Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Ja det är sossara o vänstern som gnäller när tidö drog tillbaka att staten ska stå för anslutnigarna,, sedan hur kort minne eller varför du inte sett eller ens hört det förklara du inte vet spec mycket om ämnet.
Jag är säker på att jag inte läst något om att SvK skulle privatisera stamnät och anslutningspunkter för kärnkraftverken.
Jag är helt säker på att jag skulle komma ihåg att man avvecklade de subventionerna.
Har detta verkligen diskuterats?
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Tar man finlands nya kärnkraftverk är det företagen som köpt andelar o tar stora kostnader för kärnkrafterket, i sin tur köper dom el till produktions kostnad och inte till markands pris , dvs som ägare.
Finns alltså många lösningar hur man finasiera ett kärnkraftverk, skulle inte förvåna mig om google o andra stora el användare i sverige gladeligen går in som delägare..
Priset landade på ca 11 milj EUR. Och producenterna åkte på en del av detta i förlust. De som gaggar enfaldigt om att OL3 går bra väljer att helt ignorera det och helt ignorera kapitalkostnaden.
I verkligheten går det inte att bortse från det. Utan någon sitter med kostnaderna. Vilket kan översättas till svindyr el.
Nej, det spelar ingen större roll hur det finansieras. Någon sitter med kostnaderna hur du än sprattlar.
De enda som kan vara beredda att betala det hutlösa elpriset från kärnkraft är de som vill få igång ny datacenter. Och det är för att går att ta hutlöst betalt för sådan tjänster. Amazon, Microsoft mfl har alla sina datacenter smockfulla. Och måste tacka nej till kunder.
SpaceX avser tom skicka upp datacenter som satelliter med stora solpaneler för att ordna fram fler H100 gpuer. Trots att satelliter bara överlever i 5 år.
Nya datacenter får inte elanslutning. Inte ens gasturbiner går att fixa fram. I det läget man kan acceptera 200 öre/kWh bara man får fram el till datacentern.
Det Musken kommer göra är att bygga enorma solpanelsparker. Det är det billigaste sättet att få fram el. Han har köpt stora mängder produktionsutrustning för det.
Så dom kommer leverera el för 30 öre på dagen. Och 50 öre på natten (via batterier). Och du behöver då 200 öre för ditt kärnkraftverk för att inte gå i kk.
Vilken vettlös galning satser ett endaste öre på kärnkraft när det är så här?
Dessutom rullar prierosionen på för både solpaneler och batterier. Dom blir billigare och billigare. Vilket leder till billigare och billigare el.