2026-09-11, 21:39
Medlem
buddy99s avatar
Texas tar det ett steg längre, kameror sopbilarna.

Citera
2026-09-11, 21:39
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Containern var inte full, de kollade inte ens.

Det spelar ingen roll. Man får inte skräpa ner oavsett.

Vad tycker du om priset på 7000 kronor för röjningen?
Citera
2026-09-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Men var det fullt i containern är det ju kommunens fel.

Ställde dom kartongerna intill en full container är det tveksamt.

Jag har ställt ihopfälld wellpapp brevid kärlet i mitt soprum.

Har själv råkat ut för den äckliga kommunludret skickar brev att jag blivit polisanmäld för nedskräpning. La en kartong stående på sidan för containern var för full😂. Jäkla dårar. Och det där med kameror och spioneri är så jäkla vidrigt och visar vart vårt samhälle är på väg...
Citera
2026-09-12, 00:29
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du skall ut med en speciell lastbil som kan lyfta containrarna. Troligtvis får de åka en bit vilket kostar.
Sedan skall containrarna lyftas upp o flyttas medan någon städar.
7000 kr går åt fort när det kommer till sådant här.

Nu hänger jag inte med... De använder väl någon form av kranbilar när containrarna töms som vanligt, vad skulle skillnaden vara om det ligger skräp bredvid?
Citera
2026-09-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Nu hänger jag inte med... De använder väl någon form av kranbilar när containrarna töms som vanligt, vad skulle skillnaden vara om det ligger skräp bredvid?

Att beställa en bil enligt ett i förväg bestämt schema är en sak. Att extrabeställa en bil är något annat.
Ligger det dessutom mycket skräp runtom så måste någon gräva fram containern innan den kan tömmas och sedan skall någon manuellt hantera allt skräp på marken.
Det kostar och prislappen springer snabbt iväg.

Gissar på 1000-1200 kr i timmen per person + lastbilens kostnader. Troligen har man dessutom tvingats att tömma containern vilket stjäl ännu mer tid och i slutändan hamnar på fakturan.
Citera
2026-09-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Har själv råkat ut för den äckliga kommunludret skickar brev att jag blivit polisanmäld för nedskräpning. La en kartong stående på sidan för containern var för full😂. Jäkla dårar. Och det där med kameror och spioneri är så jäkla vidrigt och visar vart vårt samhälle är på väg...

Hur vore det att man bara skötte sig o slängde skräp där det hör hemma?
Citera
2026-09-12, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Att 7000 kronor bränns snabbt vet jag. Men frågan är om det är rimligt?

Jag ser inte problemet med att kalaset kostar kvinnan 15 000 kronor men att 7000 kr ska gå till att plocka undan 3 kartonger köper jag inte.

Bara för att det finns kranbilar betyder det inte att en kranbil måste användas. Skulle städningen skett oavsett så borde kostnaden också bli lägre.

Man fick troligen ett samtal om nedskräpning och en extratömning.
Här hittade man någon som man kunde debitera kostnaden på.

Rimligt eller inte det är vad det kostar idag.
Citera
2026-09-12, 01:36
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Att beställa en bil enligt ett i förväg bestämt schema är en sak. Att extrabeställa en bil är något annat.
Ligger det dessutom mycket skräp runtom så måste någon gräva fram containern innan den kan tömmas och sedan skall någon manuellt hantera allt skräp på marken.
Det kostar och prislappen springer snabbt iväg.

Gissar på 1000-1200 kr i timmen per person + lastbilens kostnader. Troligen har man dessutom tvingats att tömma containern vilket stjäl ännu mer tid och i slutändan hamnar på fakturan.

Om det nu är så att containern är full hur hårt bör man då slå ner med hammaren om någon väljer att lägga skräpet vid sidan om... Varför skulle förövarna i det här fallet bemöda sig med att packa bilen full med skräp, köra ut till samlingsplatsen för återvinningscontainrar för att sedan bara lägga allt på marken om det fanns plats i behållarna... Jag hade helt ärligt gjort samma sak själv om kärlen var fulla, kommunen får se till att avfallshanteringen fungerar. Om det är ett återkommande problem att kärlen blir överfulla innan de töms behöver man tömma dem oftare.
Citera
2026-09-12, 01:45
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Kartonger går bra att elda eller så åker man in till Södermalm och dumpar av skräpet där i någon park. Se bara till att ta bort alla namnetiketter
Citera
2026-09-12, 01:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.dn.se/sverige/slangde-kartonger-pa-marken-kvinna-och-pojke-doms-till-boter/

En kvinna och en pojke döms för nedskräpning efter att de lämnat kartonger på marken vid en återvinningsstation i Stockholmsområdet. Händelsen fångades av en övervakningskamera, vilket blev avgörande bevisning.
Pojken döms till 1 500 kronor i böter, medan kvinnan får 30 dagsböter à 230 kronor, totalt 6 900 kronor, samt ska betala drygt 8 500 kronor i advokatkostnader.
Pojken hävdade att han trodde att kvinnan skulle ta hand om kartongerna och att han var mycket trött och ville att det skulle gå snabbt. Kvinnan uppgav att två kartonger inte fick plats i containern och därför ställdes bredvid den. Tingsrätten ansåg dock att båda hade agerat medvetet och därmed haft uppsåt att skräpa ned.
Att de inte kände till att det var förbjudet friade dem inte från ansvar. Kommunen uppgav dessutom att städningen av en nedskräpad återvinningsstation kan kosta över 7 000 kronor, bland annat på grund av användningen av kranbil.
Åklagaren förklarar att nedskräpning faller under allmänt åtal, vilket innebär att åklagare i princip är skyldiga att väcka åtal när ett brott har begåtts och bevisningen är tillräcklig.

Äntligen, hoppas att det blir standard med kameror på alla avfallsstationer etc.
(Artikeln sammanfattad av AI).

Herregud, såhär anala lagar finns väl bara i Sverige. Det är högst rimligt att om containern är full så ställer man sakerna i anslutning till containern, så kommer ju sopfolket lasta in kartongerna sedan när de kommer med en ny tom container. Hur rimligt är det att undersåtarna som kånkat iväg till värsta sopstationen ska behöva TA MED SIG SKRÄPET HEM IGEN???

Svenskarna behöver göra uppror mot källsorteringen och slänga skräpet på offentlig plats där ingen ser, t ex trapphus. Det gjorde jag när jag bodde i Sverige och de stängde sopnedkasten.
Citera
2026-09-12, 02:07
Medlem
Citat:
Hur vore det att man bara skötte sig o slängde skräp där det hör hemma?
Hur vore det om kommunen tömde containrarna så det var möjligt att lägga skräpet där det hör hemma?
Citera
2026-09-12, 02:19
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Hur vore det om kommunen tömde containrarna så det var möjligt att lägga skräpet där det hör hemma?

Sorry, Sverige är inte så himla bra på att hemfördela skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in