2026-09-12, 13:28
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är inte många som hävdat att snipan bär huvudansvar.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan att inte ha något ansvar alls och att ha huvudansvar.

Här påstår du att jag inte förstår skillnaden mellan noll ansvar och huvudansvar…

Så visst har du ifrågasatt det…

Edit; ser du ändrade din kommentar, orkar inte ändra min

För en såpass extrem åsikt som att påstå att snipan bär huvudansvar är 10 skribenter många IMHO, om ändå långt ifrån nån majoritet.

Annars skulle man ju kunna påstå att det inte finns många invandrare/flyktingar i Sverige för dessa är också långt ifrån nån majoritet av befolkningen.
Citera
2026-09-12, 13:33
Avstängd
återigen så är det fantastiskt att läsa vad alla sjömän tyckt och tänkt här. Flertalet utbildade akademiker som inte kunna inse från första börja att både kaptenen och lotsen kommer att ryka. Dags att gå om grundskolan kanske? Skaffa sig lite empati på vägen? Helt hysteriskt vilka nollor vi har i det här landet.
Citera
2026-09-12, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karateillern
Jag har skrivit det från början, både lotsen och kapten kommer naturligtvis att dömas så småningom för detta. Det säger ju sig självt. Intressant att se alla sjömän och sjövana av annan uppfattning den ene redigare än den andre. Det är så man spyr man när man läser vad alla "erfarna" viktigtpettrar haft att säga. Fruktansvärt. En familj helt sönderslagna och folk kan med att betee sig så jävla uselt.

Jajjemen vi sa det från början.
Citera
2026-09-12, 14:06
Avstängd
Citat:
Varför? Jag plockade fram mitt inlägg från 4:e augusti bara för att bitchslappa alla duktiga akademiker, sjömän, fartygsbefäl och övriga experter som betett sig som psykopater och grinat röven av sig om hur ansvaret skulle ligga på snipan. Det bjuder jag på.

Ja okej jag trodde det citerade va samma som det ovanför du gjort innan - såg nu att de va olika.

Men oavsett så har du ju fel ändå.

Kapten får 3 mån villkorligt.
Lotsen går fri.

"Ni" har hävdat 6 års fängelse för båda.

Tycker du verkligen "de hårdföra" i tråden varit närmare än "sjökaptenerna" som du kallar dom ?
Citera
2026-09-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Ja okej jag trodde det citerade va samma som det ovanför du gjort innan - såg nu att de va olika.

Lotsen går fri.

Tycker du verkligen "de hårdföra" i tråden varit närmare än "sjökaptenerna" som du kallar dom ?
Jag tror att åklagaren rubricerade det som grovt brott för att motivera häktningen av kaptenen. Det finns ett krav på att man måste vara misstänkt för ett brott som ger fängelse minst ett år för att kunna häktas.

Hade kaptenen å andra sidan varit fri så hade han varit i Ryssland för länge sedan. Han tänkte ju inte ens stanna fartyget efter anmodan, rederiet fick gå in och beordra honom att stanna.

Så åklagaren löste problemet, kaptenen kommer att dömas till ett kortare fängelsestraff, som han redan suttit av. Han är förmodligen i Ryssland nu, och kommer förhoppningsvis aldrig mer att sätta sin fot på svensk mark. Vad gäller lotsen så har han sitt straff framför sig.
Citera
2026-09-12, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att åklagaren rubricerade det som grovt brott för att motivera häktningen av kaptenen. Det finns ett krav på att man måste vara misstänkt för ett brott som ger fängelse minst ett år för att kunna häktas.

Hade kaptenen å andra sidan varit fri så hade han varit i Ryssland för länge sedan. Han tänkte ju inte ens stanna fartyget efter anmodan, rederiet fick gå in och beordra honom att stanna.

Så åklagaren löste problemet, kaptenen kommer att dömas till ett kortare fängelsestraff, som han redan suttit av. Han är förmodligen i Ryssland nu, och kommer förhoppningsvis aldrig mer att sätta sin fot på svensk mark. Vad gäller lotsen så har han sitt straff framför sig.

Det där är ju rent hittepå. Han hade definitivt inte avvikit.

Han har Norsk lotsdispens och vill garanterat kunna jobba kvar i Misje eller annat Norskt rederi.
Finns ingen variant av logik där du spolar ner en hel karriär i med bra betalt i västerländska rederier bara för att gitta från 3 månader - tror du på det själv eller?

Han sitter på ett hotellrum med sin fru och väntar på dommen (alternativt återvänder 30 sept om han inte fått utreseförbud ?).

Varför fantiserar du ihop saker som inte hänger ihop med verkligheten?
Man gittar från 5-10 år inte 0-1 år. Inte värt de alls. Ryssen har massa downside.

Jag bettar gärna en resa till kanarieöarna på att han inte kommer avvika och fullgöra sina evt förpliktelser - vilka de än må vara.
Vill du betta emot?
Citera
2026-09-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här påstår du att jag inte förstår skillnaden mellan noll ansvar och huvudansvar…

Så visst har du ifrågasatt det…

Edit; ser du ändrade din kommentar, orkar inte ändra min

För en såpass extrem åsikt som att påstå att snipan bär huvudansvar är 10 skribenter många IMHO, om ändå långt ifrån nån majoritet.

Annars skulle man ju kunna påstå att det inte finns många invandrare/flyktingar i Sverige för dessa är också långt ifrån nån majoritet av befolkningen.

Med tanke på att flera av dessa är troll eller på annat sätt bara vill provocera så är det inte många som faktiskt är av den åsikten.
Citera
2026-09-12, 14:52
Avstängd
Citat:

Lotsen går fri.

Vilka vi? Är du helt dum i huvudet? Jag har aldrig sagt 6 år i fängelse. Men dömas kommer de för att de har kört ihjäl två personer.
Citera
2026-09-12, 15:38
Medlem
Citat:
Varför? Jag plockade fram mitt inlägg från 4:e augusti bara för att bitchslappa alla duktiga akademiker, sjömän, fartygsbefäl och övriga experter som betett sig som psykopater och grinat röven av sig om hur ansvaret skulle ligga på snipan. Det bjuder jag på.
Den som förde befälet över snipan är 100% ansvarig för snipan och de ombord, han skulle agerat på ett annat sätt för att minska risken för saker som de som hände.
Citera
2026-09-12, 15:49
Medlem
Citat:
Det där är ju rent hittepå. Han hade definitivt inte avvikit.

Han har Norsk lotsdispens och vill garanterat kunna jobba kvar i Misje eller annat Norskt rederi.
Finns ingen variant av logik där du spolar ner en hel karriär i med bra betalt i västerländska rederier bara för att gitta från 3 månader - tror du på det själv eller?

Han sitter på ett hotellrum med sin fru och väntar på dommen (alternativt återvänder 30 sept om han inte fått utreseförbud ?).

Varför fantiserar du ihop saker som inte hänger ihop med verkligheten?
Man gittar från 5-10 år inte 0-1 år. Inte värt de alls. Ryssen har massa downside.

Jag bettar gärna en resa till kanarieöarna på att han inte kommer avvika och fullgöra sina evt förpliktelser - vilka de än må vara.
Vill du betta emot?
Varför tror du att han blev häktad, men inte lotsen? Båda delgavs samma misstanke.

Har du läst förhöret?
23 och 20 blev jag kontaktad av kustbevakningen, den svenska kustbevakningen. Och de bad mig att kommatillbaka och ankra. Jag ifrågasatte det och frågade dem av vilken anledning. Jag fick aldrig
höra vad det var för anledning. Och då försökte jag åka vidare. Men samtidigt, i samma ögonblick, så blev jag uppringd av fartygets ägare, Omare. Och för mig berättade han att han blivit uppringd av några reportrar. Och de ställde frågor angående någon händelse med Mishe Verde Han nämnde namn på öarna Där det möjligtvis inträffade, den här incidenten Då tog jag i beslut att återvända till ankringsplatsen för att genomföra vidare utredning
Han sitter inte på något hotell och väntar på domen, han fick inget reseförbud, han är hemma och avvaktar sitt villkorliga straff.
Citera
2026-09-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Den som förde befälet över snipan är 100% ansvarig för snipan och de ombord, han skulle agerat på ett annat sätt för att minska risken för saker som de som hände.
Det där argumentet skulle du kunna hävda vid varenda sjö- och trafikolycka.

Om offren hade stannat hemma eller tagit en annan väg så skulle olyckan aldrig ha hänt. För en omogen hjärna med bristande logiskt tänkande är det givetvis sant. Men om man tänker lite längre så är det ganska svårt att i förväg räkna ut exakt vilken alternativ dag eller väg man borde välja. Sen kan det givetvis ske en annan olycka hemma i stället, och då borde man ha åkt iväg för att undvika den.

Så om du försöker tänka högt, göra en skiss och prata med någon som hjälper dig att förstå, kanske poletten ramlar ner så småningom.
Citera
2026-09-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där argumentet skulle du kunna hävda vid varenda sjö- och trafikolycka.

Om offren hade stannat hemma eller tagit en annan väg så skulle olyckan aldrig ha hänt. För en omogen hjärna med bristande logiskt tänkande är det givetvis sant. Men om man tänker lite längre så är det ganska svårt att i förväg räkna ut exakt vilken alternativ dag eller väg man borde välja. Sen kan det givetvis ske en annan olycka hemma i stället, och då borde man ha åkt iväg för att undvika den.

Så om du försöker tänka högt, göra en skiss och prata med någon som hjälper dig att förstå, kanske poletten ramlar ner så småningom.
Borde inte svara en jubelidiot men de som värdesätter livet och vill vara på sjön i en fritidsbåt förstår och håller alla med mig, 100% alla. Sedan har vi FB experter och landkrabbor som du tex...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in