2007-05-04, 11:31
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
om caine är flicka vet jag inte, då han/hon är känd som en som springer efter ganska små flickor .

Ok, jag gick per automatik efter bilden, vilket ser ut som en tjej. Tänkte inte på att jag skrev henne faktsikt. Men då vet jag...

Citat:
det handlar givietvis om vilken definition på magi man har. flertalet av de moderna utövarna av detta ser magi som något som de gamla magikerna verkligen inte ansåg vara magi. enkelt uttryck kan man väl säga att de flesta av de moderna sk magikerna ser på feneomenet självutvecking som något fult. de tycker det är tuffare att tro att det går att framkalla frustande demoner och annan övertro som aldrig ingått i den traditionella magin. i sagorna och legenderna har det varit en del, men nästan aldrig i de dokument som finns bevarade. band folktron och inqvisitionens tortyrframkallade bekännelser finns naturligtvis också sådana exempel.

Det känns instinktivt som att det är svårt att belägga den "gamla" magin, men jag håller med dig här gällande den moderna magin.

Citat:
här har vi ytterligare en definitionsfråga. dvs om magi kan förändra en magiskt. du tolkar naturligtvis ifrån din förförståelse angående fenomenet, men du bör vara medveten om att det bara är din, och inte en universell - eller för den delens skull korrekt bild. jämför t ex med ateistens hånskratt mot den troende eftersom ateisten menar att den troende tror på en gud som har skägg och sitter på en tron i himlen och bestämmer än ditt och än datt. dvs det ateisten vänder sig mot är sin egen övergivna gudsbild, inte den troendes gudsbild. enigt religionspsykologerna är denna antropomorfa gudsbilden en gudsbild som barn utan förmåga att tänka abstrakt ha, men den förändras i takt med att barnet utvecklas vidare och förmår tänk i mer abstrakta banor. ateisten tror alltså att den religiösa behållt den antropomorfa gudsbilden..

Återigen. Det handlar om min erfarenhet (vad annars att gå på?) av modern magi. Denna erfarenhetsbaserade förståelsen skulle jag nog inte kalla förförståelse då detta begrepp är kopplat till hermeneutiken och handlar om det begränsade förståelse man har innan man går in i den hermeneutiska processen.

Den retoriska fråga blir väl då om någon har eller kan ha en komplett och korrekt bild. Om du allena har en teoretisk kunskap om fenomenet, kan du då säga dig ha en korrekt, universell förståelse?

Så, har du endast akademisk erfarenhet av den västerländska magin/alkemin?

//Mvh, M
Citera
2007-05-05, 14:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Det känns instinktivt som att det är svårt att belägga den "gamla" magin, men jag håller med dig här gällande den moderna magin.
vad menar du med att "belägga" den gamla magin? om du menar skillnaderna mellan den moderna och den gamla så kan man främst säga att den nya är extremt sekulär, medan den gamla var religiös och esoterisk. esoterismen är alltid religiös eftersom den alltid måste leva i symbios med ett exoteriskt ramverk. den modernna magin lever inte i symbios med något exoteriskt ramverk överhuvudtaget. visst används ibland symbolik som för tankarna till något religöst, men det har reducerats till att bara handla om tekniker och symboler utan något bredare värde.

Citat:
Återigen. Det handlar om min erfarenhet (vad annars att gå på?) av modern magi. Denna erfarenhetsbaserade förståelsen skulle jag nog inte kalla förförståelse då detta begrepp är kopplat till hermeneutiken och handlar om det begränsade förståelse man har innan man går in i den hermeneutiska processen.
det mesta som handlar om att lära sig något kan sägas vara en hermenutisk process, även om, i fallet dem moderna magin, väldigt få går så långt som till att faktiskt appropriera fenomenet.

Citat:
Den retoriska fråga blir väl då om någon har eller kan ha en komplett och korrekt bild. Om du allena har en teoretisk kunskap om fenomenet, kan du då säga dig ha en korrekt, universell förståelse?
en utomstående kan väl aldrig ha en fullständig bild av något esoteriskt eftersom ämnet är upplevelsebaserat till sin natur.
Citera
2007-05-06, 12:17
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
det mesta som handlar om att lära sig något kan sägas vara en hermenutisk process, även om, i fallet dem moderna magin, väldigt få går så långt som till att faktiskt appropriera fenomenet.

en utomstående kan väl aldrig ha en fullständig bild av något esoteriskt eftersom ämnet är upplevelsebaserat till sin natur.

1. Sant, men nu diskuterade vi inte något som man höll på att lära sig, utan något vars inlärningsstadie (för min del) var förbi.

2. Precis vad jag anser.

//Mvh, M
Citera
2008-01-09, 14:23
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Vill bara säga att jag helt håller med om vad Le Grand Maître har sagt i denna tråd. Även om man endast har en akademisk anfallsvinkel på ett ämne så kan man uppenbarligen uttyda det sanna syftet med Teurgi eller Ceremoniell Magi.

Antinomos undrar (och är skeptisk till) hur ritualer kan förändra eller sätta igång en process i psyket.

Har du hört talas om begreppet självsuggestion? Vad händer i den klassiska psykoanalysen? Där använder man ord som genom fri association frammanar minnen och komplex ur det omedvetna. Faktum är att det omedvetna reagerar ännu starkare på symboler, och det är av denna anledning som symboliska eller artistiska uttryckssätt börjar bli allt mer populära inom psykoterapin. Vad händer med dig om du stirrar (mediterar) på en symbol? Tänk dig då att en ritual kan förmedla ett budskap, en psykisk och symbolisk laddning som frammanar en aspekt av sin personlighet ur det omedvetna och sätter igång en process. Ritualen gör att du börjar finna mening i ditt liv som kan återkopplas till denna symboliska laddning, vilket i sin tur leder till att du når en högre självkännedom. Ceremoniell Magi är en legitim metod till självkännedom och förändring som kan liknas vid psykoterapi.

En fråga: Ni tar upp ämnet "Inre Akemi". Hur definierar ni detta begrepp?

Sincerus Renatus
Citera
2008-01-11, 08:11
Medlem
alves avatar
Är det någon som kan säga att de använder sig av magin? Inte utföra ritualer man läst om i en yr bok. Om ni har ett problem ni inte kan lösa på annat sätt, överväger ni då magin?

Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Det är sökandet efter det "sanna jaget" som driver magikern frammåt, och de olika tillbehören han/hon använder sig av i arbetet - så som svärdet/dolken, staven, bägaren, dräkten, oljorna, rökelsen och ritualerna i sig själva - är alla nödvändiga medel för att nå dit.
Vad menar du med att det är nödvändiga medel? Talar du med utgångspunkt i någon särskild magisk disciplin nu, det låter så specifikt med dolken, bägaren etc?
Citera
2008-01-13, 00:15
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alve
Är det någon som kan säga att de använder sig av magin?

Självklart! Trodde det framgick av mina inlägg.

Citat:
Inte utföra ritualer man läst om i en yr bok.

Vad menar du med detta? "Yr bok"? De flesta magiska system bygger på någon form av tradition, som använder sig för någon form av manualer (på medeltiden kallade "grimoar").

Citat:
Om ni har ett problem ni inte kan lösa på annat sätt, överväger ni då magin?

Ja, men sällan för att lösa rent materiella eller värdsliga problem. Om du menar rituell form av magi. Magi är ju även ett förhållningssätt och främst en mental disciplin. Magins axiom och riktlinjer, eller "tankesystem", försöker jag tillämpa i det mesta....även om det är svårt emellanåt. Magi är ju en livsstil som påverkar alla aspekter av magikerns liv; en livskonst.

Sincerus Renatus
Citera
2008-12-07, 17:51
Medlem
Citat:
Är det någon som kan säga att de använder sig av magin? Inte utföra ritualer man läst om i en yr bok. Om ni har ett problem ni inte kan lösa på annat sätt, överväger ni då magin?
Absolut. Oftast inte på så vis att jag genomför någon stor ritual, utan snarare genom meditation och centrering. Man bör dock försöka komma i kontakt med någon kunnig person innan man börjar meditera. Jag var ung och dum och gjorde inte det, och det fick ganska ödesdigra konsekvenser.
Citera
2008-12-07, 22:51
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Jag har en vän som använt de visioner han fått i samband med upprepade henokiska övningar av crowleyansk modell som grund för en bok som han nyligen slutfört. Han använder också vissa ritualer som en typ av terapeutisk konfrontation när han mår dåligt, som ett sätt att visualisera och förhålla sig till de delar av hans inre som han har problem med. Det är kanske lite oklart om det kan kallas magi, men det är åtminstone ritualbaserat problemlösande.
Senast redigerad av Ad Astra 2008-12-07 kl. 22:54.
Citera
2008-12-08, 09:40
Medlem
gromzies avatar
Det som kallas "magi". Den energi blir till det du formar den till. Mudras och alla typer av magi ni ser, tänk er att ni drar energi från själen, själen tillverkar den andliga energin, använd sedan er muskel/kroppsenergi (fysiska) och blanda dessa. Och ni tänk vad ni vill åstadkomma. Exempelvis temporär ökad styrka i en viss del. Går ju inte direkt att spruta eld ur truten och skrika nå japanska ord. Men helt seriöst så går det att boosta vad man redan har.

VÄLDIGT intressanta resultat från min sida, och jag är bara novis inom detta meditation/Chi. Jag kör min egen version, och jag är INTE rädd för spöken även om jag är övertygad att det finns nån typ av osynlig shit, man känner av denna "energi".

Det känns precis som om du står vid duschen och någon öppnar bastudörren, så känner du en känsla utav värme. Jag kan tydligt känna av sån här "energi". Jag ser inget hokuspokus i det. Men det är så jävla vagt att jag fattar att ingen tror på det.

Kan sitta och skriva HUR mycket som helst med detta. För det är så jävla fantastiskt att utforska, oavsett om det sitter i hjärnan eller inte. Men tänk som sagt, Oändligt med energi från själen. som ni drar ut till kroppen och cirkulerar där. Utifrån naveln. Gör den till exakt vad ni vill att den ska vara. Denna energi finns där bara du TÄNKER att den gör det, träna på att känna den cirkulera. Sedan har vi våran kroppsenergi som vi får genom käk och annat, muskelkraftsenergi etc. Blanda denna själs energi med kroppen.. Tänk att den blandar sig som mjölk och mjöl, som blir till 1 smet. Olika funktion beroende på tanke och mängd av blandning. Ganska otroligt
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in