2026-09-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Mer vanligt än ovanligt.

Det finns egentligen bara tre tillfällen sedan andra världskriget då en sittande president lyckats undvika förluster i representanthuset:2002 (George W. Bush): I sviterna efter terrorattentaten den 11 september 2001 var USA starkt enat. Bush hade extremt höga förtroendesiffror, vilket ledde till att Republikanerna faktiskt ökar med 6 platser i representanthuset och 2 i senaten. [1] (https://riponsociety.org/article/the-midterm-curse-and-the-balance-of-power-in-washington/), [2] (https://www.smithsonianmag.com/history/top-10-historic-midterm-elections-65355118/)1998 (Bill Clinton): Mitt under den brinnande Lewinsky-skandalen slog republikanernas försök till riksrätt tillbaka på dem själva. Clinton och Demokraterna gick mot strömmen och ökade med 5 platser i representanthuset.1934 (Franklin D. Roosevelt): Mitt under den stora depressionen fick Roosevelts "New Deal"-politik ett enormt stöd, vilket ledde till stora vinster i båda kamrarna

Hade en diskussion med Nancy Hollander om detta - vi var båda överens om att om inte Nixon ställts inför riksrätt o avsatt hade Clinton hamnat där - han ljög I have not made adultery - men sperman på klänningen dååå - Zuuuugaaaa PissPinne Är INTE Otrohet - Blowjob is not adultery.

Så hur mycket stryk en president än får i ett mellanårsval tappar han bara begränsad makt
sitt jobb har han alltid kvar.

Just när det gäller Trump fattar han NOLL juridik - trots att han i hela sitt vuxna liv haft med advokater att göra ink anlitat (han var på ruintens brant ett tag) - vet inte om detta är ny demens eller om det alltid varit så. Demens när det gäller de som inte är helt slut o så att den inte märks handlar ofta om fixa ideer o besatthet av frågor/beslut/ideer o som biter sig fast o som de håller fast oavsett lagstiftning o motargument vetenskap o fakta o som inte går att få personerna att ändra sig.
Citera
2026-09-10, 23:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det ses som rätt vanligt att presidentens parti backar en del i midterms, det är nu för tiden mera normalt än det motsatta.. Nästan alla presidenter de senaste trettio åren har tappat i midterms-valen minst en gång, det har hänt både för senaten och representanthuset. 2018 fick Trump stryk på allvar av demokraterna i representanthuset, ledda av Nancy Pelosi. De tog tillbaka 41 mandat och fick en bekväm majoritet: 235-199.

Under Trumps första två år 2917-18 hade han haft majoritet i bägge kamrarna men lyckades inte utnyttja detta överläge särskilt bra. Trump begriper sig dåligt på att matcha fram lagstiftning via kongressen, han föredrar den enkla väen att styra med edikt, alltså presidentiella orders - men det har ju sina begräsningar.
Men man får anta att Trump/GOP försöker rigga valet.
Citera
2026-09-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men man får anta att Trump/GOP försöker rigga valet.

Jo, visst är det så - men jag bedömer att hans chanser att få igenom SAVE America Act (krav på 'speciellt röst-ID med foto och annat) före valet är närmast obefintliga. Det är alldeles för nära valdagen för en så stor förändring. Dessutom skulle det nog krävas speciella medel för att kunna få igenom den med enkel majoritet i senaten, och annars kör den fast mot "filibusterbommen" (minst 60 röster) där. Det finns också en del republikaner i representanthiset som är tveksamma till SAVE Act.
ädä
Citera
2026-09-11, 00:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om alla får 5000 dollar så leder det bara till inflation, dvs. ingen får egentligen någonting.

Dessutom förvärrar det USA:s starsskuld, som redan är ett jätteproblem.

Det är clown world nu på riktigt nu, vilket får mig att tänka på denna filmsnutt.

https://www.youtube.com/shorts/NLvZ2oBx52Q
Citera
2026-09-12, 02:13
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Han har majoritet i båda kammare. Han har majoritet i HD. Han är president.

Låt mig tillägga.
Han har absolut majoritet och kan närsomhelst bevilja utbetalning av 5000 dollar till varje amerikan.

Ändå vägrar han och försöker villkora det till efter mellanårsvalet.

Jag tror att hans väljare är otroligt lättlurade och korkade människor
Citera
2026-09-12, 11:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Låt mig tillägga.
Han har absolut majoritet och kan närsomhelst bevilja utbetalning av 5000 dollar till varje amerikan.

Ändå vägrar han och försöker villkora det till efter mellanårsvalet.

Jag tror att hans väljare är otroligt lättlurade och korkade människor
Definitivt kommer det vara många som går på detta, för de är otroligt korkade amerikanen och speciellt de extrema donalds fansen med TDS.
De tror helt säkert att de ska få massa pengar.

Vore lite komiskt om vi leker med tanken då, och R tar huset, och donalds ska betala, först tror vi ju alla det aldrig kommer ske.
Men jag misstänker om det kommer ske, så blir det selektivt och att de slutar med de ger pengar till dom som ändå skulle rösta på donalds.

Det kommer bli ett bra uppsving för ekonomin för företagen, men ett stort dolk stick i den federala ekonomin.
Citera
2026-09-13, 16:08
Medlem
Kosminskis avatar
Det skulle inte förvåna mig det minsta om republikanerna lyckas behålla kontrollen över kongressen efter valet. Demokraterna är totalt värdelösa.
Citera
Igår, 10:53
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hade en diskussion med Nancy Hollander om detta - vi var båda överens om att om inte Nixon ställts inför riksrätt o avsatt hade Clinton hamnat där - han ljög I have not made adultery - men sperman på klänningen dååå - Zuuuugaaaa PissPinne Är INTE Otrohet - Blowjob is not adultery.

Så hur mycket stryk en president än får i ett mellanårsval tappar han bara begränsad makt
sitt jobb har han alltid kvar.

Just när det gäller Trump fattar han NOLL juridik - trots att han i hela sitt vuxna liv haft med advokater att göra ink anlitat (han var på ruintens brant ett tag) - vet inte om detta är ny demens eller om det alltid varit så. Demens när det gäller de som inte är helt slut o så att den inte märks handlar ofta om fixa ideer o besatthet av frågor/beslut/ideer o som biter sig fast o som de håller fast oavsett lagstiftning o motargument vetenskap o fakta o som inte går att få personerna att ändra sig.

Inte bara juridik han inte begriper sig på. Enda han har koll på är Management by fear.
och inte en jävel vågar ge sig på honom ordentligt. De kryper som maskar för hans fötter.
Eller är man så naiva att man tror att den tysta vägen fungerar mot en narcissistisk, sociopat som börjar uppvisa ytterligare psykiska problem. Demens verkar fan vara lindrig symptom.
Ger mig den på att halva det där skitlandet verkligen tror på mutan de skall få vid en vinst.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Inte bara juridik han inte begriper sig på. Enda han har koll på är Management by fear.
och inte en jävel vågar ge sig på honom ordentligt. De kryper som maskar för hans fötter.
Eller är man så naiva att man tror att den tysta vägen fungerar mot en narcissistisk, sociopat som börjar uppvisa ytterligare psykiska problem.
Demens verkar fan vara lindrig symptom.
Ger mig den på att halva det där skitlandet verkligen tror på mutan de skall få vid en vinst.

Ser en parallell i Sverige - StoorNäsan Hellden - om jag förstått det rätt så är det många
inom Mp som inte gillat hans despotiska stil men ändå har han lyckats tvinga sig framåt/uppåt

Men Trump misslyckas ju med det mesta o viktigaste - muren mot mexico - utvisningar
som lett till mord utförda av poliser o motsvarighet - samma killings i iran som han
kritiserar putin för
Citera
Igår, 11:06
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ser en parallell i Sverige - StoorNäsan Hellden - om jag förstått det rätt så är det många
inom Mp som inte gillat hans despotiska stil men ändå har han lyckats tvinga sig framåt/uppåt

Men Trump misslyckas ju med det mesta o viktigaste - muren mot mexico - utvisningar
som lett till mord utförda av poliser o motsvarighet - samma killings i iran som han
kritiserar putin för

Ja muren. Hur fan har det gått där? Finnarns är tydligen klara med sitt "staket" mot ryssen redan.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Det skulle inte förvåna mig det minsta om republikanerna lyckas behålla kontrollen över kongressen efter valet. Demokraterna är totalt värdelösa.
Värdelösa hur, de har ingen makt direkt, så det är ju omöjligt att vara det då.
Så antar du kör på andra grunder, för någon som varit värdelös är ju denna administrationen.
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ja muren. Hur fan har det gått där? Finnarns är tydligen klara med sitt "staket" mot ryssen redan.
Muran tycker dom inte är roligt att prata om, då det donalds påstår sker, sker inte och det får fansen att se korkade ut.
Och dom verkade inte att gilla detta och sprang och gömde sig från muren istället, eller förlåt, staketet som blåste ned av lite vind.
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Soppan stiger kraftigt igen.

Nu 4.26 per gallon nu för bensin. Snart tillbaka på de högsta nivåerna som rådde i våras efter att kriget mot Iran inleddes.

Detta bådar inte gott Trump och Republikanerna inför mellanårsvalet som om endast 8 veckor.

https://fuelinsights.gasbuddy.com/charts

Edit:
Wow. Jag ser nu att diesel är på all-time-high. 5.91 per gallon.
Diesel har stigit ytterligare. 6.18 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in