2026-08-21, 09:56
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Det här är en bra serie. Jag såg förra säsongen förra året, men jag var tvungen att se den igen för att hänga med i säsong 2.
Citera
2026-08-21, 11:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Det här är en bra serie. Jag såg förra säsongen förra året, men jag var tvungen att se den igen för att hänga med i säsong 2.
Började se om säsong 1 igår så att man hänger med i säsong 2. Riktigt bra serie!
Citera
2026-08-27, 19:30
Medlem
Säsong två fokuserar en hel del på att Sophia Craven är Victoria Burkeham med diagnosen DID (Dissociative Identity Disorder). Hon får kämpa med sig själv -- sina två jag... En sorts "character development", men ändå inte eftersom hon har varit mördaren hela tiden -- det avslöjades ju i slutet av första säsongen. Jag undrar om någon psykoanalytisk skola skulle tycka att att det är en bra fallbeskrivning?

Den något slafsiga "Kommisarie Kilburn" är kär i henne och skiter i sin familj.

Det blir en sorts "grande finale" när Sophia/Victoria återvänder till scenen för barndomens incest -- som inte är speciellt övertygande.

Säsong två kändes lite blek i allt sitt förklarande av det som tidigare hänt, mycket av mystiken försvann (förklarades). På plussidan var den kanske något mindre PK.

Polischefen Verity Pound ser ut som ett vandrande spöke; stackars henne.
Citera
2026-08-28, 09:03
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema

På plussidan var den kanske något mindre PK.
På vilket sätt är den mindre PK?
Citera
2026-08-28, 14:20
Medlem
Citat:
På vilket sätt är den mindre PK?

Det var mer accentuerat i säsong I, med den korrupte manlige snuten m.m. Men jag kanske bara blev lite mindre chockad när all PK redan hade etablerats. Vad tycker du?
Citera
2026-08-28, 14:31
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Det var mer accentuerat i säsong I, med den korrupte manlige snuten m.m. Men jag kanske bara blev lite mindre chockad när all PK redan hade etablerats. Vad tycker du?
Jag tycker att det är lika mycket PK i säsong 2 med Jeanette som är är ihop med en neger och har ett lesbiskt förhållande. Så var det i första säsongen också. Men annars en väldigt bra serie.
Citera
2026-08-31, 16:43
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är lika mycket PK i säsong 2 med Jeanette som är är ihop med en neger och har ett lesbiskt förhållande. Så var det i första säsongen också. Men annars en väldigt bra serie.

Ja, PK-ismen fortsätter så klart i säsong II. Minus en korrupt vit snut från säsong I -- att de inte lade till en ny sådan...

I och med "the great reveal" (Craven/Burkeman) tappade serien lite fart tycker jag och i sin helhet är serien, förutom den extrema PK-ismen, lite väl träig i skådespeleriet (jag gillar annars Eve Myles).

Jag vet inte om jag skulle rekommendera serien till någon jag känner - typ: "den här måste du se"! Förutom det lite ovanligt "blodiga" i säsong I är det bara som vilken krimi som helst enligt Mall 1A (plus den outhärdliga PK-ismen). 2/5 i betyg.
Citera
2026-09-01, 07:52
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ja, PK-ismen fortsätter så klart i säsong II. Minus en korrupt vit snut från säsong I -- att de inte lade till en ny sådan...

I och med "the great reveal" (Craven/Burkeman) tappade serien lite fart tycker jag och i sin helhet är serien, förutom den extrema PK-ismen, lite väl träig i skådespeleriet (jag gillar annars Eve Myles).

Jag vet inte om jag skulle rekommendera serien till någon jag känner - typ: "den här måste du se"! Förutom det lite ovanligt "blodiga" i säsong I är det bara som vilken krimi som helst enligt Mall 1A (plus den outhärdliga PK-ismen). 2/5 i betyg.

Bortsett från att den är PK, så tycker jag att både säsong 1 och säsong 2 är riktigt bra.
Citera
2026-09-14, 15:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Bortsett från att den är PK, så tycker jag att både säsong 1 och säsong 2 är riktigt bra.
Tror du det kommer säsong 3?
Hur tolkade du sista scenen i sista avsnittet i säsong 2?
Citera
2026-09-15, 08:13
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tror du det kommer säsong 3?
Hur tolkade du sista scenen i sista avsnittet i säsong 2?

Ja, hon kom ju undan så det kanske blir en till säsong. Man kan ju hoppas på en säsong 3.
Citera
2026-09-15, 13:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ja, hon kom ju undan så det kanske blir en till säsong. Man kan ju hoppas på en säsong 3.
Ja, det får vi hoppas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in