2026-09-12, 06:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Två bilar kolliderade på Östermalm i Stockholm natten mot lördag. De körde sedan in i andra parkerade bilar och kvaddade dem.

Två personer har förts till sjukhus, skriver SVT Nyheter.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=f4eca671-918e-439b-a272-dac519a028c1

Hur lyckas man med något sånt här då?
Citera
2026-09-12, 06:39
Moderator
cleolinas avatar
Korsningen Karlavägen - Sibyllegatan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-till-sjukhus-efter-trafikolycka-pa-ostermalm
Var väl också där Ocean Bus körde på en cyklist, en annan cykelolycka hände, polisen stoppade kidnapparna som skulle slå till mot maxgrundaren…
En hot spot för trafikinsatser på Östermalm. Hoppas det går bra för den skadade!
Citera
2026-09-12, 06:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=f4eca671-918e-439b-a272-dac519a028c1

Hur lyckas man med något sånt här då?
Smala gator och för hög hastighet? Länge sedan jag körde bil där men det var smalt redan då.
Kanske en liten rattfylla även om det inte nämns i artikeln? Allvarligt skadad och flera parkerade bilar kvaddade tyder på hastighet. Tog en idiot i 50 klockrent i sidan en gång när han körde ut framför mig hemma i hålan. Inte ens airbagen löste ut och inga personskador.
Citera
2026-09-12, 06:46
Medlem
Antalet nattugglor i snabba bilar i innerstaden har exploderat. De har vant sig att det är laglöst land på natten. Polisen har extremt låg bemanning nattetid och de som jobbar på natten är dessutom inga trafikpoliser. Trafikpoliserna jobbar dessutom uteslutande med att skydda dignitärer och när det är parader.

Jag antar att det är två fortkörare i en korsning och vem bryr sig om högerregeln?
Citera
2026-09-12, 06:52
Moderator
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smala gator och för hög hastighet? Länge sedan jag körde bil där men det var smalt redan då.
Kanske en liten rattfylla även om det inte nämns i artikeln? Allvarligt skadad och flera parkerade bilar kvaddade tyder på hastighet. Tog en idiot i 50 klockrent i sidan en gång när han körde ut framför mig hemma i hålan. Inte ens airbagen löste ut och inga personskador.

Både Sibyllegatan och Karlavägen är breda. Däremot lär det väl vara hög hastighet.
Något som jag noterat är att det brukar vara en massa tutande mellan bilister då osäkerhet verkar råda huruvida Karlavägen är en huvudled eller högerregeln gäller. Dvs om de som är på Karlavägen har företräde eller om de ska släppa förbi de som kommer från Sibyllegatan nerifrån Östermalmstorg-hållet.
(Googlade nu. Ej skyltat som huvudled men de på Karlavägen har ändå företräde. Men det är hur som helst ofta tutande och snabba inbromsningar just där, så i det här fallet kanske en bil från Sibyllegatan kom i hög hastighet utan att väja för trafikanten på Karlavägen. Fast jag har ingen aning, spekulerar bara.)
Citera
2026-09-12, 06:58
Medlem
På bilden är det korsningen Tyskbagargatan och Sibyllegatan och där är det troligen högerregeln. Det kan även vara så att den ena bilen körde mot enkelriktat. Många bryr sig inte om det heller.
Citera
2026-09-12, 07:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
På bilden är det korsningen Tyskbagargatan och Sibyllegatan och där är det troligen högerregeln. Det kan även vara så att den ena bilen körde mot enkelriktat. Många bryr sig inte om det heller.

Och en vit bil från Ex. bild står i korsningen Karlavägen/Sibyllegatan, och den ser ut att ha fått en rejäl tryckare i röven.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-12 kl. 07:14.
Citera
2026-09-12, 07:13
Moderator
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
Ja, det har du faktiskt rätt i!
SVT:s bild visar Birgittas second hand! (Vita ovala skylten.)
Men Expressens bild visar Karlavägen med Boutique Mimic i förgrunden, Pressbyrån i allén och Ica Esplanad i bakgrunden. Det lär alltså snarare ha skett från Tyskbagar-hållet än från Östermalmstorg-hållet. Det är dock inte enkelriktat på Sibyllegatan.
Lär varit ganska hög fart då, med tanke på hur utspridda de kraschade bilarna är. (Knappast något liten ”bump”.)

PS. Sibyllegatan är bredare och rakare på andra sidan Karlavägen, dvs mot Östermalmstorg. Övre delen smalare.
Citera
2026-09-12, 07:37
Medlem
Kvinna död
Citera
2026-09-12, 07:39
Medlem
Kvinna död i trafikolycka enligt uppdatering i DN
https://www.dn.se/direkt/2026-09-12/kvinna-dod-i-trafikolycka-i-stockholm/
Citera
2026-09-12, 07:48
Medlem
En kvinna död och en man allvarligt skadad enligt Expressen. Hur fort kör folk på dessa små gator?
Citera
2026-09-12, 07:54
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Kvinna död

I 55-årsåldern skriver svt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto