2026-09-13, 11:20
Medlem
Hookes avatar
15 papp låter lite mycket även om bara hälften av det är böter (resten verkar vara advokatkostnad), men inga skadestånd. Skulle väl vara enklare att lösa detta (och framtida olägenheter) med utvisning.
Citera
2026-09-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.dn.se/sverige/slangde-kartonger-pa-marken-kvinna-och-pojke-doms-till-boter/

En kvinna och en pojke döms för nedskräpning efter att de lämnat kartonger på marken vid en återvinningsstation i Stockholmsområdet. Händelsen fångades av en övervakningskamera, vilket blev avgörande bevisning.
Pojken döms till 1 500 kronor i böter, medan kvinnan får 30 dagsböter à 230 kronor, totalt 6 900 kronor, samt ska betala drygt 8 500 kronor i advokatkostnader.
Pojken hävdade att han trodde att kvinnan skulle ta hand om kartongerna och att han var mycket trött och ville att det skulle gå snabbt. Kvinnan uppgav att två kartonger inte fick plats i containern och därför ställdes bredvid den. Tingsrätten ansåg dock att båda hade agerat medvetet och därmed haft uppsåt att skräpa ned.
Att de inte kände till att det var förbjudet friade dem inte från ansvar. Kommunen uppgav dessutom att städningen av en nedskräpad återvinningsstation kan kosta över 7 000 kronor, bland annat på grund av användningen av kranbil.
Åklagaren förklarar att nedskräpning faller under allmänt åtal, vilket innebär att åklagare i princip är skyldiga att väcka åtal när ett brott har begåtts och bevisningen är tillräcklig.

Äntligen, hoppas att det blir standard med kameror på alla avfallsstationer etc.
(Artikeln sammanfattad av AI).

det svenska sammanbrottet är totalt, varje gång när någon vanlig knegare slängt någon tidning bredvid soptunnan så är det tiotusentals kr i böter, jag hade en påtänd knarkare som försökte tränga sig in hos min exflickvän när hon hade små barn hemma, han slog på rutorna och drog i handtagen, han var helt okänd för henne och hade tidigare på kvällen stökat runt i området. Polisen grep honom och hon gjorde polisamälan- som läggs ned!

så detta följer vanliga processen- är du laglydig och gör en liten dum sak så åker du dit på tiotusentals kronor i böter, är du vaneförbrytare utan tillgångar= du släpps.
Citera
2026-09-13, 14:36
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Helt sjukt. Visar att det säkraste är att slänga sitt skräp i diket. Bara att öppna dörren, ut med det. Ingen övervakningskamera.
Jag brukar ta med mig soppåsen och skicka i diket längs en enslig skogsväg när det är länge till nästa tömning men tunnan börjar bli full.
Mycket praktiskt. Man får variera var man slänger så att det inte blir en hög på ett ställe. Naturen måste hinna ta hand om det först.

Bäst är att tömma ur påsen istället för att kasta hela, det blåser in i skogen och förmultnar då plus att djuren käkar.

Jag har ett bra ställe för att bli av med bildäck en bit bort, det är en rejäl nerförsbacke i skogen och man ser aldrig mer däcken. Ser roligt ut när det rullar iväg i typ 50 knyck nerför.
Senast redigerad av knarkhitler 2026-09-13 kl. 14:46.
Citera
2026-09-13, 15:12
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Nu hänger jag inte med... De använder väl någon form av kranbilar när containrarna töms som vanligt, vad skulle skillnaden vara om det ligger skräp bredvid?

Jag har jobbat med städning av Återvinningsstationer - det var ett skitjobb.

Man anväder endast kranbil med klo när det är ett berg av sopor i närhet av stationen, eller det är tungt, eventuellt byggnadsavfall, kring burkarna.
Det kostade flera tusen kronor, fick vi höra flera gånger, 10'000 kr var en siffra som slängdes runt mycket. Nu skickade dom inte ut bilen för ett par kartonger, men städarna får ju avgöra, när mängden uppgår till tillräcklig att det är bäst att skicka kranbil, med klo.

Nu vet jag. Eftersom stationerna inte längre städas av vem-det-nu-än-var så är det i stort sett bara kranbil med klo som gör städandet nuförtiden.
Senast redigerad av RickRozay 2026-09-13 kl. 15:18.
Citera
2026-09-13, 15:33
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Det är bara att titta på negrernas egna länder.
Det ser för jävligt ut där. Och det beror på negrerna. Inte på något annat.
Det är verkligen helt värdelöst att släppa in dem i vita länder. Särskilt för de som säger sig bry sig om miljön.
Är du säker på att det inte är de forna kolonialländernas fel?
Citera
2026-09-13, 15:35
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Det skulle underlätta om det stod uppsatt vid behållarna en tömnings plan.
Ska man gissa vad du talar om?
Citera
2026-09-13, 16:56
Medlem
0A0As avatar
Är det återvinningsstationen vid Majorsvägen 6 i Järfälla? Den ligger ett stenkast ifrån ett flertal särskilt utsatta områden i Västerort.
Senast redigerad av 0A0A 2026-09-13 kl. 17:09.
Citera
2026-09-13, 17:20
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Ska man gissa vad du talar om?
Fattar att du har problem med sopsorteringen.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2026-09-13 kl. 17:23.
Citera
2026-09-13, 17:55
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Fattar att du har problem med sopsorteringen.

Du har problem med grammatik. Jag förstod vad du skrev, men fick läsa ditt inlägg tre gånger innan din poäng gick fram. Jag ska hjälpa dig:

Det skulle underlätta om det fanns en skriftlig tömningsplan uppsatt vid behållarna så det gick att förstå hur länge det är tänkt att behållarna kommer vara överfulla.
Citera
2026-09-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Herregud, såhär anala lagar finns väl bara i Sverige. Det är högst rimligt att om containern är full så ställer man sakerna i anslutning till containern, så kommer ju sopfolket lasta in kartongerna sedan när de kommer med en ny tom container. Hur rimligt är det att undersåtarna som kånkat iväg till värsta sopstationen ska behöva TA MED SIG SKRÄPET HEM IGEN???

Svenskarna behöver göra uppror mot källsorteringen och slänga skräpet på offentlig plats där ingen ser, t ex trapphus. Det gjorde jag när jag bodde i Sverige och de stängde sopnedkasten.

Så det var du!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ställde en gång i tiden en Sellbergs-sopbil över natten vid en brygga i Stockholms skärgård för att jag snabba på tömningen av sopbåten följande morgon. På morgonen kom jag ej fram till förarhytten för att folk ställt trasiga plastbåtar(!!!) järnsängar(!) och övrig allsköns bråte kring fordonet.

Signaturen Skattebrott är ett "Bara jag"-as.

Tänkte inte på det.....
Citera
2026-09-13, 18:01
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Du har problem med grammatik. Jag förstod vad du skrev, men fick läsa ditt inlägg tre gånger innan din poäng gick fram. Jag ska hjälpa dig:

Det skulle underlätta om det fanns en skriftlig tömningsplan uppsatt vid behållarna så det gick att förstå hur länge det är tänkt att behållarna kommer vara överfulla.
Och du har grava problem med läsförståelsen, det var inte jag som skrev det inlägget, 😃.
Men jag förstod det direkt utan någon omläsning.
Citera
2026-09-13, 18:04
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Och du har grava problem med läsförståelsen, det var inte jag som skrev det inlägget, 😃.
Men jag förstod det direkt utan någon omläsning.

När jag möts med fakta så backar jag!

Men man gör bäst i att skriva så tydligt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in