2026-07-04, 23:41
Medlem
rallykalles avatar
Spännande vecka för Savelend. De har förvärvat Refino ABs samlingslåneverksamhet, fått in 14 MSEK via emission och skickat in sin ansökan för att blir kreditmarknadsbolag. Vid godkänd ansökan kan de bland annat börja med vanliga sparkonton med insättningsgaranti samt fortsätta med konsumentkrediter.

https://savelendgroup.se/nyheter-rapporter/pressreleaser
Citera
2026-07-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Spännande vecka för Savelend. De har förvärvat Refino ABs samlingslåneverksamhet, fått in 14 MSEK via emission och skickat in sin ansökan för att blir kreditmarknadsbolag. Vid godkänd ansökan kan de bland annat börja med vanliga sparkonton med insättningsgaranti samt fortsätta med konsumentkrediter.

https://savelendgroup.se/nyheter-rapporter/pressreleaser
Om dom kan ordna sparkonton med 2.5%? ränta, så lär dom väl låna mindre av oss.
Citera
2026-09-03, 12:21
Medlem
rallykalles avatar
VD-intervju med Peter Balod om omställningen till kreditmarknadsbolag.
https://www.youtube.com/watch?v=o0nplz70gac

När de blir kreditmarknadsbolag ska de även erbjuda vanliga sparkonton med insättningsgaranti och fortsätta med konsumentkrediter. Strategin framåt är att kombinera kreditgivning i egen balansräkning med sparplattformen, vilket väntas realisera betydande synergier över tid.
Senast redigerad av rallykalle 2026-09-03 kl. 12:28.
Citera
2026-09-11, 11:16
Medlem
Senaste projektet (idag) ger gemini kreditbetyget D+.
Medan Savelend har förbättrade det från B till A, (jämfört med tidigare tranch).

Finns en diskrepans där om man säger så.

Senast redigerad av ekbo251 2026-09-11 kl. 11:19.
Citera
2026-09-11, 21:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Medan Savelend har förbättrade det från B till A, (jämfört med tidigare tranch).

En okunnig fråga...hur går du tillväga rent praktiskt när du instruerar AI att göra en bedömning av projektet?
Citera
2026-09-12, 02:50
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En okunnig fråga...hur går du tillväga rent praktiskt när du instruerar AI att göra en bedömning av projektet?

Jag laddar upp låneavtalet, alla årsredovisningar för företagen och annan relevant information. Sen ber jag AI att utvärdera och riskklassa lånet enligt P2P standard, A - D.

Tycker claude.ai fungerar bäst och chatgpt sämst.
Citera
2026-09-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kameo, Fundingpartner och Savelend tillhandahåller pdf-er med data. Man bara laddar upp de och så skriver jag ungefär "Ge en sammanfattning av projektet och ge ett kreditbetyg för det"

Man kan ju läsa själv också. Men på det här sättet får man en second opinion. Den anger också skälen så det kan man ju titta närmare på. Man behöver ju inte lita på LLM'n till 100%.

Framförallt när p2p-företaget och LLM'erna kommer till olika resultat är det ju intressant att titta närmare.
Uppenbarligen har det ju gjorts lite olika bedömningar där.

I det här fallet var ju skillnaden ganska saftig. Dvs A vs D.
Citera
2026-09-12, 15:39
Medlem
rallykalles avatar
Citat:

D verkar väldigt konstigt. Claude tycker inte heller det är ett A lån, men B.

Senast redigerad av rallykalle 2026-09-12 kl. 15:44.
Citera
2026-09-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
D verkar väldigt konstigt. Claude tycker inte heller det är ett A lån, men B.

Jag har faktiskt kvar transcript. Jag kan bara ta ett dokument åt gången. Och får fylla på stegvist.
Efter själva investeringsfaktabladet så var det på C.
Men när den fick balansrapporten åkte den ned på D+.
Och resten gjorde ingen skillnad.

Ja dom betonar väl lite olika saker.

Och motivet för D+ nämnde jag ovan. Du kan ju fråga claude hur den ser på det. Bara nämn att en annan gjort en annan bedömning.
Citera
2026-09-12, 20:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har faktiskt kvar transcript. Jag kan bara ta ett dokument åt gången. Och får fylla på stegvist.

Och motivet för D+ nämnde jag ovan. Du kan ju fråga claude hur den ser på det. Bara nämn att en annan gjort en annan bedömning.
Väldigt intressant 👍
Citera
2026-09-12, 20:35
Medlem
rallykalles avatar
Citat:

Det är ju inte riskklass A i all fall. Borgen ser ju väldigt tunn ut om det skulle skita sig. Det är ju god framdrift på bygget dock så den lär förhoppningsvis inte behövas.
Senast redigerad av rallykalle 2026-09-12 kl. 20:46.
Citera
2026-09-13, 09:56
Medlem
Citat:

Jag tog och startade upp Qwen lokalt. Och så fick den jobba på dokumenten. Då landade den på C.
Sedan fick den riskerna som gemini tog fram, som jag listade ovan. Jag skrev att det var en annan bedömning av riskerna i projektet och frågade om de kunde stämma.
Då svarade den:
Ja, den andra bedömarens kritik är helt legitim och träffar kärnan i flera strukturella risker i detta projekt. Det är en mycket skarp analys som belyser de svagheter som ofta döljs i ett investeringsfaktablad.

Den andra bedömarens analys är mycket korrekt i sin kärna:

Projektbolaget har inget eget kapital att gå på.
Banken har prioritet i säkerheten.
Moderbolaget har låg egen likviditet och pengarna är låsta i andra bolag.

Och så gick den igenom alla riskerna.

Jag frågade sedan om man kunde ligga kvar på C eller om man bör se det som D. Varvid den svarar att man nog bör ändra till D.

Sedan starta de jag om en ny session. Och så får Qwen alla projektdokumenten samt Geminins riskanalys. Samma fråga som tidigare. Då ger den riskbetyget E.

Att det blir lite olika 2 ggr efter varandra beror dels på att jag i första fallet gav den data successivt. Och så finns ett inslag av slump inbakat i modellerna. Den tar inte alltid bästa ordet.

Kan vara så att man på Savelend känner till något som inte kan skrivas ut. Eller så handlar det om förtroende.
Men det är ju lite väl stor skillnad mellan A och E.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in