2026-09-11, 08:44
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Precis! Det kommer nog med ålder och visdom, när man röstat ett antal gånger och inser hur lite skillnad det faktiskt gör. Inte minst nu när vi lever i en vasallstat.

Och det gör du helt rätt i - bara ta det lugnt. Den inre friden är oändligt mycket viktigare än en hårlös apas fantasier om "politik"!

Tackar

Men det är inget jag pratar om irl så ofta. Har blivit utskälld och anklagad för att vara en fara för demokratin av en full lärarinna en gång, och då kände jag mig väldigt dum.

Lite bättre människokännare än så hoppas jag att jag har blivit idag. Men senast igår satt jag i frísörstolen och svarade undvikande angående valvakor och liknande. Och det kändes inget bra heller.

Kunde kanske ha sagt typ "jag orkar inte följa spektaklet"? För det hade varit lite ärligare av mig iallafall.

Det kan vara en knepig balansgång, när man har åsikter som man inte kan prata fritt om
Men så länge det är lagligt att avstå själva röstningen, så tänker jag njuta av mina rättigheter
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-11 kl. 08:46.
Citera
2026-09-11, 08:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tackar

Men det är inget jag pratar om irl så ofta. Har blivit utskälld och anklagad för att vara en fara för demokratin av en full lärarinna en gång, och då kände jag mig väldigt dum.

Lite bättre människokännare än så hoppas jag att jag har blivit idag. Men senast igår satt jag i frísörstolen och svarade undvikande angående valvakor och liknande.

Kunde kanske ha sagt typ "jag orkar inte följa spektaklet"? För det hade varit lite ärligare av mig iallafall.

Ja det kan vara en knepig balansgång, när man har åsikter som man inte kan prata fritt om

Men så länge det är lagligt att avstå, så tänker jag åtnjuta av mina rättigheter
Haha, "fara för demokratin"

Ja, tyvärr är det ju så. Vi indoktrineras in i detta system från födseln och det finns så många färdiga plattityder som upprörda människor slänger på en ("Om du inte röstar kan du inte klaga sen!" osv.)

När folk frågar vad jag ska rösta på i år så har jag också svarat undvikande, man orkar helt enkelt inte försöka bryta igenom den muren.

Yes, vi nyttjar vår fria vilja och väljer att inte skrida till handling. Det är något som människan glömt bort idag.
Citera
2026-09-11, 08:56
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gör som de gamla sossarna som stannade på soffan när de inte kunde rösta på S men i mitt fall är det SD istället. SD övergav sina vallöfte och värst var att de skickade långtidsarbetslösa till socialen eller som i mitt fall i förtidspension. Detta lovade de innan val att de skulle fälla vid varje försök att försämra A-kassan. Hoppas att de tappar många riksdagsplatser och även plats i en regering. De har skitit i det blå skåpet eller om det var i M:s bastu. Struntar man i sina väljare och överger sina ideal så kostar det och förhoppningsvis mer än det gav. Kanske röstar jag på SD:s värsta fiende men det får vi se på valdagen.
Att du skaffade ett jobb existerade inte i din tankevärld, du skulle gå på akassa för evigt eller?
Citera
2026-09-11, 08:58
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Framför allt tror jag att Afs-trådarna mer eller mindre dör efter ännu ett fiasko.

Mja, men om det inte lyfter vid EU-parlamentsvalet -29 så börjar det se visset ut.
Citera
2026-09-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Att du skaffade ett jobb existerade inte i din tankevärld, du skulle gå på akassa för evigt eller?
Jag gör vad jag kan, men äger inte frågan. Som äldre är jag inget värd längre fastän jag har mycket både utbildningar och erfarenhet. Du verkar tro att man blir långtidsarbetslös för att man inte vill arbeta. Välkommen till verkligheten!
Citera
2026-09-11, 09:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag gör vad jag kan, men äger inte frågan. Som äldre är jag inget värd längre fastän jag har mycket både utbildningar och erfarenhet. Du verkar tro att man blir långtidsarbetslös för att man inte vill arbeta. Välkommen till verkligheten!
A-kassan är ju en tillfällig försäkring, har alltid varit.
Framförallt LO vill lura i folk nåt annat.
Citera
2026-09-11, 09:08
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ja, så är det ju tyvärr. Man är duktiga på att utnyttja en sorts 'FOMO' för att skrämma folk till valunorna. Om något så borde ju valsystemet komma med mössan i handen och be mig om min röst.

Nej precis, folk verkar strunta i (eller inte förstå) det globala tekniksamhällets maktstrukturer. Naturligtvis spelar det absolut ingen roll vad du rösta på i ett val här, när Sverige redan är insyltad i en mängd globalistiska sammanslutningar (EU, NATO osv.) men det verkar inte riktigt nå fram.

Vi har sett hur våra styrande överimplementerar EU-lagstiftning(vapenlagstiftning) och sitter tysta när EU vill införa grejer som vi redan gör bättre(vårt pantsystem), så vi skall inte friskriva dem helt för att EU har kommit med lagstiftningen.

Du har en rättighet att rösta, om du röstar är upp till dig. Ingen kommer stå med mössan i hand.

Att inte rösta förstår jag, men att i tysthet välja soffan, det märks ju inte? Det är inte någon storstilad protest. Samtidigt så lämnar ni över fältet till islamister och annat löske. Så en så tyst omärklig protest som riskerar att få tråkiga konsekvenser för svenskarna, vad är grejen med det? Sett utanför ser det ut som lättja, inte integritet. Så det skickar fel signal.
Citera
2026-09-11, 09:09
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ge mig en bra anledning till varför man skulle lägga en röst på ett parti som man inte litar på. Så lovar jag att jag skall överväga saken.
Jag skulle rekommendera att undersöka om det inte finns något parti som ligger närmast det du tycker och rösta på det. Eller att exempelvis rösta på det blå-gula laget för att det röd-gröna laget inte ska vinna det här valet (ja, jag är partisk ). Men om det verkligen inte finns något alternativ av riksdagspartierna eller de mindre partierna och du inte heller kan tänka dig att rösta på det bättre av alternativen när det kommer till "de två lagen", då tycker jag att du kan rösta blankt. För det är i alla fall en röst, som i ditt fall betyder "jag litar inte på något av partierna".
Citera
2026-09-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
A-kassan är ju en tillfällig försäkring, har alltid varit.
Framförallt LO vill lura i folk nåt annat.
Jag kan inte tvinga företagen att anställa mig. Så jag äger inte beslutet. Det är långt över en halv miljon arbetslösa och då hamnar de äldre långt ner. De bryr sig inte om meriter utan tror att yngre är bättre. Livet är inte rättvist!
Citera
2026-09-11, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Att inte rösta förstår jag, men att i tysthet välja soffan, det märks ju inte? Det är inte någon storstilad protest. Samtidigt så lämnar ni över fältet till islamister och annat löske. Så en så tyst omärklig protest som riskerar att få tråkiga konsekvenser för svenskarna, vad är grejen med det? Sett utanför ser det ut som lättja, inte integritet. Så det skickar fel signal.
En bra fråga! Svaret är inte roligare än att jag inte bryr mig om prestige eller att någon "ser mig". Jag behöver inte sitta utanför riksdagshuset med en skylt, eller vara en "influencer" eller få "likes" på sociala medier (som jag inte använder för övrigt).

Jag är helt och hållet nöjd med att det bara är jag och ingen annan (faktiskt är det lite av poängen).
Citera
2026-09-11, 09:15
Medlem
Citat:
Soffliggare i alla länder - förenen eder!

Jag är förstås inte ensam om att bojkotta den fars som politiken är. Att rösta (även blankt) är att legitimera detta korrupta skitsystem, därför ligger vi på soffan i höst!

Ett gäng lismande kappvändare som gett upp all ideologi för status och pengar. Mutkolvar och globalister är de allihopa, från höger till vänster. Avgå alla och börja jobba inom hemtjänsten istället där de kan göra nytta för en gångs skull. Eller använd dem som bojsänken, i kraftfoder eller vad som helst, bara de aldrig får bestämma över oss mer.

Fall inte för floskler och plattityder om att det är din plikt, eller att man inte har någon rätt att klaga om man inte röstar. Låt inte det globala, kapitalistiska tankevirusets svammel få er att ändra er utan nu står vi fast i vårt beslut. Precis som de som vill leka pang-pang i skogen får sköta sitt så kan de som tror på politiken dyrka sina avgudar - oss bekommer det inte.

Men varför kommer just du avstå från att rösta i höst? Vore kul att höra hur ni andra resonerar!

Väl mött och det ska bli ett nöje att skratta tillsammans åt den fars som nu kommer utspela sig i TV och på internet

Känns som du inte är så jätteinsatt? Eller kanske inte bryr dig så mycket om ditt land alls?

Jag röstar på Tidö för att vänstern har politik som kommer göra att folk får det sämre, otryggare, osäkrare och allt annat.

Jag tycker det är värt att rösta för politik som ger bättre resultat, vilket det också blivit i verkligheten.

Du menar alltså att våra politiker styrs helt o hållet av allt möjligt? Hur? Alla politiker är inte desamma i riksdagen? Vissa kanske styrs, men andra gör det inte.
Citera
2026-09-11, 09:17
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
En bra fråga! Svaret är inte roligare än att jag inte bryr mig om prestige eller att någon "ser mig". Jag behöver inte sitta utanför riksdagshuset med en skylt, eller vara en "influencer" eller få "likes" på sociala medier (som jag inte använder för övrigt).

Jag är helt och hållet nöjd med att det bara är jag och ingen annan (faktiskt är det lite av poängen).
Du duckar ju frågan,
de som vill föra Sverige i en sjuk riktning, dom går ju och röstar, därmed blir din bojkott till deras fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in