2026-09-10, 19:27
Medlem
Jag har personligen reagerat ekonomiskt på UK:s och de 12 staternas sanktioner genom att så att säga virtuellt spotta dessa i ansiktet.

Kvartalets utdelningar från mina israeliska aktier har samlats upp och investerats i bolaget Dimri, som med betong och armeringsjärn bygger judiska bosättningar i Judea and Samaria.

Jag har skänkt 1000 shekel till Regavim, som av någon outgrundlig anledning drabbats av sanktioner.

Den som vill stötta judiska bosättningar i Judea and Samaria moraliskt, och kanske även tjäna en shekel eller två på det, kan investera i t ex dessa bolag:

Rami Levy Chain Stores: Har en extremt direkt och publik närvaro. Driver flera stora och välbesökta stormarknader i bosättningar som Sha'ar Binyamin, Ariel och Gush Etzion.

Bank Leumi & Bank Hapoalim: De två största israeliska bankerna bär en massiv indirekt exponering genom att de finansierar företagen som bygger infrastruktur och nya bostadsområden.

Mizrahi Tefahot Bank: Israels ledande bolånebank. Står för en betydande andel av de bolån som möjliggör privatpersoners bostadsköp på Västbanken.

Israel Discount Bank: Agerar, likt de andra storbankerna, som central finansiär för projekt, lån och tillväxt utanför den gröna linjen.

Shufersal: Israels största livsmedelskedja har etablerade butiker i bosättningarna och en logistikkedja som hanterar varor som produceras där.

Ashtrom Group: Entreprenadbolag som vinner stora statliga upphandlingar för att fysiskt bygga ut vägnät (t.ex. rutt 60), barriärer och nya bostadsenheter.

Delek Group: Deläger Mehadrin som odlar frukt bland annat i Jordandalen.

Mehadrin: Äger/leasar mark över hela Israel inklusive Judea and Samaria.

Bezeq: Ansvarar för att bygga ut och underhålla fast infrastruktur, bredband och mobilnät för bosättningarna.

Zvi Zarfati & Sons: Ett mindre fastighetsutvecklingsbolag som strategiskt fokuserat på att bygga bostadsprojekt i specifika bosättningar. De har bland annat haft stor projektutveckling i Karnei Shomron, Ariel och Ma'ale Adumim.

Ackerstein Industries: Israels dominerande tillverkare av betong, marksten och prefabricerade element. Deras produkter används i massiv skala för att bygga infrastruktur, bostäder, säkerhetsbarriärer, kontrollstationer och murar runt om på Västbanken.

Matrix IT: Har en mycket specifik koppling. Bolaget har byggt en stor del av sin inhemska outsourcing genom ett stort utvecklingscenter baserat i bosättningen Modi'in Illit, där de anställt tusentals ultraortodoxa kvinnor för mjukvaruutveckling och IT-tjänster.

Y.H. Dimri: Ett byggbolag som vuxit snabbt och är en av de mest framträdande entreprenörerna för nybyggnation i området. De vinner regelbundet stora markanvisningar för att bygga nya bostadskvarter i bosättningar som Efrat, Ariel och Har Homa.

Mivne Real Estate: Fokuserar på industrilokaler och kommersiella centrum. De äger och förvaltar stora fabriks- och logistikytor i de industriella zonerna på Västbanken, särskilt i Barkan och Mishor Adumim.

Electra Afikim: Driver den kollektivtrafik och de bussnätverk som är exklusivt uppbyggda för att knyta samman bosättningarna på Västbanken med städerna i Israel.

Frågeställningar:

Hur agerar Israels vänner på bästa sätt för att motverka sanktionerna mot Judea and Samaria som ett antal moraliskt förtappade stater infört?

Finns det fler företag än de jag listat ovan som man kan stödköpa aktier i för att visa moraliskt stöd för deras verksamhet i Judea and Samaria?

Finns det fler organisationer andra än Regavim som det är lämpligt att skänka pengar till för att underlätta landbygget i Judea and Samaria?
Citera
2026-09-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har personligen reagerat ekonomiskt på UK:s och de 12 staternas sanktioner genom att så att säga virtuellt spotta dessa i ansiktet.

Kvartalets utdelningar från mina israeliska aktier har samlats upp och investerats i bolaget Dimri, som med betong och armeringsjärn bygger judiska bosättningar i Judea and Samaria.

Jag har skänkt 1000 shekel till Regavim, som av någon outgrundlig anledning drabbats av sanktioner.

Den som vill stötta judiska bosättningar i Judea and Samaria moraliskt, och kanske även tjäna en shekel eller två på det, kan investera i t ex dessa bolag:

Rami Levy Chain Stores: Har en extremt direkt och publik närvaro. Driver flera stora och välbesökta stormarknader i bosättningar som Sha'ar Binyamin, Ariel och Gush Etzion.

Bank Leumi & Bank Hapoalim: De två största israeliska bankerna bär en massiv indirekt exponering genom att de finansierar företagen som bygger infrastruktur och nya bostadsområden.

Mizrahi Tefahot Bank: Israels ledande bolånebank. Står för en betydande andel av de bolån som möjliggör privatpersoners bostadsköp på Västbanken.

Israel Discount Bank: Agerar, likt de andra storbankerna, som central finansiär för projekt, lån och tillväxt utanför den gröna linjen.

Shufersal: Israels största livsmedelskedja har etablerade butiker i bosättningarna och en logistikkedja som hanterar varor som produceras där.

Ashtrom Group: Entreprenadbolag som vinner stora statliga upphandlingar för att fysiskt bygga ut vägnät (t.ex. rutt 60), barriärer och nya bostadsenheter.

Delek Group: Deläger Mehadrin som odlar frukt bland annat i Jordandalen.

Mehadrin: Äger/leasar mark över hela Israel inklusive Judea and Samaria.

Bezeq: Ansvarar för att bygga ut och underhålla fast infrastruktur, bredband och mobilnät för bosättningarna.

Zvi Zarfati & Sons: Ett mindre fastighetsutvecklingsbolag som strategiskt fokuserat på att bygga bostadsprojekt i specifika bosättningar. De har bland annat haft stor projektutveckling i Karnei Shomron, Ariel och Ma'ale Adumim.

Ackerstein Industries: Israels dominerande tillverkare av betong, marksten och prefabricerade element. Deras produkter används i massiv skala för att bygga infrastruktur, bostäder, säkerhetsbarriärer, kontrollstationer och murar runt om på Västbanken.

Matrix IT: Har en mycket specifik koppling. Bolaget har byggt en stor del av sin inhemska outsourcing genom ett stort utvecklingscenter baserat i bosättningen Modi'in Illit, där de anställt tusentals ultraortodoxa kvinnor för mjukvaruutveckling och IT-tjänster.

Y.H. Dimri: Ett byggbolag som vuxit snabbt och är en av de mest framträdande entreprenörerna för nybyggnation i området. De vinner regelbundet stora markanvisningar för att bygga nya bostadskvarter i bosättningar som Efrat, Ariel och Har Homa.

Mivne Real Estate: Fokuserar på industrilokaler och kommersiella centrum. De äger och förvaltar stora fabriks- och logistikytor i de industriella zonerna på Västbanken, särskilt i Barkan och Mishor Adumim.

Electra Afikim: Driver den kollektivtrafik och de bussnätverk som är exklusivt uppbyggda för att knyta samman bosättningarna på Västbanken med städerna i Israel.

Frågeställningar:

Hur agerar Israels vänner på bästa sätt för att motverka sanktionerna mot Judea and Samaria som ett antal moraliskt förtappade stater infört?

Finns det fler företag än de jag listat ovan som man kan stödköpa aktier i för att visa moraliskt stöd för deras verksamhet i Judea and Samaria?

Finns det fler organisationer andra än Regavim som det är lämpligt att skänka pengar till för att underlätta landbygget i Judea and Samaria?

Känns som fel delforum för dina investeringstips.

Bästa sättet att motverka sanktionerna är att sluta bedriva folkmord och arrestera de israeliska terrorgrupperna. Börja bete sig som vettiga människor helt enkelt.
Citera
2026-09-10, 20:25
Medlem
Jag har aldrig träffat en framgångsrik person som är motståndare till Israel. Vi ser detta i praktiken här på Flashback, där loserpersoner som hyllade Hamas mord, våldtäkter och kidnappningar av kvinnor och barn 7 oktober 2023 inte har läsförståelse ens på lågstadienivå, vilket ju är vad som krävs för att läsa trådstarten och göra en bedömning av om man klarar av att hålla sig till topic när man skriver sina inlägg. Tumregeln att det bara är skräpmänniskor som hatar judar visar sig återigen vara hundraprocentig. Efterblivna skräpmänniskor som tillber skithusboken koranen och vars föräldrar är kusiner.

Jag tipsades via PM om att Amana också är en organisation som förtjänar stöd. Så vi kompletterar Regavim i trådstarten med Amana. 1000 shekel skickade.

Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2

Bästa sättet att motverka sanktionerna är att sluta bedriva folkmord och arrestera de israeliska terrorgrupperna. Börja bete sig som vettiga människor helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Israels starkaste goy är i farten igen ser jag

Jag vet, vad sägs som att du flyttar dit? Åk till Västbanken och flytta in i någon utdriven arabfamiljs hus och sälj RÖV till dina nya grannars omskurna kukar. Var deras smutsiga hora i verkligheten istället för på flashback och ge dem det stöd de behöver i tider som dessa
Senast redigerad av Petronius 2026-09-10 kl. 20:30.
Citera
2026-09-10, 20:29
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2

Hamas då? Hur har du tänkt lösa det problemet?
Citera
2026-09-10, 22:21
Medlem
Graavargs avatar
Jag tycker att man kan stötta de israeliska bosättarterroristerna genom att i det här forumet skriva:

"Jag stöder de israeliska bosättarnas aktioner."

Och underteckna det med sitt eget namn, adress och personnummer.

Då står man i alla fall för vad man gör. Få se hur många som gör det...
Citera
2026-09-10, 23:20
Medlem
Sladdsnuss avatar
Med risk för att låta som en psykopat men i detta fallet så stöttar jag de som vinner.

Israeler verkar vara en kombination av det sämsta karaktärsdragen hos fransmän och ryssar. Medans Palestinierna består av en sorts zigenarklan arab mix. De båda viftar med händerna när de talar och överdriver allt de säger med en flyktig blick.
Citera
2026-09-11, 00:31
Medlem
När en svensk lägger mer energi på att försvara en annan stats territoriella projekt än att försvara svenska intressen blir frågan om lojalitet ganska naturlig.

Men tydligen är det ”judehat” att ens ställa den.
Citera
2026-09-11, 07:23
Medlem
Svenska politiker skall lägga större delen av sin energi på svenska frågor som skola, försvar och sjukvård och inte bistånd, klimat och sanktioner. Men Sverige är också ett land bland andra och vi skall stötta våra vänner som delar våra värderingar och tänker som oss.

Israel är vår naturliga partner i Mellanöstern och som förvaltare av det heliga landet är det även varje kristens plikt att stötta våra vänner i deras kamp mot terrorhorderna.

Jag vill återigen poängtera att framgångsrika personer stöttar Israel, loserpersoner stöttar terroristerna i Palestina.

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
När en svensk lägger mer energi på att försvara en annan stats territoriella projekt än att försvara svenska intressen blir frågan om lojalitet ganska naturlig.

Men tydligen är det ”judehat” att ens ställa den.
Citera
2026-09-11, 07:31
Medlem
Ett bra sätt att stötta de judiska bosättningarna är att som kristen åka ner och delta i det stora firande som kommer äga rum inför 2030, när det är 2000 år efter att Jesus döptes av Johannes Döparen i Jordanfloden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Varför ska man stötta judar som gör allt för att få jorden under deras fötter?

Detta är en konspirationsteori som loserpersoner, muslimer och diverse efterblivna med kusiner som föräldrar gillar att sprida.

Citat:
De styr amerikanska senaten

Efterbliven är bara förnamnet.

Citat:
och invaderar land efter land.

Efterbliven är tydligen även efternamnet.

Citat:
Varför ska man stötta terrorister?

Varför stöttar du terrorister? Det är palestinierna som är terrorister. Varför är du så efterbliven? Jag tror att din efterblivenhet förklarar det mesta av det dravel du lyckas plita ner ovan med hjälp, antar jag, av din personliga assistent.

Tänk att det skall vara så svårt att läsa en trådstart och sedan besvara frågeställningarna!? Människor som tillhör Palestinsrörelsen är i sanning riktigt skräpfolk och värdelösa loserpersoner. Framgångsrika personer stöttar Israel, loserfolk stöttar terroristerna i babelstina.
Senast redigerad av Petronius 2026-09-11 kl. 08:24.
Citera
2026-09-11, 08:37
Medlem
eldrattans avatar
Det man kan göra för att stödja både Israel och Sverige är att se till att rösta på något av partierna på söndag som vill dra tillbaka Sveriges "palestina" erkännande. SD, KD och L är partierna som är helt öppna med att dra tillbaka detta miserabla förhastade beslut. Även moderaterna är ytterst tveksamma till att "palestina" erkännandet var korrekt, fast de väljer en mer nedtonad väg.

Anmärkningsvärt är att Liberalernas partiledare (Simona Mohamson) var själv indragen i den stora arabbluffen som barn (palestinier från Libanon). Fast har sedermera valt att hoppa av pallebluffen och bära davidstjärna och gå i fronten för sitt partis linje i "palestina" frågan.

Common sense!
Senast redigerad av eldrattan 2026-09-11 kl. 08:42.
Citera
2026-09-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Svenska politiker skall lägga större delen av sin energi på svenska frågor som skola, försvar och sjukvård och inte bistånd, klimat och sanktioner. Men Sverige är också ett land bland andra och vi skall stötta våra vänner som delar våra värderingar och tänker som oss.

Israel är vår naturliga partner i Mellanöstern och som förvaltare av det heliga landet är det även varje kristens plikt att stötta våra vänner i deras kamp mot terrorhorderna.

Jag vill återigen poängtera att framgångsrika personer stöttar Israel, loserpersoner stöttar terroristerna i Palestina.
”Svenska politiker ska lägga större delen av sin energi på svenska frågor”, samtidigt som du själv ägnar en betydande del av din energi i denna verbala gyttjebrottningsarena åt att finansiera och försvara en annan stats territoriella projekt.

Det är inte direkt motsägelsen som är problemet. Det är att du inte verkar se den.

Nu, nu, du är i gott sällskap. Vår egen politiska elit har sedan länge upptäckt glamouren i vasallskapet: smoking, canapéer och skumpa i engelskspråkiga salonger. Du tycks ha valt den mer asketiska varianten: torr ökensand, bosättarromantik och den gamla conquistadoriska föreställningen att den som redan bor på platsen mest är ett hinder för civilisationens framryckning.

Alla hittar sin egen väg till imperiets salonger.
Citera
2026-09-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det man kan göra för att stödja både Israel och Sverige är att se till att rösta på något av partierna på söndag som vill dra tillbaka Sveriges "palestina" erkännande. SD, KD och L är partierna som är helt öppna med att dra tillbaka detta miserabla förhastade beslut. Även moderaterna är ytterst tveksamma till att "palestina" erkännandet var korrekt, fast de väljer en mer nedtonad väg.

Anmärkningsvärt är att Liberalernas partiledare (Simona Mohamson) var själv indragen i den stora arabbluffen som barn (palestinier från Libanon). Fast har sedermera valt att hoppa av pallebluffen och bära davidstjärna och gå i fronten för sitt partis linje i "palestina" frågan.

Common sense!

Det finns två frågor av ideologisk natur i detta ämne: 1. Dra tillbaka erkännandet och 2. Flytta ambassaden till Jerusalem.

Jag delar din beskrivning av partiernas inställning till erkännandet, även om man får förmoda att inget i detta ämne kommer hända utan att SD ställer det som krav i regeringsförhandlingar.

När det gäller ambassadflytten verkar såväl SD, som KD och L driva denna fråga medan moderaterna bromsar. Min bedömning är även här att inget kommer ske om inte SD driver ambassadflytten i regeringsförhandlingar.

Bör man därför rösta på SD? Inte nödvändigtvis, även KD funkar nog härvidlag. Det viktiga är att Tidö får majoritet, och det får dom inte utan SD.

En tredje fråga är så klart också hur Sverige hanterar biståndet till Gaza och övriga babelstina. Sen får man inte glömma att det är nuvarande Tidö-regering som bestämt att Sverige skall ingå bland de 12 länder som förbereder sanktioner. Sverigedemokraterna har enligt Tidö-avtalet inget inflytande över utrikespolitiken. Det lär ändras om Tidö får majoritet på söndag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in