2026-09-10, 16:52
Medlem
Det har jag inte märkt. förutom art jag haft tidigare kvinnliga chefer som varit jättestressade och otrevliga, högröda i huvudet. Kanske på grund av klimakteriet? Det är inte okej att bete sig hur som helst bara för att man hamnat i klimakteriet. Jättekonstigt med personer som springer runt och är upprörda hela tiden. Men det var då det - jag upplever inte såna tanter längre och nu är jag i samma ålder lugnt och inte alls sån, ärligt. Kanske får folk hjälp med måendet på ett annat sätt nu?

Men när jag var ung minns jag en annan kvinna på jobbet, deprimerad, lämnad av sin man och sa att hon bodde i en etta. Hon blängde på mig och fräste " jag har i alla fall gjort min plikt"! ( dvs fött barn, vilket jag inte hade vid 27) Jag kände mig ung och jag förstod inte varför hon var så irriterad på att jag inte skaffat barn ännu?

Nej, tråkigt med bittra personer. Men idag känner jag att världsläget är så tråkigt att folk får vara lite ledsna. Vi borde vara snälla och ta hand om varandra istället.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-09-10 kl. 16:55.
Citera
2026-09-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Kvinnor vet att tonåringar med fin hy och fina kroppar är mycket mer attraktiv än vad dom själv är, därför och endast därför.

Kvinnor hatar att vuxna män tänder på perfekta 18 åringar och Kvinnor gör allt för att se unga ut, smink, bröstförstoring, hårförlängning. färga håret osv osv.

Ska dock tilläggas att som 30+ kvinna är det inte så mycket du kan göra, även med smink på ansiktet kommer man fortfarande tycka att en random 18 åring är snyggare.
Är glad att jag är man och kan vara attraktiv även när jag är 50.
Bara en man tränar lite och inte bli småfet så har man god chans även på en 25 åring
You wish..
Citera
2026-09-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
You wish..
Eller hur! Enda man kände inför 50 åringar som försökte sig på något i den åldern var äckel.
Citera
2026-09-10, 17:10
Medlem
Dom kallas bitterfittor. Stör sig även på män.
De flesta arbetar inom vården.
Många vet heller inte om att dom är bitterfittor.
Citera
2026-09-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Eller hur! Enda man kände inför 50 åringar som försökte sig på något i den åldern var äckel.
ja, hade en polare som var ihop med en i 35-årsåldern när hon var 18, tyckte det var märkligt och äckligt. Även mindre åldersgap är ju ganska stor grej ju yngre man är.

Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Du har fel. Säger inte att det på gruppnivå kanske inte finns någon liten sanning men inte på nivån du nämner.
Mest av allt närmade sig de äckliga männen när jag var mellan 12 och 17. Skulle våga påstå dessa primitiva äckel ger sig på så unga tjejer för de vet man inte är lika stark i att stå upp för sig själv.
Som äldre utvecklar man en utstrålning(om man blivit väldigt ofredad som ung) som är ganska ovälkomnande). Då visar sig bekräftelsen istället som skamlösa förslag från manliga kollegor, i varierade åldrar.

Diskussionen blir ju oavsett lite tramsig, att påstå kvinnor som nått en viss ålder inte får uppmärksamhet när du har 0 erfarenhet av att vara kvinna i denna ålder blir ju inget att diskutera vidare av eller.
Håller med. Du kanske var väldigt söt som ung, eller hade jag tur som slapp äcklena i tidiga tonåren, både i liten stad också. Just det där med att tjejer utsätts mest ju yngre de är ligger det en hel del i (hört från de som sagt det varit VÄRST runt 12-14)..Sen är ju sverige inte så mycket raggningsland (förutom krogen/när de är fulla och nätet). På krogen och nätet är en annan sak, och det intresserar inte lika mycket som 40-åring.

Visst testade man sin sexuella dragningskraft när det.var nytt, gubbar tände väl på allt, killar runt 20 hade sina preferenser också så inte som man kunde välja alla..

Som väldigt vacker/kurvig/sexig är det säkert en väldig skillnad däremot, men många tjejer även runt 20 ser ganska jaha ut. Jag var varken vacker eller ful (smal, glasögon, finnar länge), men märker ingen större skillnad ärligt talat. Är det säkert, men inget påtagligt när inte kulturen finns. Sen har jag ju social fobi så jag känner ju när jag är iaktagen, man möter någons blick som kollar på en och då kollar jag bort. Kollar tillbaka och de tittar fortfarande. De kollar säkert bara "vanligt" men ja, hade varit kul veta om vad de tänker.

Sitter ofta och kollar folk och JA, händer väl (rätt sällan dock) att män vänder sig om efter kvinnor men då är de ofta bombnedslag eller tjejer i korta kjolar/urringat. Och tror faktiskt inte alla kvinnor vill ha den uppmärksamheten. Man möter hundratals människor varje dag, vända sig om efter varje person man finner halvsöt?

Tror det här nedgången av manlig uppmärksamhet kommer betydligt senare än många män och kvinnor tror, och inte så plötslig utan gradvis.
Senast redigerad av sweintoo 2026-09-10 kl. 17:20.
Citera
2026-09-10, 17:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?

Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende? att inte acceptera eller veta sin plats..

Vågar någon kvinna tala öppet om hur de känner eller är det för pinsamt?

Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?

Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?
Du måste konkretisera lite. Vad är det äldre kvinnor gör för elakt mot yngre kvinnor menar du? Jag har inte sett det direkt när jag rör mig i samhället.
Citera
2026-09-10, 17:41
Medlem
blobben!!!s avatar
Som ung och någorlunda attraktiv kvinna så får man väldigt många saker serverat på ett silverfat. Främmande män dyker upp som svampar ur jorden för att erbjuda dig olika tjänster i hopp om att få ligga. De flesta unga tjejerna upplever det som störande och jobbigt, men när de når en viss ålder (ca 40 år) så försvinner de jobbiga männen tillsammans med alla fördelar. Avundsjukan kickar in och de tar ut det på de yngre kvinnorna. Själva har de inte odlat några andra kvaliteter under sina senaste 20 år. De förlitade sig helt naivt på att de skulle se ut som 20-åringar resten av livet.
Citera
2026-09-10, 18:51
Medlem
Men vad menar du, att man är sur och tvär eller attackerar unga kvinnor på gatan?
Citera
2026-09-10, 19:11
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?

Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende? att inte acceptera eller veta sin plats..

Vågar någon kvinna tala öppet om hur de känner eller är det för pinsamt?

Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?

Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?

de finns givetvis. kvinnor som vuxit upp i ett samhälle där det viktigaste är att vara snygg och göra män nöjda. När unge kvinnor kommer in blir de ett "hot". Jag är inte så gammal som 40 än men jag kan bara säga att jag älskar de yngre kvinnorna som kommer in på jobbet. För jag saknar ingenting med att vara så ung och behöva stå ut med otäcka gubbars blickar och närmande under en arbetsdag. Upplever också att yngre kvinnor är mer fokuserade på sin karriär och kommer sällan sminkade till jobbet. Tiderna förändras och tyvärr är de äldre kvinnorna bara barn av sin tid.
Citera
2026-09-10, 19:20
Medlem
Hmmm... kanske vissa är avundsjuka. Men jag tror orsakerna är flera. Jag som 50-pluskvinna har äntligen modet att säga min åsikt och vill bli respekterad för min person och utifrån den kunskap och vishet som åldern ger. Men jag märker att man inte blir lyssnad på och blir osynlig. Jag menar inte att jag vill att män eller killar ska spana in mig, vill bara bli behandlad som en synlig person. Det har hänt att män har gått på mig eller trängt sig före i en kö 🤷‍♀️När det gäller yngre kvinnor kan jag bli irriterad på de för att jag upplever en större ytlighet, även hos unga killar. Upplever också att unga kvinnor är så osäkra och måste kolla in alla runtomkring.. och ser man då bister ut, glor de som satan.. eller tror man är psyksjuk?
Citera
2026-09-10, 19:22
Medlem
Plus... man orkar liksom inte göra till sig i klimakteriet. Man stör sig på i stort sett alla.. och mår jävligt dåligt. Man vill vara lika synlig och respekterad som vem som helst.. men samtidigt lämnad i fred 🤣
Citera
2026-09-10, 20:27
Medlem
"Don't try to understand women. Women understand women — and they hate each other"

~Al Bundy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in