2026-09-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Den korrekta lösningen hade vart en gemensam valsedel, i stället för partispecifika valsedlar, som partier med under 1% stöd för övrigt själva måste betala för och distribuera ut. Det är som när Epstein klassen pratar om att "skydda barnen". Man hänvisar till "valhemligheten", men i realiteten så har du just nu satt upp en skärm som gör det ännu svårare att se när nån roffar åt sig en hel bunt valsedlar från ett parti de inte vill att folk ska rösta på.

Ingen som planerat att rösta på <kontroversiellt-småparti>, varpå de upptäcker att valsedlarna för <kontroversiellt-småparti> saknas kommer att gå ut och konfrontera valarbetarna eller be dem att fylla på valsedlar för <kontroversiellt-småparti>. Det slutar i stället med att dessa röstar på nåt annat, eller så röstar de inte alls. Systemet är inte byggt för representation. Det är byggt för att hålla de etablerade partierna vid makten till varje pris.

Den som skall rösta bör ha koll på hur det går till: man tar helt enkelt en blank sedel och sen tar man och skriver "<kontroversiellt-småparti>" på den och stoppar i kuvertet. Varför tror du att man har en penna bakom skärmen? För att man skall lösa soduku eller?

Sen är det ju så att det kontrolleras att valsedlar för alla partier finns.
Citera
2026-09-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du tror inte? Är du dum på riktigt?
Det är ju bevisat att det händer.

Poängen med en kamera är ju att man ska kunna se om någon fuskar med valsedlarna. Du kan ju fortfarande ta en valsedel av varje innan du lägger den i kuvertet (bakom en annan skärm).

Exakt vad är det du tror att jag tror eller inte tror?
Citera
2026-09-10, 21:21
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Illegala invandrare har inte rösträtt.
Du blandar ihop äpplen och päron.

Nae, de 2Miljoner som invaderat sverige senaste 30 åren, var aldrig flyktingar. De har fått put och medborgarskap på falsk grund, dvs bedrägeri mot svenska skattebetalare.

Ni som gjort detta möjligt är medlöpare och landsförrädare, simple as that ..
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2026-09-10 kl. 21:24.
Citera
2026-09-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Den som skall rösta bör ha koll på hur det går till: man tar helt enkelt en blank sedel och sen tar man och skriver "<kontroversiellt-småparti>" på den och stoppar i kuvertet. Varför tror du att man har en penna bakom skärmen? För att man skall lösa soduku eller?
En handskriven röst löper betydligt högre risk att diskvalificeras än en riktig röstsedel. Det fattar du väl att många inte har en läsbar handstil, och lika få kan stava korrekt, speciellt om <kontroversiellt-småparti> har ett långt och komplicerat namn.

Citat:
Sen är det ju så att det kontrolleras att valsedlar för alla partier finns.
Det har du ingen aning om, 6000 vallokaler, miljoner människor som röstar på valdagen. Det finns inte på kartan att samtliga bås kontrolleras mellan varje röstar, i samtliga vallokaler.

Du har inte lyckats presentera ett enda vettigt argument emot gemensamma valsedlar. Vad kommer härnäst? Ska vården fungera likadant där bara miljardärer slipper betala, och vi vanliga dödliga får betala marknadspris som i USA. Om etablerade partier är så jävla rädda över konkurrens så får de börja bedriva den politik som väljarna faktiskt vill ha.
Citera
2026-09-10, 22:54
Medlem
Citat:
Har funderat på det här ganska mycket. Ett såpass demokratiskt land som vi ändå påstår att vi är, men samtidigt skiter i att folk river ner valaffischer, förstör under torgmöten på olika sätt, men framförallt, aktivt plockar bort valsedlar i vissa valstugor?

Jag gissar att det är mer utbrett än vad som visas på Insta och YouTube.

Varför har vi inte kameror i valstugorna så att man kan se vem som tar bort (eller vägrar lägga fram) respektive valsedlar?

Hade det här problemet gällt S,V,MP så hade det ju varit årets största nyhet. Men nu är det SD och exempelvis Örebropartiet som drabbas (antagligen många fler partier oxå).

Hur kan man inte se allvarligare på den viktigaste demokratiska rättigheten som vi har?
Inget av det du nämner utgör valfusk. Det är däremot olagligt och resulterar i en och annan böter varje valår. Men även om tex SDs valsedlar har stulits så kan du ta en blank sedel och lägga din röst på önskat parti.

Om du som väljare inte klarar av att ta del av de olika partiernas vallöften och/eller rösta utan valaffischer eller valsedlar så kanske det är ett tecken på att du borde överlåta demokratin åt andra.
Citera
2026-09-11, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jasså. Det jag ser här är S,V,Mp som ständigt har vandaliserade budskap.

Mitt första inlägg är bara exempel.

Det är naturligtvis precis lika illa när nån vandaliserar S,V och MP.
Citera
2026-09-11, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Valarbetarna kommer från olika partier just för att de inte ska fuska till sitt partis fördel.
Jag tvivlar på att SDs valarbetare plockar bort sina egna valsedlar, fast det vore väl för att kunna vara kränkta efteråt då.

Tänkte du verkligen klart den här tanken innan du började skriva ner det?

Jag tvivlar på att något parti tar bort sina egna valsedlar. Varför skulle man göra det?
Citera
2026-09-11, 03:49
Medlem
Citat:
Exakt vad är det du tror att jag tror eller inte tror?

Du tvivlar på att det finns valfusk, eller det var iallafall nåt ditåt du skrev, samtidigt som att det cirkulerar filmer från alla möjliga partier som visar på olika former av fusk, eller att man förstör valaffischer.

Du kanske har missat det?
Citera
2026-09-11, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Inget av det du nämner utgör valfusk. Det är däremot olagligt och resulterar i en och annan böter varje valår. Men även om tex SDs valsedlar har stulits så kan du ta en blank sedel och lägga din röst på önskat parti.

Om du som väljare inte klarar av att ta del av de olika partiernas vallöften och/eller rösta utan valaffischer eller valsedlar så kanske det är ett tecken på att du borde överlåta demokratin åt andra.

Jag VET hur man röstar.
Ser du någon fråga någonstans i trådstarten där jag frågar hur man gör när man röstar?

Det här är inte Samhall, utan en fundering på varför det inte ses som ett allvarligare brott?
Citera
2026-09-11, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark

Då är det upp till den som räknar om den ska bedömas som ogiltig, vilket den normalt gör.
Citera
2026-09-11, 14:07
Medlem
Iallafall i denna tråden så verkar folk skita i om vi har valfusk eller inte.

Trodde att det skulle engagera mer.
Citera
2026-09-11, 19:27
Medlem
Citat:
Jag VET hur man röstar.
Ser du någon fråga någonstans i trådstarten där jag frågar hur man gör när man röstar?

Det här är inte Samhall, utan en fundering på varför det inte ses som ett allvarligare brott?
Valfusk betyder väl rimligtvis en systematisk förfalskning av ett valresultat. Jämför vi Sverige med tex. nordkorea eller ryssland så framträder skillnaden mellan en fungerande/aktiv demokrati och en spelad demokrati tydligt. Därför menar jag att din anklagelse är falsk: vi lever inte i en skendemokrati bara för att politisk propaganda vandliseras av motståndarsidan. Att det inte ses som ett allvarligare brott är ytterligare ett demokratiskt sundhetstecken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in