Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Ja att du inte kan svara på vad en anmäld våldtäkt som inte ägt rum är för något är tröttsamt i lagens mening om det går påvisa/bevisa så kallas det falskangivelse kan jag bara upplysa dig om.
Du har redan fått ett svar. Att du inte gillar svaret kan inte jag hjälpa. Nej, precis som tidigare nämnt, räknas det inte som falsk angivelse per automatik bara för att en våldtäktsanmälan har lagts ner för att man har bedömt att det är sannolikt att våldtäkten inte har ägt rum. Vad är det du inte förstår? Är du oförmögen att förstå det du läser?
Falsk angivelse definieras tydligt av åklarmyndigheten som att man anger någon som man VET är oskyldig. Ifall man gör en anmälan för att man tror att man har blivit utsatt för en våldtäkt, så är det alltså något annat.
Har du problem med det jag säger? Ta diskussionen med BRÅ och åklagarmyndigheten. Jag upprepar vad de säger.
Jag jobbar inte inom polisen eller rättsväsendet, hur ska jag ens veta exakt vilken terminologi som är lämplig i alla lägen? Och det har ingen relevans vad jag tycker är ett lämpligt ord i det här sammanhanget. Du tar strid med fel person. Du för ett meningslöst, semantiskt krig.
Du har ingen monopolrätt på hur man använder begrepp dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Anekdoter det här är en polis jag känner och han säger på alla våldtäkter som hamnar på hans bord är 50% inte våldtäkter förstår du eller5 måste jag ta det en gång till?
Men jag känner inte personen och jag vet inte exakt vad han menar när han säger ''falsk'' anmälan. Ska jag bara lita blint på det du säger om din polare? Det vore rätt så naivt. Det är ett oseriöst sätt att föra diskussion på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
du kan definiera olika och sli8ngra dig med dina byråkratiska begrepp men i slutet på dagen är en anmäld händelse som inte ägt rum betrakta som falsk tillvitelse om du vet vad det är? slå upp och läs isf för det är precis det du beskriver lortpelle
Det är inte jag som definierar och slingrar mig med begreppen, ditt pucko. Det är BRÅ som beskriver det hela på ett visst sätt. Jag upprepar det som står i dokumentet.
Du är så efterbliven så du förstår dig inte på klassificering. Du tolkar det som att:
''MEEH! MAN KAN INTE SÄGA ATT DET INTE RÖR SIG OM EN FALSK ANMÄLAN'' 
.
Det handlar om att de förtydligar att en specifik kategori av nedlagda anmälningar inte UPPFYLLER ribban som krävs för att det ska kallas för ''falska'' anmälningar, enligt den definition som de kör med.
Är du så korkad så du inte förstår att vissa saker inte ryms i alla begrepp? Ett hus faller inte inom kategorin ''hund'', för det uppfyller inte kraven för det. Precis på samma sätt, pappskalle, så beskriver de inte bortfallskategorin
har sannolikt inte hänt som en kollektion av ''falska'' anmälningar, för att det helt enkelt inte passar med den definition som finns upprättad av dem. Vad de exakt menar med ''falsk'' och hur man avgör det? Kontakta dem.
Du blir irriterad på någon som enbart upprepar det som står i en BRÅ rapport haha. Du tar strid med fel person.