Igår, 12:09
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med detta inlägg! Bra! Vill bara komplettera.

I Elområde 1 i Norrland byggde de en elledning över till Finland. Direkt när den var klar steg elenergipriserna i översta Norrland.

När Bolund (mp) var energiminster i den sista sosse-regeringen ville han stänga 2 reaktorer i Ringhals. Vattenfalls styrelse vägrade. Då bytte de ut styrelsen till den nuvarande med kärringen Borg som generaldirektör. Hon drev igenom nedläggningen av två reaktorer vilket är mer än 2000 MW. Bolund och de andra idioterna i mp sa att det är inga problem, det finns vindkraft i Norrland. Men överföringen har en flaskhals mellan elområde 2 och 3 kring Söderhamn. Maximalt 7000 MW kan överföras där och det var redan hårt lastat. Så ytterligare 2000 MW gick inte. Då fick de köpa elen från Norge och andra länder i södra Sverige när det var brist.

Vad gäller nedläggningen av två reaktorer i Ringhals så är reaktorerna ej sabbade. Det kräver tillstånd från Strålskyddsmyndigheten och det har de inte. Nej, det är enbart ett ställverk som de förstört med ”slägga”. Att bygga ett nytt ställverk tar cirka två månader. Frågan är varför de inte fixar igång Ringhals? Vem motarbetar?

Vad gäller elområden så är det ett påhitt av Svenska kraftnät för att danskarna anmälde Sverige till EU för att vi inte ville sälja el billigt till dem när vi behövde den i Sverige. Då hittade svk på elområden där priset var högre i söder där danskarna får el. Finland har bara ett elområde i hela landet.

Att de bygger serverhallar med billig el till amerikanska bolag förstår jag inte. Varför tar de inte riktigt bra betalt? I Norrland finns det även serverhallar som håller på med bitcoin-mining med subventionerad el. Men sosse-politikerna tycker väl denna skit är en viktig elektrifiering av vår industri!

Men om nu sosse-packet och miljömupparna vinner valet idag kan vi nog räkna med att de kör landet åt helvete.

Chansen är stor att sossarna vinner. Nåväl...

Några frågor uppstår:

1. När kom dessa idiotiska elpris-områden upp i Swedenistan dvs. när infördes de?

2. Så du menar att regeringen medvetet har lagt område 4 (oftast dyraste el i hela swedenistan) där den är nu för att kräva danskarna på grova pengar? (har jag förstått dig rätt)?
Citera
Igår, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Jag satt och fundera på hur I-länderna Japan och Sydkorea kan ha billigare elpriser än oss (båda tar enbart 1 kr per använd kWh i slutändan på elfakturan)?

Är det för att de har en billigare propp för hela deras olika bostadskomplex som finns i deras städer och orter? Jag själv bor i bostadsrätt i västerås och vet att bostadsrätten har 20 A som elpropp.
Vet inte hur det ligger till med den sak i dessa ovannämnda länder.
Jag vet att vi betalar mycket skatter i vårt land, men jag räknade ut att jag betalar i slutändan hela 5 kr för varje jxla kWh el jag har använt här i västerås. Det väldigt mycket för en enkel bostadsrätt som använder mindre än 100 kWh varje månad.
Finns det någon jxvla förklarning för att jag blir bara arg och förbannad när jag tänker på detta förräderi och bedrägeri.

Källa (här har jag utgått i från 300 kWh el per månad ):

KEPCO:s (Sydkoreas största elbolag) tariff :

0 till 300 kWh: 120 won/kWh
301 till 450 kWh: 214,6 won/kWh
Över 451 kWh: 307,3 won/kWh
grundavgift: 1 600 won
klimat/miljö + bränsletillägg: ungefär 14 won/kWh
därefter 10 % moms och 3,7 % elindustrifond.

Om vi tar det billigaste förbrukningen på 300 kWH i månaden

Det ger ungefär:

40 000–45 000 won/månad ≈ 288–325 kr

eller cirka

ca 1,00 kr/kWh totalt.

Beräkning för en elfaktura i Tokyo utifrån TEPCO (Japans största elbolag) :

Beräkning Yen
Grundavgift 30 A 935,25

300 kWh 300 × 36,40 10920
Elhandel totalt 11855

Bränslekostnadsjustering 300 × −10,96 −3 288,00 (någon avgift som minskas för att reglera tariffen)
Förnybarhetsavgift 300 × 4,18 +1 254,00 (japanska regeringen hjälper till och subventerar)
Slutpris 9 821 yen

Det ger ungefär:

9821 yen/månad ≈ 620 kr

eller cirka

ca 0,74 ≈ 1 kr/kWh totalt.

Japan och Korea styrs inte av personer som är förståndshandikappade och moraliskt korrupta.

De som är politiker i Sverige har i många fall inte personer med förstånd nog till att driva en liten verksamhet som en ICA-affär, när dessa odågor ska försöka styra ett land så kan det bara bli pannkaka av alltihop.
Citera
Igår, 13:36
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Chansen är stor att sossarna vinner. Nåväl...

Några frågor uppstår:

1. När kom dessa idiotiska elpris-områden upp i Swedenistan dvs. när infördes de?

2. Så du menar att regeringen medvetet har lagt område 4 (oftast dyraste el i hela swedenistan) där den är nu för att kräva danskarna på grova pengar? (har jag förstått dig rätt)?

En googling ger detaljsvar på dina frågor:

Sveriges fyra elområden infördes den 1 november 2011. Indelningen (SE1 till SE4) gjordes av Svenska kraftnät efter ett krav från EU-kommissionen.Bakgrunden var en anmälan från Danmark. Tidigare begränsade Sverige exporten av el till andra länder när det uppstod flaskhalsar i det svenska elnätet, vilket EU ansåg stred mot reglerna för den fria marknaden och diskriminerade utländska kunder. Genom att istället dela in Sverige i interna elområden hanteras begränsningarna i överföringskapaciteten via prisskillnader inom landet.
Citera
Igår, 13:45
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Japan och Korea styrs inte av personer som är förståndshandikappade och moraliskt korrupta.

De som är politiker i Sverige har i många fall inte personer med förstånd nog till att driva en liten verksamhet som en ICA-affär, när dessa odågor ska försöka styra ett land så kan det bara bli pannkaka av alltihop.

Tyvärr har du helt rätt!

Den högsta ansvariga för energipolitiken är fru Ebba Busch. Hon kan inte förklara skillnaden mellan energi och effekt. Det var även pinsamt när hon i en intervju med Messias Hallberg skulle förklara hur Sveriges elnät fungerar och varför kärnkraft behövs. De satt på golvet och plaskade med vatten och slangar. Det var helt obegripligt.

Tyvärr är sossarna inte bättre. Föreställ er strandskatan Strandhäll eller pösmunken Ygeman som energiminister. Då är det lika bra att köpa stearinljus…..
Citera
Igår, 13:45
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
En googling ger detaljsvar på dina frågor:

Sveriges fyra elområden infördes den 1 november 2011. Indelningen (SE1 till SE4) gjordes av Svenska kraftnät efter ett krav från EU-kommissionen.Bakgrunden var en anmälan från Danmark. Tidigare begränsade Sverige exporten av el till andra länder när det uppstod flaskhalsar i det svenska elnätet, vilket EU ansåg stred mot reglerna för den fria marknaden och diskriminerade utländska kunder. Genom att istället dela in Sverige i interna elområden hanteras begränsningarna i överföringskapaciteten via prisskillnader inom landet.

Illa illa enbart pågrund av EU också. Man kräks bara.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Det mentalsjuka i sagan är att folk går och röstar på dessa personer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in