadsrätt "spara på maskinerna". Hehe. Så mellan 30-50 g är det som gäller.
Citera
2026-09-14, 16:28
Medlem
Någon på Riksbyggen har fått för sig att en förpackning jag köper för 60 kr. Ska räcka till 35+ maskintvättar. Jag får det bara inte att gå ihop.
Citera
2026-09-14, 16:43
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Eller så använder man flytande istället för pulver... Och rätt mängd... Rätt temperatur... Inte fylla tvättmaskinen för mycket... Etc, etc...

Temperaturen i kylen ska vara rätt låg för att både mat och färska drycker ska hålla sig längre. Ligger temperaturen på 3-4 grader håller allt väldigt bra. Det är klart att det kanske inte smakar som när maten var nylagad. Men dåligt blir det inte på länge.
Citera
2026-09-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Eller så använder man flytande istället för pulver... Och rätt mängd... Rätt temperatur... Inte fylla tvättmaskinen för mycket... Etc, etc...

Temperaturen i kylen ska vara rätt låg för att både mat och färska drycker ska hålla sig längre. Ligger temperaturen på 3-4 grader håller allt väldigt bra. Det är klart att det kanske inte smakar som när maten var nylagad. Men dåligt blir det inte på länge.
Ska nog testa med flytande. Slipper jag kanske bråka med Riksbyggen.
Citera
2026-09-14, 16:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Vanligt pulver från Willys och COOP. Det står ändå överallt inget om att det är olika från pulver till pulver. Även chatgpt pladdrar om upp till 90 gram.
"Vanligt pulver" säger ingenting.
En del märken är bättre än andra. Min erfarenhet är att det lönar sig att lägga lite extra kronor och inte köpa det billigaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in