2026-09-11, 23:07
Medlem
Att det blir torrt i vattenmagasinen beror på galenskaperna kring vind och solkraft som byggs utan batterilagring. Det innebär att vattenkraften får agera balansering för växelströmsnätet vilket innebär att magasinen töms, vilket också gör att vi får vattenbrist på många håll i landet när våtmarkerna dräneras för att förstöra skogen med snurriga snurror.
Citera
2026-09-11, 23:08
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Värmen inomhus snålar jag aldrig med men jag kollar in när det är billigt att tvätta - det är ju enorma skillnader i pris över dygnet. Är jag inte hemma när det kostar "0:-" sätter jag maskinen på timer.

Sedan är jag lite löjlig, inte på grund av kostnaden, som fyller pastakastrullen med vatten timmar innan det ska kokas då 21-gradigt vatten går snabbare att koka upp än 5-gradigt.

Duschar gör jag i tre minuter, för att det är tråkigt...

Just vid spisen "snålar" jag faktiskt, använder i princip alltid eftervärmen både i ugn kastrull och panna för att laga klart maträtten.
Citera
2026-09-11, 23:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Just vid spisen "snålar" jag faktiskt, använder i princip alltid eftervärmen både i ugn kastrull och panna för att laga klart maträtten.
Jag med, och öppnar ugnsluckan för att släppa ut värmen i köket (vintertid). Jag släpper även sällan ut värmen utan stänger dörren till trädgården snabbt och sänker värmen när jag vädrar sovrummet. Jag har alltid gjort så, även innan räkningar på 12 000:- (bor i hus med tre våningar). Det handlar för mig bara om sunt förnuft och allmän hushållning...
Citera
2026-09-11, 23:17
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Jag med, och öppnar ugnsluckan för att släppa ut värmen i köket (vintertid). Jag släpper även sällan ut värmen utan stänger dörren till trädgården snabbt och sänker värmen när jag vädrar sovrummet. Jag har alltid gjort så, även innan räkningar på 12 000:- (bor i hus med tre våningar). Det handlar för mig bara om sunt förnuft och allmän hushållning...

Ja men precis!
Och sådana enkla saker som att man ställer inte in en kastrull med 4 liter kokhet soppa rätt in i kylskåpet den får givetvis stå utomhus och kallna förutom på högsommaren såklart.
Senast redigerad av FarliKorv 2026-09-11 kl. 23:23.
Citera
2026-09-11, 23:18
Medlem
Citat:
Jag sänker bergvärmen några grader, typ 18,5. Det är ju inte kallt men i perifera rum blir det någon grad svalare än så. Stödeldar en massa i kaminen när jag är hemma. Duschar på jobbet. Täcker fönster ifall det blir kallade än -10 dvs låter rullgardiner och tyggardiner vara fördragna hela dygnet, finns ju ändå inget solljus att släppa in.

Men viktigast, låter inte Mp få makten nu på söndag. Jag gillar natur och tänker på klimatet och våra avtryck men att utplåna Sverige är ingen bra förebild för Indien och Kina, att stänga ner kärnkraft kommer inte rädda planeten.
Citera
2026-09-11, 23:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag sänker bergvärmen några grader, typ 18,5. Det är ju inte kallt men i perifera rum blir det någon grad svalare än så. Stödeldar en massa i kaminen när jag är hemma. Duschar på jobbet. Täcker fönster ifall det blir kallade än -10 dvs låter rullgardiner och tyggardiner vara fördragna hela dygnet, finns ju ändå inget solljus att släppa in.

Men viktigast, låter inte Mp få makten nu på söndag. Jag gillar natur och tänker på klimatet och våra avtryck men att utplåna Sverige är ingen bra förebild för Indien och Kina, att stänga ner kärnkraft kommer inte rädda planeten.
Jag drar för tjocka gardiner, jag har två lager för fönstren och ett lager vid ytterdörren (som även den har fönster). Det gör stor skillnad. Igen: sunt förnuft och erfarenhet av livet. Men, folket är dumt och vill att "någon annan" ska fixa/betala...
Citera
2026-09-11, 23:38
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Jag planerar ingenting alls utöver det vanliga, människor måste lära sig att justera sina utgifter efter sina inkomster och kapital.

Hur planerar du?

Jag planerar genom att rösta på Sozzarna och gärna också någon Ryssvänlig Miljöpartist nu på söndag.

För vilka har vi annars att tacka för okontrollerad massinvandring och haveriet med energiförsörjning?

Att vara rädd för Ryssar är överdrivet när vi har ett land fullt av dåraktiga kommunister 👍
Citera
2026-09-11, 23:51
Medlem
Citat:
Värmen inomhus snålar jag aldrig med men jag kollar in när det är billigt att tvätta - det är ju enorma skillnader i pris över dygnet. Är jag inte hemma när det kostar "0:-" sätter jag maskinen på timer.

Sedan är jag lite löjlig, inte på grund av kostnaden, som fyller pastakastrullen med vatten timmar innan det ska kokas då 21-gradigt vatten går snabbare att koka upp än 5-gradigt.

Duschar gör jag i tre minuter, för att det är tråkigt...

Det är väl lite sila mygg och svälja kameler. Tvätt hirtoch dit. Det gör ingen skillnad. Värme, varmvatten, matlagning. I den ordningen. Resten är så lite att det inte är värt att bry sig om.

Atr värma 10 liter vatten från 5 till 21 grader kräver ca 0,2 kWh ca 40 öre.. ja alltså det är inte hela världen.
Citera
2026-09-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar

Det blir så när man ger ut gratis el utan skatt till utländska datacenters och ai centers och skickar massa el utomlands.

Blir än värre om sundsvall låter amerikanerna bygga världens största ai center som slukar el som en stor stad.

Folk borde ut och protestera mot de korrupta politikerna som låter skiten byggas.

Ruttna ägg varje gång de visar sig ute.
Citera
2026-09-12, 01:32
Medlem
INGSOCs avatar
Tur att man har kontrakt med gratis el i bostaden.
Hade varit helt körd annars om elen blir dubbelt så dyr..
Sjukt att det kan vara så, vad hände med kärnkraftverken???

Ah, just det
Citera
2026-09-12, 01:39
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Jag planerar ingenting alls utöver det vanliga, människor måste lära sig att justera sina utgifter efter sina inkomster och kapital.

Hur planerar du?

Jag planerade redan förra året genom att såga ner en massa träd och kapa/klyva till eldningsvirke. Har även bunkrat upp med en massa lastpallar och annat brännbart. Blir även färre restaurangbesök och så har jag avslutat alla betaltjänster inom TV och lärt mig att fulstreama. Vintern 26/27 kommer bli en sparbössa för egen del.
Citera
2026-09-12, 02:48
Medlem
J.Doessons avatar
Det är roligt nästan jämt..

Jag tänkte börja handdiska och börja använda den gemensamma tvättstugan. Blir definitivt inge golvvärme i badrummet. Kommer bli mysigt med iskalla klinkers..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in