2026-09-12, 13:09
Medlem
Fick min nya hyresavi igår med den nya hyran. 200 kronor blev det. Inte så farligt tycker jag. Bor i Gbg.

Hur ser det ut för er runtom i landet?

Lever ni på marginalen som det ser ut nu?
Citera
2026-09-12, 13:10
Moderator
Chantres avatar
Höjning från vilket belopp?
Citera
2026-09-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Fick min nya hyresavi igår med den nya hyran. 200 kronor blev det. Inte så farligt tycker jag. Bor i Gbg.

Ange höjningen i procent och Allmännytta el privat värd?
Citera
2026-09-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
8 042 kr! Bor i en etta.
Citera
2026-09-12, 13:55
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:

Så mycket betalar inte jag, bor i eget hus utan lån och en trädgård på över 1.000 kvm, hur många kvm har du och är det i centrala Göteborg?
Citera
2026-09-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixtapa
Ange höjningen i procent och Allmännytta el privat värd?
Procentuppgifter har jag inte tillgång till men jag kan mejla de som har den uppgiften. Det enda jag har är den nya avin med den nya hyran. Hyresvärd är Göteborgs stad.
Citera
2026-09-12, 14:42
Medlem
Citat:

Hyreshöjning nu? Sker inte sånt i januari?
Citera
2026-09-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Så mycket betalar inte jag, bor i eget hus utan lån och en trädgård på över 1.000 kvm, hur många kvm har du och är det i centrala Göteborg?
Vet inte exakt men kan kolla upp det. Typ 40-50 kvadrat. Nån mil från Gbg centrum.
Citera
2026-09-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noticias2026
Hyreshöjning nu? Sker inte sånt i januari?
Nya hyran är alltså för oktober. De kanske var klara med den nya hyran tidigare än vanligt. Kan kolla upp den uppgiften.
Citera
2026-09-12, 14:53
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Vet inte exakt men kan kolla upp det. Typ 40-50 kvadrat. Nån mil från Gbg centrum.
Det behöver du inte göra, ja det är väl ok, har en vän som bor på Södermalm som har en hyra som du men bara 38 kvm.
Citera
2026-09-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har autogiro när det gäller hyran. Jag mindes fel. Den gamla hyran låg på 8002 kr. Har redan skickat iväg den nya avin till f-kassan för att få höjt bostadstillägg. Kommer inte ihåg exakt den nya hyran. Men jag kollar upp det.
Har annars ett väldigt högt bostadstillägg. Annars hade jag inte klarat av hyran.
Citera
2026-09-12, 15:21
Medlem
Citat:
Nya hyran är alltså för oktober. De kanske var klara med den nya hyran tidigare än vanligt. Kan kolla upp den uppgiften.
Normalt förhandlas de nya hyrorna per helår så någongång nästa vår får hyresgästerna besked. Sedan kan andra perioder och villkor gälla för ditt hyreskontrakt och din hyresvärd.
Det är inget viktigt så du behöver inte kolla upp det. Var bara lite nyfiken men förstår nu.
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in