2026-09-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
det är alltså utvecklingen med löner, inflation och den ständiga tillväxten som utgör du vinner på ditt boende, köpa boende är som en aktie, man måste köpa rätt bostad med rätt förutsättningar för värdeökning, som jag lagt upp tidigare i tråden är exakt vart jag bor, jag flytta in 2020 augusti köte för 1,96mlij en 3a, nu säljer grannar exakt lika 3or för närmare 3 milj, dvs på dessa år nu under en lågkonjunktur har den ökat med 1 milj nästan.

Ja men toppen, en miljon upp var 5:e år då. Så 4 miljoner 2030 och 5 miljoner 2035. På den här tiden har lönen gått upp med 2% per år och matjättarna fortsätter höja priserna i takt med momssänkningar men ni boomers kan ju börja byta bostäder med varandra med bankens monopolpengar när den yngre generationen inte vill pröja 15k bara i ränta för att bo i en rutten BR i Umeå.

Såna som du är problemet med dagens samhälle.
Citera
2026-09-14, 06:10
Medlem
Citat:
Vad du berätta är att du inte kan ekonomi, du kan inte heller inflation, du förstår inte heller löneökningar, dessa hänger ihop hur allt utvecklas i samhället, förut kosta en ny volvo 300000kr nu betalar folk 600000kr för en ny volvo, dvs att folk ger över en halv mille för en bil utgör en bostad för 3 miljoner inte är så dyrt, man leasar en bil för 4-5000kr månad, har man då låg boendekostnade ger detta mycket förmånliga lån låna du på din bostad till volvon kosta det dig bara 936kr månad om du inte amoterar och får ränte avdrag., resterande kan du spara på fonder.

det är alltså utvecklingen med löner, inflation och den ständiga tillväxten som utgör du vinner på ditt boende, köpa boende är som en aktie, man måste köpa rätt bostad med rätt förutsättningar för värdeökning, som jag lagt upp tidigare i tråden är exakt vart jag bor, jag flytta in 2020 augusti köte för 1,96mlij en 3a, nu säljer grannar exakt lika 3or för närmare 3 milj, dvs på dessa år nu under en lågkonjunktur har den ökat med 1 milj nästan.

Det finns ingen 3a i hela landet som kostade 2 miljoner år 2020 och 3 miljoner idag. 2 miljoner år 2020 skvallrar om att det inte är ett speciellt populärt område, och dessa har gått riktigt dåligt de senaste 5 åren.
Citera
2026-09-14, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ingen 3a i hela landet som kostade 2 miljoner år 2020 och 3 miljoner idag. 2 miljoner år 2020 skvallrar om att det inte är ett speciellt populärt område, och dessa har gått riktigt dåligt de senaste 5 åren.
Jag har tidigare på tråden lagt ut vart jag bor och hur folk säljer nu för 1milj mer, dvs på dessa 6år. det gick för samtliga o se att det jag berätta är sant.

Vad jag tror är en pandemi effekt, jag köpte under pandemi när vi hade lite restriktioner, centrum var inte lika populärt, sedan avveckla sossarna kärnktraftverk och elpriser gick upp,detta gjorde boendekostnader på hus öka, genom ökade energikostnadet för hus lyfte det upp lägenheterna i pris, samt pandemin släppte.

Blev själv ordförande för föreningen o fick kämpa för att hålla nere avgifterna o undvika större avgiftshöjningar, många sämre föreningen fick större avgifts höjningar men inte vår, detta utgjorde folk börja köpa utefter föreningens ekonomi, fick många samtal om vi skulle höja avgifterna, nej inga stora avgifts regleringar kommer göras,

Det är så enkelt att avgiften är en av orsakerna en BRF ökar kraftigt i värde, låga avgifter ger större låneutrymme.
Citera
2026-09-14, 07:30
Medlem
Citat:
Jag har tidigare på tråden lagt ut vart jag bor och hur folk säljer nu för 1milj mer, dvs på dessa 6år. det gick för samtliga o se att det jag berätta är sant.

Vad jag tror är en pandemi effekt, jag köpte under pandemi när vi hade lite restriktioner, centrum var inte lika populärt, sedan avveckla sossarna kärnktraftverk och elpriser gick upp,detta gjorde boendekostnader på hus öka, genom ökade energikostnadet för hus lyfte det upp lägenheterna i pris, samt pandemin släppte.

Blev själv ordförande för föreningen o fick kämpa för att hålla nere avgifterna o undvika större avgiftshöjningar, många sämre föreningen fick större avgifts höjningar men inte vår, detta utgjorde folk börja köpa utefter föreningens ekonomi, fick många samtal om vi skulle höja avgifterna, nej inga stora avgifts regleringar kommer göras,

Det är så enkelt att avgiften är en av orsakerna en BRF ökar kraftigt i värde, låga avgifter ger större låneutrymme.

Ja jag såg den. Du la ut ett slutpris 2020 vs ett slutpris 2023. Det är 2026 idag. Den trean kanske är värd 2 miljoner, om ens det.
Citera
2026-09-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja jag såg den. Du la ut ett slutpris 2020 vs ett slutpris 2023. Det är 2026 idag. Den trean kanske är värd 2 miljoner, om ens det.
Bara för 1 vecka sedan såldes en till 3a för ,2,8milj i samma fastighet. det menas samtliga fortsätter o gå upp, vi har ännu halvdassig konjunktur, vänta tills den vänder o sossarna har höjt alla energikostnader, det kommer hjälpa lägenheter upp ännu mer i pris.
Citera
2026-09-14, 07:45
Medlem
Citat:
Bara för 1 vecka sedan såldes en till 3a för ,2,8milj i samma fastighet. det menas samtliga fortsätter o gå upp, vi har ännu halvdassig konjunktur, vänta tills den vänder o sossarna har höjt alla energikostnader, det kommer hjälpa lägenheter upp ännu mer i pris.

Nej det gjorde det inte . Den du syftar på är 82 kvadratmeter, dvs 10 kvadratmeter mer och det är en potentiell 4a. Och den såldes för 2,8 dvs 34400kr per kvadratmeter. Inte en chans att du säljer en trea för 3 miljoner i den föreningen, det finns ingen marknad för att bära de priserna där.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2026-09-14 kl. 07:55.
Citera
2026-09-14, 08:35
Medlem
Citat:
Det var väl det jag falsifierade med data från Booli. Dvs vad som sålts på den adressen.
Citera
2026-09-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
men ni boomers kan ju börja byta bostäder med varandra med bankens monopolpengar
kordiroven berättar om sin verklighetskontakt.

Citat:
när den yngre generationen inte vill pröja 15k bara i ränta för att bo i en rutten BR i Umeå.
Ja vill dom att den skall bli mindre rutten måste dom betala lönekostnaderna för hantverkarna och då får dom pröjsa ännu mer per månad.

Du liksom alla andra utan verklighetskontakt förstår inte att priserna bara är kostnader.

Enda sättet att något skall bli relativt billigare är genom produktivitetsökning.
Och produktivitetsökning får man genom att privatkapitalistiska profitjägare investerar i arbete med att jobba fram produktivitetsökning. Och det gör dom om dom ser vinstmöjlighet.
Men desto mer man stryper ned vinstmöjligheterna och rånar sparare på kapitalet, så försvinner sådant arbete och stagnation uppstår.

Citat:
Såna som du är problemet med dagens samhälle.
Är det inte så gott som alla som är problemet när kordiroven får bestämma.
Citera
2026-09-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Vad är det du inte förstår?
Det är inte jag som inte förstår.

Jag kan beskriva precis vad som händer i bankens balansräkning.

Citat:
Att banker får skapa pengar via utlåning och kan låna ut mycket mer pengar än man faktiskt har? Vill du lära dig så kan du läsa på hos riksbanken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
Riksbankens beskrivning vänder sig till svårt okunniga (som t ex du). Och är därför svårt slafsig så att ni skall förstå på eran nivå.

Det är inte så att banken "sätter in några pengar" utan banken skuldsätter sig till låntagaren. Och den skuldökningen bokförs under inlåning från allmänheten. Glöm det med "pengar". Detta handlar om fordringar.

Citat:
Väntar fortfarande på svar. Förklara varför Stockholm med landets högsta löner och landets största efterfrågan på bostäder har en prisökning som saktat ned jämfört med landet i övrigt?
Steg ett är att du visar att ditt påstående är sant.
Och det har du inte gjort.
Citera
2026-09-14, 09:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I Sigtuna får ungdomen ut ca 15988 kr, med 19k i lön. Kvar efter hyra är då 6'588 kr. Jag tror inte Finansinspektionen skulle gå med på att banker lånar ut där löntagaren har så lite kvar.

Men det där är väl bättre i sig än att någon stackars ungdom skall bo kvar hemma. Givet att ungdomen är desperat att komma hemifrån.

Blir svettigt att spara ihop till kontantinsats med 19k brutto och att hyra.

Men när stackaren fått ihop 77 ksek kan denne kanske köpa den här istället.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=3017783&utm_source=booli&utm_medium=refe rral&utm_campaign=till-salu&utm_content=sodergatan%2B5b

Då blir det ca 4300 kr/månad istället. Klart mindre. Och lättare att spara ihop större kontantinsats med lägre utgift för boende.

För att kunna köpa denna med 77k i kontantinsats behöver man dock komma upp i 21000/månaden i lön.

19 K ? Vilken yrkesgrupp har heltidslön på 19 tusen.

Ingångslön städ 28.800 kr
Ingångslön butikspersonal 26,600 kr
Ingångslön personlig assistent 25.00 kr
Citera
2026-09-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
19 K ? Vilken yrkesgrupp har heltidslön på 19 tusen.

Ingångslön städ 28.800 kr
Ingångslön butikspersonal 26,600 kr
Ingångslön personlig assistent 25.00 kr
Fråga inte mig om det. Om du hade läst inläggen så hade du sett att det inte är jag som hittat på 19k brutto. Utan jag bara besvarat den som nämnde den lönen.

Fråga istället den som skrev 19k.
Senast redigerad av ekbo251 2026-09-14 kl. 10:28.
Citera
2026-09-14, 10:53
Medlem
Med den nya fastighetsskatten kommer det att bli omsättning och prisnedgång på bostadsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in