2026-08-26, 23:31
Medlem
Streckkods avatar
.

<---------- Friendligare kaoz-baaarn på Kalles kaviartuben.
Citera
2026-08-27, 03:22
Medlem
Jag har jobbat med varumärken. Ibland behöver man uppdatera, så kanske är Kalles Kaviar något på spåret om att de behöver fräscha upp på något sätt. Typsnitt, smak osv. Det är dock viktigt hur man gör ändringar.

I princip alla förutom några få Wokeisar är egentligen överens om man inte kan göra James Bond till kvinna eller svart. Exempelvis tycker jag Idris Elba som har föreslagits för rollen är en fantastisk skådespelare. Men han borde aldrig få bli James Bond för karaktären är etablerad och (1) vit (2) manlig (3) britt.

Jag älskade The Wire med Elba som Stringer Bell. Och jag tycker han är helt självklar som Luther. En slags svart, ny, version av James Bond eller Jason Bourne. I min mening var det mycket bättre att ge honom sin egen spion/polis/detektiv-karaktär i form av Luther än att ändra en befintlig karaktär. Det hade skadat James Bond och Idris Elba själv. Det hade däremot passat perfekt att göra Idris Elba till en ny cool karaktär i Black Panther eller Shaft.

På samma sätt är det med Kalles Kaviar. Kalles är Kalles. Blond och blåögd. Pippi Långstrump är som hon är. The Rock är självklar som samoansk havsgud i Vaiana-filmen (har inte sett live action filmen men rent visuellt är han perfekt för rollen). Det är rätt att ha en arabisk skådis som Alladin.

Kalles nya rödhåriga kompis passar fint in i Kalles-konceptet. Inte konstigare än att Turkisk/Grekisk yoghurt bör ha en turk/grekisk gubbe/gumma på bild istället för en Kalles Kaviar-liknande blond pojk.
Citera
2026-08-27, 07:06
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Jaha, Kalles Kaviar ska förändra världen en tub i taget genom att låta den groteskt flabbande blonda pojken dela tub med andra. Detta gör, enligt företaget själv, stor skillnad för barn. Jag personligen kan inte låta bli att tänka att det är lite önsketänkande då barn generellt inte bryr sig så jättemycket om kaviar längre, never mind tuben som den pressas ut ur.

https://www.allas.se/mat-och-dryck/kalles-kaviar-forandrar-utseendet-efter-72-ar-gor-stor-skillnad/11575623

"(det känns) fint att låta tuben bära ett budskap som handlar om något större än kaviar", säger Ella Karvonen, Brand Manager på Orkla Foods Sverige. Nu kanske jag är en cynisk gammal tubkuk, men för mig kommer en kaviartub alltid att handla om kaviar, så länge det inte finns politiska symboler typ hakkors eller en Jesusfisk på och knappt ens då heller. Bara det faktum att Allas är de enda som verkar ha plockat upp denna nyhet säger ju en del om hur aktuell Kalles kaviar är i dagens samhälle liksom. (Kan ha fel, orkar ej kolla om det stämmer.)

Nå! Jag är öppen för att ha fel, så argumentera gärna emot varför det är viktigt att ha flera barn på kaviartuben, utöver att potentiellt öka försäljningen av fiskäggsbaserat pålägg. Jag är mer nyfiken på andra roliga kampanjer där företag har valt att "förändra världen" eller "rädda barn", en produktförsäljning i taget.
Så kan det gå när allt för många antas till våra universitet och högskolor och en massa hittepåutbildade ska ha nya hittepåjobb, både i den offentliga och privata sektorn, samtidigt skriker företagen och offentliga sektorn efter utbildad arbetskraft och måste söka sig utomlands för att basic medarbetare till tex vården, byggen etc.
Brand Manager, 😃😃😃😃😃.
Det är ett under att företag och företagsamhet kunde existera innan brand managern uppfanns.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-27 kl. 07:14.
Citera
2026-08-27, 10:31
Moderator
manamanahs avatar
Färdigmat och halvfabrikat --> Reklam och marknadsföring
/Moderator
Citera
2026-08-27, 11:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Jaha, Kalles Kaviar ska förändra världen en tub i taget genom att låta den groteskt flabbande blonda pojken dela tub med andra. Detta gör, enligt företaget själv, stor skillnad för barn. Jag personligen kan inte låta bli att tänka att det är lite önsketänkande då barn generellt inte bryr sig så jättemycket om kaviar längre, never mind tuben som den pressas ut ur.

https://www.allas.se/mat-och-dryck/kalles-kaviar-forandrar-utseendet-efter-72-ar-gor-stor-skillnad/11575623

"(det känns) fint att låta tuben bära ett budskap som handlar om något större än kaviar", säger Ella Karvonen, Brand Manager på Orkla Foods Sverige. Nu kanske jag är en cynisk gammal tubkuk, men för mig kommer en kaviartub alltid att handla om kaviar, så länge det inte finns politiska symboler typ hakkors eller en Jesusfisk på och knappt ens då heller. Bara det faktum att Allas är de enda som verkar ha plockat upp denna nyhet säger ju en del om hur aktuell Kalles kaviar är i dagens samhälle liksom. (Kan ha fel, orkar ej kolla om det stämmer.)

Nå! Jag är öppen för att ha fel, så argumentera gärna emot varför det är viktigt att ha flera barn på kaviartuben, utöver att potentiellt öka försäljningen av fiskäggsbaserat pålägg. Jag är mer nyfiken på andra roliga kampanjer där företag har valt att "förändra världen" eller "rädda barn", en produktförsäljning i taget.
Bra!

Det måste vara skrämmande för svenska barn som invandrat hem till Sverige från U-länder i Afrika och Mellanöstern att se en pojke med blont hår och frisk hy hånle rasistiskt mot dem från tuben helt ogenerat. Vad tänkte folk förr i tiden med egentligen? Uppenbarligen inte med hjärtat i alla fall!!!
Citera
2026-08-27, 11:18
Medlem
Jag ror detta kommer visa sig vara ett misstag. Detta med att i alla möjliga sammanhang plocka bort allt som är genuint svenskt kommer slå tillbaka. Inte fan kommer jag att köpa "Kalles kaviar" med en jävla negerunge på. Tror många äldre trogna köpare övergår till "Svennes" kaviar.
Citera
2026-08-27, 11:25
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Go woke, go broke

Finns många andra märken av tubkaviar som nu kommer plocka marknadsdelar.

Kalles med en burqakvinna eller Zambisk djungelpojke är lika med döden för denna klassiker
Citera
2026-08-27, 13:51
Medlem
Fan så ful, kunde jag sluta köpa kalles hade jag gjort det men nu köper jag inte kaviar så blir svårt att sluta.
Citera
2026-08-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Go woke, go broke

Finns många andra märken av tubkaviar som nu kommer plocka marknadsdelar.

Kalles med en burqakvinna eller Zambisk djungelpojke är lika med döden för denna klassiker
Är det verkligen woke att arbeta mot mobbning?

Tror du att folk kommer att sluta köpa Kalles för att de sponsrar en sådan sak? Vilka tänker du då kommer att sluta köpa produkten? Conny och Benny som hellre meckar med sina mopeder?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-27 kl. 15:16.
Citera
2026-09-11, 08:23
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag vande mig rätt snabbt vid rödtotten som gör handhjärta utmed Kalle, så uppdateringen kan nog fungera.

" För en friendligare värld!"
kommer nog inte förbättra PISA resultaten framöver.
Citera
2026-09-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Förvånande att inte kompisen är en färgad tjej.
De törs inte för dig och dina likar. Men många här tror att det är så ändå, verkar det.
Citera
2026-09-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
De törs inte för dig och dina likar. Men många här tror att det är så ändå, verkar det.
Vad är jag och mina likar? Förklara gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in