2026-09-14, 07:47
Medlem
Ja, man kan undra... Därför att många invandrare röstade nog på Vänsterpartiet, MP och sossarna av ren desperation. De är rädda de kommer förlora sina bidrag eller utvisas...

Det finns också svenskar som är "desperata" på grund av att de fruktar skatter och priser kommer att stiga, och möjliga negativa effekter av ökad invandring. Även rädsla för brottslighet spelar såklart in...

Svenskar i allmänhet i form av varandes majoritet, var dock inte desperata nog för en borgerlig seger... De röstade inte främst för att rädda sig själva från någon möjligen annalkande katastrof, utan även till stor del pga slentrian och ideologiska hänsyn.

Under förra valet var det lite annorlunda, då skyhög brottslighet skrämde många och där ansågs överlag de borgerliga och SD ha bättre politik. Debatten var mycket på deras egen planhalva, och den strategin borde de ha kommit ihåg inför detta valet...

Sen var under förra valet förstagångs-väljare något som också avgjorde, och de drevs delvis av desperation. Unga killar som var rädda för att rånas eller utsättas för annan brottslighet, valde helt enkelt SD för sin egen säkerhet.

Så ironiskt nog, kan Tidös politik som faktiskt sänkt viss brottslighet som t.ex. skjutningar, ha bidragit till färre röster från grupper som nu är mindre uppskrämda.

Sen kan det vara kulturellt också såklart... Asylinvandrare kommer från regioner där överlevnad är en prioritet, något man kan kanske tycka det också borde vara här. De litar inte heller på myndigheter och tar första bästa parti som erbjuder dem säkerhet...

Det innebär att den mest desperata sidan vann, och den sida var hos en stor del av deras väljare, de lyckats piska upp en känsla av ren desperation. För unga svenska tjejer som röstar på de rödaste partierna, handlar det om "medmänsklighet", "miljö" och annat. För asylinvandrare, ren rå överlevnad. Vilket kanske är ännu en läxa för Tidö, att inse att invandrare har blivit en maktfaktor och att försöka i högre grad säkra deras röster.

Har jag rätt eller var det något annat? Det som talar för det, är att MP och specielllt Vänsterpartiet gick ganska starkt framåt, vilket möjligen till stor del avgjorde valet...

Vad tror och tycker ni?
Senast redigerad av Snobird 2026-09-14 kl. 07:53.
Citera
2026-09-14, 08:09
Medlem
pn222jws avatar
Jag tror ambivalensen avgjorde mycket, det vill säga att många väljare varken gillade den ena eller lockades av den andra sidan så mycket. Att det då blir oavgjort avspeglar en likgiltighet.
Citera
2026-09-14, 08:15
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad tror och tycker ni?
Jag tror inte det är så djupt. Folk tycker att regeringen gör ett dåligt jobb, så de röstar på andra sidan. Sen tycker de att den nya regeringen också gör ett dåligt jobb, så de röstar på andra sidan nästa gång. Så går det, fram och tillbaka, medan allting går åt helvete och svennebanan blir fattigare och fattigare.
Citera
2026-09-14, 08:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Rösterna på afs avgjorde valet, varje röst på afs gav två åt ljugmagda, Tack så jävla mycket era imbecilla ärthjärnor som röstade på afs.
Citera
2026-09-14, 08:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Rösterna på afs avgjorde valet, varje röst på afs gav två åt ljugmagda, Tack så jävla mycket era imbecilla ärthjärnor som röstade på afs.

Det gäller även skiten som röstade på ÖP som de av någon konstig anledning trodde skulle komma in.
Citera
2026-09-14, 08:32
Medlem
triptykens avatar
För min del är det ju ideologi mer än nåt annat. Jag röstade på det som låg närmast mina åsikter så det blev V. Samtidigt så skulle jag inte rösta på M, Kd, eller SD för allt smör i småland för deras inställning när jag var ung om oss bögar. Eller hur deras egna ser på oss nu när dom tror kameran är av.
Kan mycket väl vara samma med folk som har invandrarbakgrund. Man känner sig inte så otroligt peppad på någon som förklarar att man är ett as i fyra år. Däremot Kd har ju ett litet kader av konservativa lallare och L har flera röstare som ser sig som höger men avskyr SD och M.

Samtidigt tycker jag tidölaget har vart genuint ... dåliga är ju ideologiskt mer, men "klantiga" är nog mer passande. Dom har vart en Mona Sahlin i godisbutiken i sitt arbete kring lagar, reformer och uttalanden. Och jag köper inte att deras raljerande papphammarska populism är en ideologisk grund utan att dom helt enkelt inte klarat av uppgifterna.

Men - det jag vill lägga fram är att valresultaten verkligen inte ska ses som ett nederlag för Tidölaget. Visst SD gjorde ett katastrofval, men dom håller fortfarande grepp om den sidan. L lyckades - genom att lova mer eller mindre allt mellan himmel och jord, göra varenda allians möjlig, krama vem som helst som dök upp genom dörrn - gå från totalt nederlag med 2% till att öka jämte sitt förra val! Kd står glatt och puttrar uppåt. Och S har fortsatt sjunka ihop och blöder röster till V och Mp.
Vad som såg ut som walkover för några månader sen har blivit en rysare. Även om jag inte gillar tidölaget kan man inte vifta bort en sån återmarsch.
Citera
2026-09-14, 09:36
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ja, man kan undra... Därför att många invandrare röstade nog på Vänsterpartiet, MP och sossarna av ren desperation. De är rädda de kommer förlora sina bidrag eller utvisas...

Ja, i Rinkeby fick väl enbart Vänsterpartiet drygt 60%. Där ses det väl som något positivt med Hamaskopplingar och löften om att ingen där fortsatt ska behöva arbeta heller.
Citera
2026-09-14, 09:59
Medlem
En anledning är nog att en del SD väljare valde soffan. I Skåne, Halland och Blekinge där SD är starkast har valdeltagandet fallit med ca 3% utom i Malmö kommun där valdeltagandet just nu ligger på samma som 2022.

Övriga partier ligger kvar på samma resultat som 2022, men då FI och nyans har lagt ner och öp tillkommit gynnar det de dödgröna.

Ska bli spännande att se om inte det sista mandatet vandrar tillbaka till tidö-gänget, borgarna brukar få fler onsdagsröster.

Hur många miljarder till hamas kommer krävas för att Maggan ska sy ihop en regering? Hur många nyvalda vänsterpartister kommer bli vildar när nästa runda skandaler kommer i oktober?
Citera
2026-09-14, 10:04
Medlem
SD förlorade nog röster till L pga Jimmies uppmaning till stödröstning.

Den var klantig han skulle ha sagt:

Vi behöver L i riksdan

Ni som tänker rösta på S V MP lägg en del röster på L o
är ni oroliga för att detta inte räcker då kan ju även Ni
C röstare bjuda L på röster
Citera
2026-09-14, 10:14
Medlem
12cms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
För min del är det ju ideologi mer än nåt annat. Jag röstade på det som låg närmast mina åsikter så det blev V. Samtidigt så skulle jag inte rösta på M, Kd, eller SD för allt smör i småland för deras inställning när jag var ung om oss bögar. Eller hur deras egna ser på oss nu när dom tror kameran är av.
Du röstade alltså på V pga av hur högern såg på dig som bög när du var ung? Ett parti infiltrerat av islamister som kommer putta dig från ett höghustak när de får makten. Klokt.
Citera
2026-09-14, 10:22
Medlem
Citat:

Det finns också svenskar som är "desperata" på grund av att de fruktar skatter och priser kommer att stiga, och möjliga negativa effekter av ökad invandring. Även rädsla för brottslighet spelar såklart in...

Svenskar i allmänhet i form av varandes majoritet, var dock inte desperata nog för en borgerlig seger... De röstade inte främst för att rädda sig själva från någon möjligen annalkande katastrof, utan även till stor del pga slentrian och ideologiska hänsyn.

Under förra valet var det lite annorlunda, då skyhög brottslighet skrämde många och där ansågs överlag de borgerliga och SD ha bättre politik. Debatten var mycket på deras egen planhalva, och den strategin borde de ha kommit ihåg inför detta valet...

Sen var under förra valet förstagångs-väljare något som också avgjorde, och de drevs delvis av desperation. Unga killar som var rädda för att rånas eller utsättas för annan brottslighet, valde helt enkelt SD för sin egen säkerhet.

Så ironiskt nog, kan Tidös politik som faktiskt sänkt viss brottslighet som t.ex. skjutningar, ha bidragit till färre röster från grupper som nu är mindre uppskrämda.

Sen kan det vara kulturellt också såklart... Asylinvandrare kommer från regioner där överlevnad är en prioritet, något man kan kanske tycka det också borde vara här. De litar inte heller på myndigheter och tar första bästa parti som erbjuder dem säkerhet...

Det innebär att den mest desperata sidan vann, och den sida var hos en stor del av deras väljare, de lyckats piska upp en känsla av ren desperation. För unga svenska tjejer som röstar på de rödaste partierna, handlar det om "medmänsklighet", "miljö" och annat. För asylinvandrare, ren rå överlevnad. Vilket kanske är ännu en läxa för Tidö, att inse att invandrare har blivit en maktfaktor och att försöka i högre grad säkra deras röster.

Har jag rätt eller var det något annat? Det som talar för det, är att MP och specielllt Vänsterpartiet gick ganska starkt framåt, vilket möjligen till stor del avgjorde valet...

Vad tror och tycker ni?

MP ökade p.g.a. babbel om klimatmål hela mandatperioden som fick stå oemotsagt mer eller mindre.
V ökade p.g.a. av det utbredda judehatet och Palestinakonflikten. Var så säker.

Både dessa tar ju dock inom blocket, från S så det har nog inte spelat nån roll.

Jag tror att om Tidöpartierna hade ägnat tid åt att bara kritisera Vänsterblocket så hade de nog sänkt dom, de hade nog låtit tjatiga eller osympatiska inför osäkra väljare. Jag vet faktiskt inte.

Samtidigt finns Magdamoderaterna som kanske hade tyckt om det och fattat mer då om politiken som erbjuds på Vänstersidan.

Det vi vet nu, i med att det är så jämnt är att Vänsterblockets brist på politik, insikt, gemensamhet eller ens samarbetsförmåga gjorde att det blev ett väldigt jämnt val.

Nu fattas det bara att de skrider till verket med deras totala kaos och väljarna kommer se det som var uppenbart som fan redan från början... Hur ska man annars utläsa situationen? De hade ingenting att erbjuda, bara kaos och det kommer översättas till verklighet snart som också Vänsterväljare blir drabbade av.
Citera
2026-09-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
SD förlorade nog röster till L pga Jimmies uppmaning till stödröstning.

Den var klantig han skulle ha sagt:

Vi behöver L i riksdan

Ni som tänker rösta på S V MP lägg en del röster på L o
är ni oroliga för att detta inte räcker då kan ju även Ni
C röstare bjuda L på röster

Det hade nog inte räckt då för att L riksdagsplatser. Varför skulle S, V och MP stödja L eller C?

SD kan va bittra över att inte få statsministerkandidaten, men vad ska dom göra? Gambla med att L inte kommer in? Då förlorar de definitivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in