2026-09-12, 09:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenPilleSnopp
Jag kör 60-80 mil med min tjänstebil över hela landet varje dag.
Min bensinbil har räckvid på 105 mil på en tank
Vilken elbil klarar det ??? hmm

Nya BMW i3. 807 km wltp.
Citera
2026-09-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Ensamstående här som kommer att få köra min bensinbil tills den dör. MP som pratar om elbilar gör det till sina väljare på Södermalm, inte till människorna i Bjuv och Haparanda. MP kunde inte bry sig mindre om dessa människor.
Man behöver ingen sorts bil på Södermalm.
Citera
2026-09-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Era sammanlagda iakttagelser:
Vem av partiledarna /:

* Tjafsade / avbröt minst?

* Svarade mest sakligt på frågorna?

* Förde fram sin egen politik tydligast?

KD, C, SD
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Så är det. MP tänker inte på folk som bor på mindre ställen och på landsbygden. Det är ett parti för folk som bor i städer där man klarar sig bra utan bil. Här kan man se vilka som röstade på MP i förra valet, se sidan 11 så ser du att det var betydligt fler stadsbor som röstade på dom.

https://www.gu.se/sites/default/files/2025-09/R2025_5_Milj%C3%B6partiet.pdf

På många ställen på landsbygden är "miljöpartist" snarast ett skällsord. Utan bil klarar man sig inte. Och att MP dessutom vill ha vargar i fårhagen och utanför dagis gör dem inte mer populära direkt.

På landet är man i allmänhet inte heller så imponerad av floskler om att "brinna för allas lika värde" och liknande snömos heller. Och man gillar att jaga vilket MP också är emot. Och man vill inte få fula vindsnurror utplacerade i den vackra naturen.
Citera
Medlem
Citat:
Berätta mer om den kvinnosynen! Är den värre än muslimernas tror du? Genuint nyfiken.

Det är ingen tävling. Den kvinnosyn som vissa muslimer visar upp är vedervärdig, men det betyder inte att det vi ser och hör från SD-anhängare och deras ledare är bra på något sätt. Bägge får med god marginal underkänt i min bok.
Citera
2026-09-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Hej alla ryssbottar och svarthjärtan.

Ulf Kristersson är den mest falska statsministern vi haft på 100 år.

Den ljugande juvenila tonåringen i rummet. Det är vår statsminister det.

Dags och packa Uffe.

Ja, in med Jimmie!
Citera
2026-09-12, 09:15
Medlem
Alla partier glömde bort pensionärerna.
Citera
2026-09-12, 09:16
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
För att inte nämna hur ofta Åkesson vill prata om invandringen som en belastning för Sverige. Att han nämnde att Sveriges muslimer blir tungan på vågen om de rödgröna vinner är ju SD i ett nötskal. Antagligen vill han inte att svenska medborgare som är muslimer ska få ha rösträtt alls. Riktigt svenskt att slänga 70-års religionsfrihet genom fönstret.
OT men...
När det lagstiftades om religionsfrihet 1951 så kunde ingen för sin själ tro/förutse att vi skulle invaderas av muslimer.
Lagstiftarna 1951 ville uppnå två syften:
1. Rätten att välja sin egen religion, dvs. man får tro på vilken gud man vill. Det inger dock ingen rätt att tvinga andra att tro på någon viss gud eller följa bestämda religiösa riter. Ska man hårdra det så får man inte ens bestämma vilken tro ens barn ska ha.
2. Rätten att inte tro på något alls, eller snarare rätten att inte behöva tillhöra något religionssamfund alls.
Anledningen till att vi sedan urminnes tid har "tillhört kyrkan" har varit att det varit ett sätt för statsmakten ha koll på landets invånare. Kyrkan har skött "bokföringen" av vilka som föds, är i livet och dess leverne samt vilka som fallit ifrån / dött.
Citera
2026-09-12, 09:16
Medlem
Sunimods avatar
Det här är det ingen av politikerna tog upp under debatten.
Då hade folk kanske fattat att det inte hjälper att höja skatten på bensin och diesel i Sverige.

"Om vi stängde av Sverige totalt (så att våra inhemska växthusgasutsläpp nollställdes helt), skulle det ta mellan 2 och 4 veckor innan den årliga globala ökningen av utsläpp har "ätit upp" och kommit ikapp hela den besparing som Sveriges nedstängning"
Citera
2026-09-12, 09:17
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det är ingen tävling. Den kvinnosyn som vissa muslimer visar upp är vedervärdig, men det betyder inte att det vi ser och hör från SD-anhängare och deras ledare är bra på något sätt. Bägge får med god marginal underkänt i min bok.
Vad är det för kvinnsyn från SD du menar?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
I sann kommunistisk och populistisk anda. Ta med ena handen och ge med den andra. Vi som inte bor i glesbygd men ändå behöver bilen? Bjuv är t,ex inte glesbygd.

Det handlar om man vill göra nåt för miljön eller inte.
Citera
Medlem
RGB-belysnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Men jag måste bara fråga, är det inte ett val att bo i glesbygd? Förstår man inte att man sannolikt kommer att köra mer bil om man bor i glesbygd och därmed få högre bränslekostnader, men sannolikt tycker att det finns andra aspekter av sitt val av bostadsort som väger upp för detta? Jag menar allt är ju inte positivt med att bo i storstad heller, det mesta tex bostad är mycket mycket dyrare än det är i glesbygd, men de som har gjort valet att ändå bo i storstad verkar ha gjort en sammantagen bedömning av för- och nackdelar och uppenbarligen kommit fram till att fördelarna med storstad övervägde, för dem. Gör inte folk i glesbygd samma? Är de tvingade att bo någonstans där de lägger mer på bränsle men mindre på boende och annat?
Självklart är det ett val för vissa att bo i glesbygd men det är också många som behöver bo och arbeta där. Hur skulle det se ut om ingen ville bo där uppe och arbeta i gruvan till exempel? Så jag tycker att MP borde tänka mer på landet som helhet och inte lämna norra halvan i skuggan.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
På många ställen på landsbygden är "miljöpartist" snarast ett skällsord. Utan bil klarar man sig inte. Och att MP dessutom vill ha vargar i fårhagen och utanför dagis gör dem inte mer populära direkt.

På landet är man i allmänhet inte heller så imponerad av floskler om att "brinna för allas lika värde" och liknande snömos heller. Och man gillar att jaga vilket MP också är emot. Och man vill inte få fula vindsnurror utplacerade i den vackra naturen.
Så är det. Jag är själv norrbottning och här är MP inte populärt kan jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in