2026-09-12, 10:42
Medlem
Gäller samtyckeslagen tvärt om också eller är kvinnor fredade där med? När jag var mycket ung, under 15, var jag sjuk ensam hemma och min mor hade frågat grannen om hon kunde titta till mig. Det gjorde hon på alla möjliga sätt och jag hatade den äckliga kärringen intensivt tills den dag jag flyttade. Hade det varit idag hade jag givetvis anmält henne men hade det hjälpt?
Citera
2026-09-12, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ja att du inte kan svara på vad en anmäld våldtäkt som inte ägt rum är för något är tröttsamt i lagens mening om det går påvisa/bevisa så kallas det falskangivelse kan jag bara upplysa dig om.

Du har redan fått ett svar. Att du inte gillar svaret kan inte jag hjälpa. Nej, precis som tidigare nämnt, räknas det inte som falsk angivelse per automatik bara för att en våldtäktsanmälan har lagts ner för att man har bedömt att det är sannolikt att våldtäkten inte har ägt rum. Vad är det du inte förstår? Är du oförmögen att förstå det du läser?

Falsk angivelse definieras tydligt av åklarmyndigheten som att man anger någon som man VET är oskyldig. Ifall man gör en anmälan för att man tror att man har blivit utsatt för en våldtäkt, så är det alltså något annat.

Har du problem med det jag säger? Ta diskussionen med BRÅ och åklagarmyndigheten. Jag upprepar vad de säger.

Jag jobbar inte inom polisen eller rättsväsendet, hur ska jag ens veta exakt vilken terminologi som är lämplig i alla lägen? Och det har ingen relevans vad jag tycker är ett lämpligt ord i det här sammanhanget. Du tar strid med fel person. Du för ett meningslöst, semantiskt krig.

Du har ingen monopolrätt på hur man använder begrepp dock.

Citat:
Anekdoter det här är en polis jag känner och han säger på alla våldtäkter som hamnar på hans bord är 50% inte våldtäkter förstår du eller5 måste jag ta det en gång till?

Men jag känner inte personen och jag vet inte exakt vad han menar när han säger ''falsk'' anmälan. Ska jag bara lita blint på det du säger om din polare? Det vore rätt så naivt. Det är ett oseriöst sätt att föra diskussion på.

Citat:
du kan definiera olika och sli8ngra dig med dina byråkratiska begrepp men i slutet på dagen är en anmäld händelse som inte ägt rum betrakta som falsk tillvitelse om du vet vad det är? slå upp och läs isf för det är precis det du beskriver lortpelle

Det är inte jag som definierar och slingrar mig med begreppen, ditt pucko. Det är BRÅ som beskriver det hela på ett visst sätt. Jag upprepar det som står i dokumentet.

Du är så efterbliven så du förstår dig inte på klassificering. Du tolkar det som att: ''MEEH! MAN KAN INTE SÄGA ATT DET INTE RÖR SIG OM EN FALSK ANMÄLAN'' .

Det handlar om att de förtydligar att en specifik kategori av nedlagda anmälningar inte UPPFYLLER ribban som krävs för att det ska kallas för ''falska'' anmälningar, enligt den definition som de kör med.

Är du så korkad så du inte förstår att vissa saker inte ryms i alla begrepp? Ett hus faller inte inom kategorin ''hund'', för det uppfyller inte kraven för det. Precis på samma sätt, pappskalle, så beskriver de inte bortfallskategorin har sannolikt inte hänt som en kollektion av ''falska'' anmälningar, för att det helt enkelt inte passar med den definition som finns upprättad av dem. Vad de exakt menar med ''falsk'' och hur man avgör det? Kontakta dem.

Du blir irriterad på någon som enbart upprepar det som står i en BRÅ rapport haha. Du tar strid med fel person.
Citera
2026-09-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Gäller samtyckeslagen tvärt om också eller är kvinnor fredade där med? När jag var mycket ung, under 15, var jag sjuk ensam hemma och min mor hade frågat grannen om hon kunde titta till mig. Det gjorde hon på alla möjliga sätt och jag hatade den äckliga kärringen intensivt tills den dag jag flyttade. Hade det varit idag hade jag givetvis anmält henne men hade det hjälpt?
Det hade hjälpt.
Citera
2026-09-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det kunde hända även innan samtyckeslagen.

Jo fast då gällde ju det en helt annan situation i och med att omvänd bevisbörda inte gällde på samma sätt.
Citera
2026-09-12, 12:50
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
vad kallar du en anmäld våldtäkt som sannolikt inte ägt rum?

enligt en polis jag känner är 50% av alla anmälda våldtäkter falska anmälningar som inte leder någonstans.

det börjar ju dock åka dit en jäkla massa kvinnor för falska angivelser av våldtäkt, det ser man ju bara här på forumet hur många trådar om det de finns.

du kan aldrig med säkerhet säga en nedlagt våldtäktsanmälan inte är falsk det är en lögn och det förstår du med det utreds ju inte ens
Den där polisen du känner existerar inte.

Det är du som försöker ge eld åt ditt påstående.
Citera
2026-09-12, 12:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja att du inte kan svara på vad en anmäld våldtäkt som inte ägt rum är för något är tröttsamt i lagens mening om det går påvisa/bevisa så kallas det falskangivelse kan jag bara upplysa dig om.

Anekdoter det här är en polis jag känner och han säger på alla våldtäkter som hamnar på hans bord är 50% inte våldtäkter förstår du eller5 måste jag ta det en gång till?

du kan definiera olika och sli8ngra dig med dina byråkratiska begrepp men i slutet på dagen är en anmäld händelse som inte ägt rum betrakta som falsk tillvitelse om du vet vad det är? slå upp och läs isf för det är precis det du beskriver lortpelle
Det kan tex röra sig om ett annat sexualbrott.

Kvinnan upplever att hon blivit våldtagen men det anses istället att hon utsatts för ett sexuellt övergrepp som ett exempel.

Då är anmälan inte falsk.

Det är polisens sak att sätta brottsrubriceringar.
Citera
2026-09-12, 12:59
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
hur kan man med säkerhet säga något inte är falskt om det inte utreds, många psykiskt sjuka kan ju bli våldtagna med senast var det ju en av era välfärdspojkar en afgan som våldtog en psykisktsjuk lam kvinna i trollhättan, den var ju inte falsk utan riktig och han blev dömd.

men enligt ditt och BRÅs sätt se det så kan inte psyksjuka och minderåriga bli våldtagna alltså

sedan är jag skeptisk till om BRÅ får alla fall o0m det inte ens går till åklagare och läggs ner på plats.

BRÅ är ju inte så trovärdiga heller de slutade föra staistik över våldtäktsmäns ursprung redan 2012 tror jag det var då överrepresentatione blev så tydlig på babbar, men det är väl helt i eran linje det med
Skärp dig.

Du påstår att Pellefant slingrar sig men det är du som är ett ormbo.

Den minsta gemensamma nämnaren för våldtäkt är kön och inte ursprung.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-12 kl. 13:09.
Citera
2026-09-12, 13:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja det hade hjälpt.

Samtyckeslagen är könsneutral och det finns självklart kvinnor som är förövare.
Citera
2026-09-12, 13:11
Avslutad
Citat:
hur kan man med säkerhet säga något inte är falskt om det inte utreds, många psykiskt sjuka kan ju bli våldtagna med senast var det ju en av era välfärdspojkar en afgan som våldtog en psykisktsjuk lam kvinna i trollhättan, den var ju inte falsk utan riktig och han blev dömd.

De har gått igenom anmälningar och skapat bortfallskategorier. Det du inte verkar greppa är att en av dessa bortfallskategorier heter har sannolikt inte hänt, och att BRÅ förtydligar att denna bortfallskategori inte avser ''falska'' anmälningar.

Och likt en papegoja så upprepar du dig: ''Hur kan man med säkerhet säga att något inte är falskt?!''

Ja, vad fan tror du? Det beror på att ''falska'' anmälningar syftar på något annat som gör att det inte passar in i bortfallskategorin har sannolikt inte hänt. Det är alltså fråga om kategorisering. Om klassificering. Går det fortfarande inte in?

Hur många gånger ska detta behöva upprepas? Om en viss typ av anmälan inte passar in i ett visst fack utifrån vissa förbestämda definitioner, då kastar man väl inte in de anmälningarna i det facket heller?!

Har du problem med hur de namnger saker så får du väl kontakta BRÅ. Svårare än så är det inte.

Men om du tror att du har någon slags monopol rättighet när det kommer till tolkning av begrepp, så har du omfamnat en väldigt arrogant och anti-intellektuell position.

Citat:
men enligt ditt och BRÅs sätt se det så kan inte psyksjuka och minderåriga bli våldtagna alltså

Varför skulle inte psyksjuka och minderåriga kunna bli våldtagna för? Vad fan snackar du om och vad är det för korkade tolkningar du gör egentligen?

Citat:
BRÅ är ju inte så trovärdiga heller de slutade föra staistik över våldtäktsmäns ursprung redan 2012 tror jag det var då överrepresentatione blev så tydlig på babbar, men det är väl helt i eran linje det med

Invandrare är som regel överrepresenterade i den registrerade brottsstatistiken, det stämmer. Den registrerade brottsstatistiken har delvis dock sina brister när det kommer till att mäta faktisk brottslighet.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-12 kl. 13:21.
Citera
2026-09-12, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Skärp dig.

Du påstår att Pellefant slingrar sig men det är du som är ett ormbo.

Den minsta gemensamma nämnaren för våldtäkt är kön och inte ursprung.

Jag uppskattar att du står på min sida för en gångs skull.

Dock måste jag vara tekniskt petig här och påpeka att bara för att en variabel är en bredare gemensam nämnare och täcker fler fall (exempelvis våldtäkter), så är den inte per automatik mer intressant i statistisk mening.

Du kan ha en hypotetisk situation där en viss grupp står för 99 % av alla våldtäkter, och fortfarande, så är inte den gruppen särskilt statistiskt intressant jämfört med gruppen som står för 1 % av alla våldtäkter.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-12 kl. 13:43.
Citera
2026-09-12, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Men du läs lite ur BRÅ rapporten och specifikt sidan 57. "Inte har hänt" - handlar tex om psykiskt sjuka människor som anmäler våldtäkt titt som tätt eller handlar om målsman som inte vill delta i utredningen. Eller så uppfyller det inte kriterierna för våldtäkt (kommer troligen klassificeras om som annan typ av sexuellt övergrepp).

Falsk angivelse - handlar om när när en person anmäler en annan person som anmälaren är fullt medveten om är oskyldig

Du tänker på rätt väg men rent tekniskt, så hamnar exempelvis det där med att den målsägande inte vill delta i utredningen i en annan bortfallskategori än bortfallskategorin har sannolikt inte hänt.
Citera
2026-09-12, 15:07
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag vet faktiskt inte hur åklagare hanterar den 57e våldtäktsanmälan från schizofrena Ann-Britt som lever i en alternativ verklighet (mer än vi andra) Det kan hända att den läggs ner "på plats".

Det här handlar inte om falska anmälningar. Detta handlar om att en anmälan registreras innan någon tittat närmare på vad det handlar om.
precis och därmed är den inte utredd, och kan lika gärna vara påhittad oavsett vem den är ifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in