2026-09-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
När de vanliga borgerliga statsvetarna om några år konstaterar att etniska grupper röstar som block och att deras ledare kräver gentjänster för rösterna, då är det alldeles för sent att göra något åt det. Men Om man skall vara realistisk så har det nog varit för sent i tio år nu.
En i raden av en ”kulturs uppgång och fall”.
Men det var bra så länge det varade.
Citera
2026-09-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Se där ja.
De knaprar i sig en bit i taget. Målet är att vi ska assimileras. De flesta har bara inte förstått.

Exakt! Småknaprar o småknaprar sig fram

Judarna i Palestina likaså
Citera
2026-09-12, 15:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Jo. När det blåser går din elräkning ner. Ju mer verk desto billigare el.

Det.är.många som inte har rätt information.
Du verkar förståndig och kan nog förklara det här.

Jag har bundit elpriset med avtal.
Blir det lägre pris för mig om det blåser mer?

Jag band priset för 5 år sedan och då till 58 öre/kWh
Nu är det dags för nytt avtal och då är priset 98 öre/kWh.
Men under dessa 5 år har man byggt många vindkraftverk så då borde priset vara lägre nu, eller?

Kan du som är så klok förklara det?

Hörde heller inget om detta från aktuella debatten på SVT

från nätet
"Under de senaste fem åren (cirka 2021–2025) har det tagits i drift över 1 000 nya vindkraftverk i Sverige"
Senast redigerad av Sunimod 2026-09-12 kl. 15:46.
Citera
2026-09-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Alice Teodorescu i KD har gjort mer än någon annan svensk politiker för att normalisera stöd till fruktansvärda övergrepp. Så Ebba bör vara försiktig innan hon kastar stenar i glashus mot Nooshi.

Båda sidor i den konflikten har uppenbarligen gjort hemska saker.
Lika uppenbart har Israel dödat många, många fler palestinier än vad Palestina dödat israeler.
Men det tycks helt meningslöst att försöka ha en sansad debatt om den konflikten. Det går tydligen inte.

Håller inte med, frågan jag undrar över är vad nooshi gör och att ebba ställer frågan är ju fortfarande lika viktig nu som då, och visst är krig vidrigt men det är i Sverige vi bor och kan påverka som medborgare, man bjuder inte hem gäster på middag utan att ha städat eller har någonting att erbjuda - meningslöst
Citera
2026-09-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Deu verkar förstånding och kan nog förklara det här.

Jag har bundit elpriset med avtal.
Blir det lägre pris för mig om det blåser mer?

Jag band priset för 5 år sedan och då till 58 öre/kWh
Nu är det dags för nytt avtal och då är priset 98 öre/kWh.
Men under dessa 5 år har man byggt många vindkraftverk så då borde priset vara lägre nu, eller?

Kan du som är så klok förklara det?

Hörde heller inget om detta från aktuella debatten på SVT

från nätet
"Under de senaste fem åren (cirka 2021–2025) har det tagits i drift över 1 000 nya vindkraftverk i Sverige"

Its complicated. Man har dragit på sig onödiga kostnader som du får betala. Det är märkligt att ingen tar upp det. Tror det finns en överenskommelse att inte ta upp just det och försvaret. Det ena kan man förstå men jag antar att det har blivit en viktig del i budgeten men du förlorar.
Citera
2026-09-12, 15:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jo. När det blåser går din elräkning ner. Ju mer verk desto billigare el.

Det.är.många som inte har rätt information.

Jag gillar att du skriver "När" det blåser. Just där har vi problemet. Det blåser inte jämt, och detta blir särskilt problematiskt under kalla månader. Speciellt om man bor längre ner i landet där elräkningarna drar i väg ordentligt. Det stannar inte bara där. Vi har elbrist att oroa oss för dessutom om det blir riktigt kallt. Om man inte stängt ner flera reaktorer hade vi inte haft dessa problem, och det är ett faktum.

Det vi behöver är en stabil elproduktion, som endast kärnkraft kan leverera.
Vindkraft kommer aldrig vara framtiden förutom i fantasin.
Citera
2026-09-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du har valt att bo på en ort där du, enligt egen uppgift, måste köra mycket bil. Jag är säker på att du ser andra fördelar med ditt val av bostadsort, som tex billigare bostadspriser. Alla bostadsorter kommer med sina fördelar och nackdelar. Varför ska politikerna kompensera dig för ditt val men inte för storstadsbors val att bo någonstans där bostadspriserna är höga?

Jo jag förstår att ni storstadsbor röstar vänster, ni lever i er egna lilla bubbla.
Citera
2026-09-12, 15:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Its complicated. Man har dragit på sig onödiga kostnader som du får betala. Det är märkligt att ingen tar upp det. Tror det finns en överenskommelse att inte ta upp just det och försvaret. Det ena kan man förstå men jag antar att det har blivit en viktig del i budgeten men du förlorar.
Dessutom har all jävla skatt ökat i takt med att el överföringskostnaderna ökat.

Jag betalar 40% av min elräkning är skatt. Skatt på skatt.

Nej ingen i debatten nämnde något om att vi har EU:s högsta skatt på el.
Straffskatt för att få oss använda mindre el. EU:s renaste produktion av el.

Du som är så klok, kan du förklara varför vi ska piskas till mer skatt?
Du kan ju till och med skriva på engelska.
Citera
2026-09-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Miljöarbete överlag. Tycker du att vi ska slänga batterier i insjöar, ta bort katalysatorer på bilar, slänga sopor i skogen osv?

Absolut inte, nog ingen som tycker va? Däremot tycker jag inte vi ska låna 100 miljarder per år till en helt meningslös klimatfond.
Citera
2026-09-12, 15:58
Medlem
Sunimods avatar
Ni som såg hela debatten.

Var det någon politiker som berättade om hur mycket skatt man ska ta för elbilarna när alla har skrotat sina fossil bilar?

Det är idag betydande skatt man får från dagens fossil drivna personbilar och lastbilar.

"Sverige får i dag in drygt 70 till 75 miljarder kronor årligen i skatteintäkter från bilismen och vägtransporterna. "
Citera
2026-09-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dessutom har all jävla skatt ökat i takt med att el överföringskostnaderna ökat.

Jag betalar 40% av min elräkning är skatt. Skatt på skatt.

Nej ingen i debatten nämnde något om att vi har EU:s högsta skatt på el.
Straffskatt för att få oss använda mindre el. EU:s renaste produktion av el.

Du som är så klok, kan du förklara varför vi ska piskas till mer skatt?
Du kan ju till och med skriva på engelska.
Sista fakturan var hela 80% av min elräkning avgifter, skatt och moms på skatt. 20% var el + skatt på el. Sjukt.

Snålade som fan men verkar omöjligt att komma under en viss gräns för % som är elpriset blir bara mindre ju mer man snålar..
Citera
2026-09-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
En i raden av en ”kulturs uppgång och fall”.
Men det var bra så länge det varade.

Ja, Sverige var ett fantastiskt land. Fram till någonstans mellan 2000 till 2010. Och 2015 var det över.

Sorgligt men sant. Och det hade varit hur lätt som helst att undvika.

Men uppenbarligen ville starka krafter att det skulle bli så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in