Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag misstänker att man behöver lägga "självskadebeteende" till Tidö-diagnosen, eftersom du tydligen brinner av lust över att kunna fortsätta göra bort dig. Inte minst eftersom SD faktiskt delvis har haft rätt i sin kritik av den moderna skolpedagogiken. Jag förstår att du inte ens vet vad den går ut på, och framförallt inte hur den skiljer sig mot den litet äldre, mer klassiska pedagogiken, gällande krav på prestation och ansvar hos eleven. Men du kan förkovra dig genom att googla litet, i England lade man till större och tydligare personligt ansvar på eleven, mycket tuffare prov och hårdare provskalor för 15-20 år sedan, uttryckligen till följd av dåliga PISA-resultat. Man gick då helt emot den pedagogiska strömmen, som förespråkade en ännu mjukare linje, mindre klasser och mer "samtal och vägledning mellan lärare och elev". Dvs. den svenska pedagogiken i ett nötskal. Den strömmen var så stark att t.o.m. Finland "gullifierade" sin pedagogik. Och Skottland och Wales valde också den "mjukare" linjen. Nu har England klättrat stadigt i undersökning efter undersökning, och kom nu in i Top 10 globalt. Finland sjunker stadigt hela tiden, Skottland och Wales ligger kvar på samma usla nivå där också England tidigare höll till.
I Sverige har det i decennier höjts röster från lärarkåren om att man måste gå tillbaka till den typens skola, framförallt från lärare som har varit med hela vägen och om den erbarmliga försämring svensk skola råkat ut för. Där en central del UTTRYCKLIGEN är akademiskt driven, det är luddiga, oklara, humanistiska teorier som använts till att ersätta den fungerande svenska skolan med vår nya kravlösa, kramgoa version. Lägger man till friskolorna, vinstdriften och skolvalet så har man en perfect storm, och det är mitt i den vi nu befinner oss. Med effekter på Sverige långt in i framtiden, för det är trots allt de framtida svenskarna vi talar om. De där som knappt kan läsa, skriva eller räkna...
Hittills har du bara kommit med förolämpningar och framgooglade snuttar, och jag har känt en viss förståelse för dina mentala problem. Men nu tycker jag att du ska "put up or shut up". Visa vad du kan om svensk skolpedagogik, vad det är som gör den bra eller dålig, och vad som kan förbättras. Du påstår ju att det du vet mer och vet bättre, så kör hårt. Och jag är noll intresserad av inklistrat eller inlänkat material, jag är bara intresserad av din egen syntes, förklaring och plan för en bättre svensk skola...
Det är jättebra att du kan googla

Det är också det som är grejen med dig.. Du sitter och googlar lite snabbt och inbillar dig att du är kunnig inom en massa olika områden. Du är ingen expert i alla ämnen. Men du vill gärna framställa dig själv som det. Skriver små noveller om informationen du hittar.. Det är ett mönster. Du behöver inte sitta och klippa & klistra in här.. Ja det stämmer, jag har bättre koll på det här än vad du har. Bara det faktum att du basunerar ut att SD har sabbat den svenska skolan visar hur dum du är..
Och för att citera dig ( Eftersom du har en tendens till att börja svamla, tappa tråden och bli arg )
"De svenska strukturella problemen är dessutom: friskolor, skolor med vinst, föräldrars rätt att välja skola och avsaknad av betyg. Dessutom har vi en delvis utflippad lärarkår som har blivit itutad helt vansinniga idéer om pedagogik."
Du framstår som en gaggig tant. Visade en vän som varit lärare i majoriteten av sitt liv och fortfarande är aktiv, numera 68 år gammal, ditt svammel. Han tycker du verkar vara en uppblåst fjant. Sitter hemma i din soffa, dessutom arbetslös och spelar smart..
Samhället förändras, och så även skolvärlden. En del reformer är bra, en del är dåliga. Sverige har generellt sett inte haft en extremt undermålig skola som du verkar vilja få det att framstå som..

PISA-resultaten har som bekant dalat i nästan alla OECD-länder.
Ett typexempel på din bristande kunskap och skrapande på ytan genom att googla är att ta upp England som exempel..Att optimera ett skolsystem för att få bättre PISA-resultat har istället skapat enorma brister på annat håll.. Både elever och lärare mår sämre än någonsin och skolorna tävlar mot varandra. Självklart fuskas det mer..
PISA-resultat är inte allt. Det viktigaste är hur väl förberedda ungarna blir för framtiden.
De flesta forskarna är eniga om vad som ligger bakom de dåliga resultaten. Det är inte lärarnas kompetens utan till större del förutsättningar. Både interna faktorer, t.ex. arbetsmiljö och belastning, men även externa faktorer. Sen är det ett faktum att det finns för få behöriga lärare, det påverkar resultaten.
Du är ett hopplöst sorgligt fall och kommer bara fortsätta vrida och vända på allt för att inte tappa ansiktet och din löjliga lilla identitet och fiktiva verklighet som du har skapat på FB..
Tips till dig!
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/samhall