Citat:
Enligt statistik från SVT inför årets val röstar 74,2% procent av unga kvinnor (18-29 år) rödgrönt, varav 21,9% (!) röstar V. Jag kan absolut förstå att man lutar åt vänsterns politik, men att så mycket som var femte ung kvinna röstar på extremvänstern finner jag obegripligt. Det är ren luftslottspolitik. Miljardärskatten som redan på kalkylen beräknas kosta Sverige mer i landsflykt än vad det drar in i avgifter, invandring utan gedigen satsning på integration vilket i sig kommer att späda på arbetslösheten p.g.a. otillräckliga kvalifikationer, arbetstiden som ska sänkas på högst oklar finansiering, och för att inte tala om det kvinnoförtryck som vi inte sätter ned foten för religiösa värderingar som anordnat äktenskap, burqa och niqab, mäns kontroll över kvinnor o.s.v.
Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?
Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.
Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?
Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.
"Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten"
finns inte i deras tankevärld.
AI kan ge svaren hur de tänker:
Att muslimska män och svenska kvinnor i högre utsträckning röstar på Vänsterpartiet (V) är ett fenomen som ofta diskuteras inom politisk sociologi, och huruvida det är en paradox beror på vilket analytiskt perspektiv man antar.
Inom statsvetenskaplig väljarforskning, bland annat från SOM-institutet vid Göteborgs universitet, förklaras detta mönster genom två olika teorier och socioekonomiska faktorer snarare än en enhetlig ideologisk paradox:
## Varför svenska kvinnor röstar på Vänsterpartiet
Det könsbetingade röstningsmönstret i Sverige har under de senaste decennierna blivit allt tydligare. Kvinnors stöd för Vänsterpartiet förklaras ofta av:
* Välfärdssektorn: En stor andel kvinnor arbetar inom offentlig sektor (skola, vård och omsorg). Vänsterpartiets politik för ökade resurser till välfärden och stopp för vinster i välfärden appellerar till denna väljargrupp.
* Värderingar: Kvinnor tenderar i genomsnitt att prioritera frågor som jämställdhet, miljö och social rättvisa högre än män, vilket sammanfaller med Vänsterpartiets profil.
## Varför muslimska män/utrikes födda ofta röstar till vänster
Stödet för Vänsterpartiet och Socialdemokraterna bland utrikes födda och personer med muslimsk bakgrund förklaras främst av socioekonomiska och strukturella faktorer:
* Klass och socioekonomi: Många utrikes födda bor i områden med lägre genomsnittsinkomst och arbetar inom arbetaryrken. Traditionellt röstar dessa grupper på partier som betonar ekonomisk omfördelning, starkare socialt skyddsnät och jämlikhet.
* Inkludering och antirasism: Vänsterpartiets starka betoning på antirasism och minoriteters rättigheter upplevs av många i dessa grupper som ett skydd mot främlingsfientlighet och diskriminering.
## Varför det kan uppfattas som en paradox
Betraktas situationen enbart utifrån ett kultur- och värderingsperspektiv kan det framstå som en paradox. Vänsterpartiet vilar på en sekulär, feministisk och HBTQ-progressiv grund. Om en väljargrupp (exempelvis konservativa muslimska män) har traditionella eller patriarkala värderingar, hamnar dessa i direkt konflikt med partiets socialprogressiva politik.
## Varför det inte betraktas som en paradox i praktiken
Statsvetare pekar på att väljare sällan håller med ett parti i precis alla frågor. I detta fall väger de ekonomiska intressena och frågor om diskriminering tyngre för den ena gruppen, medan de feministiska och välfärdspolitiska frågorna väger tyngre för den andra. Partiet lyckas därmed samla två olika väljargrupper baserat på helt olika delar av sitt partiprogram.
Om du vill fördjupa dig i detta kan jag hjälpa dig att titta närmare på:
* SOM-institutets specifika statistik över hur röstningsmönster skiljer sig mellan kön och födelseland.
* Hur höger-vänster-skalan (ekonomi) krockar med GAL-TAN-skalan (värderingar) i svensk politik.
Vänsterpartiets utrikespolitik och starka engagemang för Palestina spelar en mycket stor roll för partiets framgångar inom vissa väljargrupper. Statsvetenskaplig forskning och valanalyser visar att Israel–Palestina-konflikten fungerar som en stark mobiliseringsfaktor. [1, 2]Men det är lite kul att muslimska män och unga svenska kvinnor har samma parti som sin darling.
## Effekten på väljare med utomeuropeisk/muslimsk bakgrund
För många utrikes födda och muslimska väljare – särskilt de med rötter i Mellanöstern – är Palestinafrågan djupt personlig och prioriterad. [1, 2]
* Aktiv kampanj: Valanalyser från statsvetare (bland annat efter EU-valet) visar att Vänsterpartiet medvetet har kampanjat hårt på gator och torg i socioekonomiskt utsatta områden med fokus på Gaza och hård kritik mot Israel. Detta har lett till markanta väljarökningar i dessa grupper. [1, 3]
* Utrikespolitik som inrikespolitik: Vänsterpartiets linje – med krav på bojkott och skarp kritik mot Israels krigföring – gör att partiet av många muslimska väljare uppfattas som det mest konsekventa stödet för Palestina i svensk politik. Detta kan väga tyngre än partiets sekulära och feministiska profil. [4, 5]
## Effekten på svenska kvinnor
Bland progressiva svenska kvinnor är drivkrafterna delvis desamma, men ofta förankrade i ett annat perspektiv:
* Ideologisk och humanitär koppling: Inom den svenska vänstern, där kvinnor är överrepresenterade, är solidaritet med Palestina en historisk och djupt rotad princip. Frågan ramas ofta in som en kamp för folkrätt, mänskliga rättigheter och mot ockupation, vilket appellerar till värderingsstyrda väljare på GAL-TAN-skalans progressiva sida. [2, 4]
## Kritiken och den politiska debatten
Samtidigt är denna utrikespolitiska profil djupt kontroversiell och föremål för hård debatt: [2]
* Anklagelser om röstmaximering: Politiska motståndare och kritiker menar att Vänsterpartiet ägnar sig åt cynisk röstmaximering genom att spela på utrikespolitiska och ibland religiösa lojaliteter i förorten för att vinna röster. [6]
* Gränsdragningsproblem: Partiets hårda Israel-kritik har också skapat interna problem. Flera lokala V-politiker har tvingats lämna eller strukits från vallistor efter att ha spridit antisemitism, konspirationsteorier eller hyllningar till terrorstämplade Hamas i spåren av konflikten. [7, 8, 9]
Israel–Palestinafrågan fungerar alltså som en politisk bro som gör att Vänsterpartiet kan samla både sekulära svenska feminister och traditionella eller muslimska väljare kring en gemensam utrikespolitisk paroll, trots att grupperna i övrigt kan ha helt olika syn på samhället. [1, 2]