2026-09-14, 14:28
Medlem
Islamisterna kom ju till makten i Iran genom kommunisterna, så det är klart att muslimerna helst röstar på dem i Sverige.
Citera
2026-09-14, 14:32
Medlem
Man undrar om det kära broderpartiet Hamas skickat sina gratulationer till Dadgostar ?
Citera
2026-09-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Samma sak i förorterna kring Göteborgsområdet, ~30% till ~45% på de platser jag kollade (Angered, Gårdsten, Hammarkullen osv.)

Jag gjorde en något mer "seriös" efterforskning och jämförde 10 stycken utanförskapsområden, här är resultatet:
https://imgur.com/yVUTLqv

2018 ligger alltså Vänsterpartiet på ~16,5%, Socialdemokraterna på ~49%. (Partiet nyans fanns ännu inte, det bildades 2019). Tillsammans får S och V ~65% av rösterna. Valdeltagandet låg på ungefär 63%.

2022 har Vänsterpartiet ökat till ~20% väljarstöd (en ökning med cirka 20 procent) medan Socialdemokraterna tappar stort och landar på ~39,5%. Partiet Nyans får hela ~9% och kan således själva förklara hela S-tappet. Valdeltagande sjunker och landar på 57%.

2026 har får Vänsterpartiet smått gigantiska 37,5%! De har alltså ökat sitt väljarstöd med mer än 80%. Röster på småpartierna redovisas inte på de sidorna jag hittade, men Partiet Nyans har i princip försvunnit och ligger någonstans runt 0-1%. Socialdemokraterna har backat någon enstaka procentenhet till ~38,5%. Tillsammans får S och V ~76% av rösterna. Valdeltagandet stiger till 61,5%.

Min amatörtolkning om jag skulle extrapolera detta på hela rikets utanförskapsområden blir slutsatsen att:
1. Partiet Nyans snor åt sig en stor mängd väljare från Socialdemokraterna under valet 2022. Vänsterpartiet växer några procentenheter.
2. I valet 2026 försvinner Partiet Nyans helt, medan S nästan behåller sitt stöd och V ökar enormt.
3. Väljarna har alltså gått från (S) -> Partiet Nyans -> Vänsterpartiet (som dessutom måste ha sugit upp åtskilliga väljare även från andra partier)

Källor:
https://historik.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/16/index.html
https://resultat.val.se/val2022/RD/16?r=S
https://resultat.val.se/val2026/RD/16?r=P
Senast redigerad av ladicius 2026-09-14 kl. 14:41.
Citera
2026-09-14, 14:45
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Exempelvis genom att L kunde spelat kortet att förbjuda omskärelser av småbarn och synat vad S, och inte minst V, egentligen har för åsikt i frågan. (V är i princip emot omskärelse, S också men mer diskret)

Skulle V få lika många förortsröster om de "kommer ut" som öppet mot omskärelse? Tror inte det.
Detta - och Tidö kunde också synliggjort V:s HBTQPIANZWTF+-syn, som officiellt är att man stöder dem i st för att kasta ut dem från hustak.
Citera
2026-09-14, 14:45
Medlem
Och SD får mycket röster från rasister, grundskole-avhoppare och allmänt white trash.
Förvånar absolut ingen.
Citera
2026-09-14, 14:47
Medlem
Med Svenskmuslimer menad jag muslimer som bor i Sverige.

Ärligt talat, det finns absolut ingen ursäkt för sånt beteende. Det är förkastligt. Lika mycket som det är förkastligt att bemöta och löjliggöra människor som kommer till ens land, på ett rasistiskt sätt.

Ett mynt har två sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Och hur många "svenskmuslimer" känner du till? Torbjörn Säfve och kanske ett par hundra till, evt tusen. De är en mikroskopisk grupp. De flesta muslimer i Sverige är araber, somalier och andra tredje världen-folk.

Nej. Det finns förorter fulla av folk som gör Sverige till Mellanöstern med moské-utrop, bilbränder, gruppvåldtäkter, skjutningar etc.

De är en del av sina respektive klaner och har noll intresse av att vara en del av de otrognas land.
Citera
2026-09-14, 15:05
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det vore för övrigt mycket enkelt att lösa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahållande av skattefinansierade varor och tjänster. Invandringen skulle då bli självreglerande då långt färre ekonomiska migranter från fjärran länder skulle "investera" i den långa (och dyra) resan till den Höga Norden, ty det är väl inte klimatet som lockar?
Detta är ett resonemang som många missar när de påstår att repatriering är omöjligt. Men just så: dra in bidragen, så reser parasiterna hem. De som har egen inkomst stannar men för dem har vi ändå inte den ekonomiska belastningen. De skapar fortfarande problem med normer som hederskultur etc men om det blir färre av dem, så blir det också mindre hedersproblematik.
Citera
2026-09-14, 15:31
Medlem
Jag röstade på tidö 2022 och vänsterpartiet 2026.

Läste så mycket om att VP var antisemiter, och det är trots allt den bästa kvalitetsstämpel som finns.

För att vara något mer seriös: om man ska rösta rött är en röst på sossarna ("vi ska inte låsa in 13-åringar i fängelse, men 14-åringar går bra" och "det tidö gjort mot a-kassan är fruktansvärt, men vi ska inte ändra tillbaks") är ju absurd.

Om man tror att man får ett bättre samhälle av att sänka bidrag och olika sorters ersättningar så röstar man väl rimligtvis borgerligt, jag förstår inte varför man skulle vända sig till ett parti som kallar sig rött men vid närmare granskning håller med tidö om i princip allting.
Ur det perspektivet är det fullt rimligt att folk röstar på V för att straffa sossarna för deras högersväng.

Rent allmänt är det komiskt att läsa tråden: blattarna i förorten brukar knappt rösta. Men genom att hetsa och höja tonläget på alla plan lyckades högern få dem att börja rösta. Och vad är problemet? När folk med höga löner röstar borgerligt för att det passar deras ekonomiska intressen gnäller ingen, när fattiga gör likadant är det ett problem?

Vänstern är främst ett parti för kvinnliga akademiker i min värld.
Citera
2026-09-14, 15:32
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Men jag tror verkligen att majoriteten lämnar deras hemland för ett bättre liv där de kan starta om, och vill inget annat än att visa tacksamhet till landet som har öppnat dörraren för en.
Trollar du? Dominansbeteende är inte att visa tacksamhet. Att leva på svenskars presstöd och föreningsstöd och sedan använda denna plattform till att häva ur sig tirader som hur mycket man hatar svenskar (Somar Al-Naher, Rashid Musa, Bilan Osman mfl) är inte att visa tacksamhet.

Att skrika "jag vill ha mer" i snyftreportage är inte att visa tacksamhet.
Citera
2026-09-14, 15:36
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user21189
Rent allmänt är det komiskt att läsa tråden: blattarna i förorten brukar knappt rösta. Men genom att hetsa och höja tonläget på alla plan lyckades högern få dem att börja rösta. Och vad är problemet? När folk med höga löner röstar borgerligt för att det passar deras ekonomiska intressen gnäller ingen, när fattiga gör likadant är det ett problem?
1 - Ingen i förorten har en aning om vad svensktalande höger säger. Allt de vet är vad arabisktalande vänster påstår att högern har sagt.
2 - Det är skillnad på att uppbära lön och att uppbära bidrag. Bidragsparasiterna kommer givetvis att rösta på parasitära partier som gynnar transferiatet.
Citera
2026-09-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user21189
Jag röstade på tidö 2022 och vänsterpartiet 2026.

Läste så mycket om att VP var antisemiter, och det är trots allt den bästa kvalitetsstämpel som finns.

För att vara något mer seriös: om man ska rösta rött är en röst på sossarna ("vi ska inte låsa in 13-åringar i fängelse, men 14-åringar går bra" och "det tidö gjort mot a-kassan är fruktansvärt, men vi ska inte ändra tillbaks") är ju absurd.

Om man tror att man får ett bättre samhälle av att sänka bidrag och olika sorters ersättningar så röstar man väl rimligtvis borgerligt, jag förstår inte varför man skulle vända sig till ett parti som kallar sig rött men vid närmare granskning håller med tidö om i princip allting.
Ur det perspektivet är det fullt rimligt att folk röstar på V för att straffa sossarna för deras högersväng.

Vänstern är främst ett parti för kvinnliga akademiker i min värld.
Vänstern är idag kapat av muslimer. Det är framtidens Nyans.
Citera
2026-09-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
I bl.a Gammlegården i Kristiansrad får V 50% på Rosengård något liknande. Det är tydligt att islam avgjort valet. Hur ser det ut hos er? Är V det nya Nyans? Är det total kört nu?
Om nu bara tillräckligt många andra partier kom överens så blev V isolerad och utan inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in