2026-09-14, 17:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ja frågan är hur VALU kunde underskatta Tidö-sidan så oerhört mycket. VALU sa att Tidö-sidan skulle förlora valet med 4.8 procentenheter.

Men nu verkar det luta åt max 0.5 procentenheter, kanske ännu mindre om Tidö tar igen lite från onsdagsrösterna.

Hur kunde VALU missa med över 4 procentenheter?? Det är helt otroligt. Under hela dagen igår tjatades det om hur bra den är, att det är 13000 intervjuer, att man missar med max några promille.

Är detta slutet för VALU? När denna jättestora exitpoll inte ens är bättre än en vanlig optionsundersökning.
Citera
2026-09-14, 17:27
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja frågan är hur VALU kunde underskatta Tidö-sidan så oerhört mycket. VALU sa att Tidö-sidan skulle förlora valet med 4.8 procentenheter.

Men nu verkar det luta åt max 0.5 procentenheter, kanske ännu mindre om Tidö tar igen lite från onsdagsrösterna.

Hur kunde VALU missa med över 4 procentenheter?? Det är helt otroligt. Under hela dagen igår tjatades det om hur bra den är, att det är 13000 intervjuer, att man missar med max några promille.

Är detta slutet för VALU? När denna jättestora exitpoll inte ens är bättre än en vanlig optionsundersökning.

Jag svarar ju alltid något helt annat än det jag röstat/skall rösta på i dessa undersökningar.
Det blir lite roligare då. Många gör nog likadant tror jag.
Citera
2026-09-14, 17:28
Medlem
Vänstersidan har ofta större behov att uttrycka sin åsikt och ofta kräver svar i frågor fast man säger, har ingen åsikt ointressant fråga eller att man säger är inte insatt i den frågan.
Citera
2026-09-14, 17:32
Medlem
Citat:

Jag blev ombedd att fylla i en blankett utanför vallokalen när jag hade röstat. Det var en tjej från SVT och jag hade tid att skoja lite med henne så jag gav svar helt uppåt väggarna och helt motsatta varandra.

Det kan ju vara en anledning förutsatt att fler gjorde som jag? Ja?
Citera
2026-09-14, 17:36
Medlem
Citat:
Problemet med Valu:n är att den hade nära rätt i detaljerna. Ändå blev det fel.

– Man kan se att den prickar ganska bra på varje enskilt parti. Men småmissarna var i går alla åt samma håll och när dessa läggs ihop såg det ut som att oppositionen skulle vinna stort, säger Sebastian Lundmark.
Citat:
I vallokalsundersökningen överskattas som exempel Miljöpartiet med 1,3 procentenheter, och Moderaterna underskattas med 1,8. Mätningen prickade endast helt rätt på Liberalerna, som fick 5,4 procent av rösterna. Övriga partier hade differenser på några decimaltal jämfört med de faktiska preliminära resultaten.

– Det blir skillnader på mandaten när man lägger ihop allt. Då blir det ett starkare övertag för oppositionen i vallokalsundersökningen, säger Lundmark.
https://www.svd.se/a/n12lqo/svt-s-valu-prickade-nastan-ratt-men-det-blev-fel
Citera
2026-09-14, 17:43
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Frankrike förbjuder opiniumundersökningar 2 veckor före ett val, Sverige borde införa detta också.
Citera
2026-09-14, 17:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Valu mäter enskilda partier och inte block. Förutom Miljöpartiet och Moderaterna var Valu bara några tiondelar ifrån. Hitta någon som mäter bättre än så

Ska de bli ännu bättre får de nog fråga fler än 13000 personer, men de som jobbar med sådant här tycker nog att det var väldigt bra, även om det skiljde några mandat.
Citera
2026-09-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Frankrike förbjuder opiniumundersökningar 2 veckor före ett val, Sverige borde införa detta också.
Instituten får ställa in sommarsemestern samt försöka nå semesterfirare...
Citera
2026-09-14, 18:21
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tror de flesta människor är jäkligt trötta på att medverka i alla möjliga undersökningar, det har ju gått inflammation i det på senare år. Så tyvärr medför det nog också att viktiga undersökningar får lida. Gissar jag.

Men de kommer nog fortsätta men försöka justera sina metoder till nästa val. Vi får väl se hur det går.
Citera
2026-09-14, 18:29
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Valu mäter enskilda partier och inte block. Förutom Miljöpartiet och Moderaterna var Valu bara några tiondelar ifrån. Hitta någon som mäter bättre än så

Ska de bli ännu bättre får de nog fråga fler än 13000 personer, men de som jobbar med sådant här tycker nog att det var väldigt bra, även om det skiljde några mandat.
Ja, men det finns uppenbart någon slags bias i mätningen. För om den får fel på cirka 0,5-0,8 procentenheter per parti så burde det felet vara slumpmässigt normaldistribuerat över de partier man mäter för. Staplar man felmarginaler som är normalfördelade ovanpå varandra så får man en felmarginal som är mindre än summan av varje felmarginal. Men det stämmer inte här, vilket tyder på att det finns en bias i mätningen som blir tydlig när man kategoriserar mellan blocken.

Jag tycker det är dåligt av Sören Holmberg och hans kollegor att inte ha detta i åtanke, eftersom det är en väldig viktig mätning att mäta skillnaderna mellan blocken.
Citera
2026-09-14, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Nej, dom hade inte i närheten så rätt

" 183 mandat för rödgröna mot sittande regeringens 166. Översatt i procent: 52,4 mot 47,6. Det var beskedet i går i SVT:s stora vallokalsundersökning, den så kallade Valu:n.

Valu räknade med 17 mandaters skillandnad mellan blocken , när det blev endast 3 Någonting har gått fel i deras " matematisk avancerade algoritm" Det blev ju pinsamt dåligt

17 Mandat !¨
https://www.svd.se/a/n12lqo/svt-s-valu-prickade-nastan-ratt-men-det-blev-fel

" Kritiken har varit hård från flera politiska kommentatorer. Bland annat har Aftonbladets Anders Lindberg kallat den ”värdelös” och Ekots Helena Gissén beskrivit den som ”oduglig” som prognosverktyg"

Och här kommer du och snackar ???
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-14 kl. 18:39.
Citera
2026-09-14, 19:47
Medlem
SVT:s prognos/Valu
S: 27,6/28,4

M: 20,0/18,1

SD: 17,5/17,2

V: 8,2/8,0

C: 7,1/7,5

KD: 6,3/6,1

MP: 6,2/7,4

L: 5,5/5,4

De rödgröna får enligt prognosen 175 mandat, mot Tidöpartiernas 174.

I Valu hade de rödgröna en tydlig ledning med 51,3 procent av rösterna.

Helt exakt går väl inte och uppnå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in